چه عواملی موجب شکست تیم ملی بسکتبال ایران در برابر برزیل شد؟

کارشناس بسکتبال ایران درباره دلایل باخت سنگین تیم ملی ایران مقابل برزیل صحبت کرد و عمده مشکل را فاصله مهارتی بازیکنان ایران با سطح یک جهان دانست.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، علی توفیق، درباره باخت سنگین تیم ملی بسکتبال ایران مقابل برزیل در نخستین دیدار از جام جهانی ۲۰۲۳، توضیح داد: واقعیت این است که همه به بازی ایران و برزیل نگاه می‌کنند، اما باید این عملکرد را به همه تیم‌های آسیایی تعمیم بدهیم. تمام تیم‌های آسیایی به جز ژاپن و فیلیپین، با اختلاف بالای ۳۰ یا ۲۰ امتیاز نتایج را به رقیبان خودشان واگذار کرده‌اند. در واقع این نتایج نشان می‌دهد که تیم‌های آسیایی اختلاف فاحشی با رقیبان آمریکایی و اروپایی دارند.

بیشتر بخوانید:

اعلام لیست بازیکنان تیم ملی بسکتبال در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۳

او با بیان این که عملکرد تیم ملی ایران در آغاز بازی بد بود، تاکید کرد: ما در ادوار گذشته جام جهانی(۲۰۱۰ و ۲۰۱۴) نیز مقابل برزیل باخته بودیم، ولی نه با این اختلاف. با این حال من فکر می‌کنم که تیم ایران با تمام بضاعتش مقابل برزیل بازی کرد، هرچند که خوب شروع نکردیم. دلیل این اتفاق را ترکیب اولیه می‌دانم چون یک مقدار عنصر تجربه در تیم کم بود و باعث شد که ما ریتم کار را از دست بدهیم. با توجه به اینکه بازیکنان باتجربه مثل حدادی را در ادامه کار به بازی آوردیم، نشد که دوباره به بازی برگردیم و آن را کنترل کنیم.

کارشناس بسکتبال ایران تاکید  کرد: چیزی که در تیم ملی ایران و سایر تیم‌های آسیایی بسیار مشهود است، برتری مهارتی بازیکنان تیم‌های دیگر خصوصا اروپایی‌ها است که فرسنگ‌ها و سال‌ها با آن‌ها فاصله داریم. بازیکنانی که از نظر مهارتی بتوانند خودشان را به حریف تحمیل کنند، قطعا تیم‌های موفق‌تری خواهند داشت. متاسفانه از نظر مهارتی خیلی عقب بودیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا این مهارت‌ها به دلیل ضعف در کارهای پایه است؟ توضیح داد: دقیقا در مهارت‌های پایه ضعیف بودیم و این موضوع به کارهای تاکتیکی ما نیز تاثیر گذاشت، چون مهارت انفرادی لازمه طراحی تاکتیک تیمی است. اگر آن را خوب انجام ندهیم به مشکل می‌خوریم. البته باید اشاره کنم که فیزیک بازیکنان ما مناسب بود چون جوانان سایزدار را به تیم اضافه کرده‌ایم.

توفیق با اشاره به ضعف بازیکنان ایرانی در کارهای دفاعی نیز گفت: در بازی دیروز مهارت بازیکنان در دفاع انفرادی بسیار ضعیف بود و این در حالی است که بارها از زبان مربیان تیم ملی شنیدیم که تفکرات دفاعی در تیم ملی در درجه اول قرار دارد. برزیل در کوارتر پایانی بیش‌تر از بازیکنان نیمکت خود استفاده کرد و با آن وضعیت ۱۰۰ امتیاز را دریافت کردیم. این موضوع نشان از دفاع ضعیف است. آن‌ها ۷۲ تا ۷۳ درصد پرتاب منطقه‌ای داشتند و ۵۰ درصد هم پرتاب سه امتیازی ثبت کردند که آمار بسیار بالایی است.

او درباره سرعت بالای گردش توپ بازیکنان برزیل نیز گفت: شما وقتی از گردش توپ یا پاس صحبت می‌کنید، انتقالش در طول و عرض زمین نشان از مهارت بالا دارد، یک مهارت دیگر هم به اسم دفاع کردن، باید جلوی مهارت گردش توپ را بگیرد که ما مهارت دفاع کردن را در بازی با برزیل از خودمان نشان ندادیم که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. تمرینات بد، استرس، هیجانات بازی و ... همگی از جمله عوامل هستند که روی این موضوع تاثیرگذار می‌باشند. در حقیقت من انتظار داشتم با توجه به تدارکات خوبی که تیم ملی در این سه ماه داشت، بازی اول را به این صورت غافل گیر نشویم.

توفیق در پاسخ به این سوال که آیا ضعف مهارتی بازیکنان ایران را می‌توان به پای دمیر هم نوشت؟ توضیح داد: متاسفانه این مشکل پایه‌ای است. نباید انتظار داشت که مربیان ملی این سطح مهارت را بالا ببرند. این موضوعات مشق شبی است که بازیکنان باید داشته باشند. البته ما بازیکنان خوش تکنیکی  داریم که باید از تکنیک آن‌ها در قالب تیم ملی درست استفاده کنیم. برای تیم ملی ایران در ادامه راه آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم فردا با صلابت‌تر بازی کنیم. ما در تقابلی که با تیم‌های آفریقایی داشته‌اینم، همواره نتایج خوبی گرفته‌ایم و ساحل‌عاج هم در بازی اولش با اختلاف زیاد به اسپانیا باخت که این موضوع ما را امیدوارتر کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1195752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =