ضرورت استفاده از ظرفیت جهانی علم برای ایران/ مهم‌ترین مشکلات گسترش تبادلات دانشی کدامند؟

رئیس فرهنگستان علوم گفت: هدفمند نشدن، نبود سازوکار مناسب و متناسب نبودن با نیازهای روز جامعه، مهم‌ترین مشکلات گسترش تبادلات دانشی هستند.

محمدرضا مخبر رئیس فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بین‌المللی‌سازی آموزش عالی و چالش امنیت، اظهار کرد: یکی از پیشنهادات من دوره جدید مدیریتی فرهنگستان علوم، برنامه‌ریزی برای راهکارهای عملی بهینه و منضبط و مناسب در زمینه تبادلات دانشی با کشورهای خارجی است.

بیشتر بخوانید:

تاسیس سازمان حمایت از همکاری‌های بین‌المللی علمی/ فشار امنیتی متحمل بر دانشمندان ایرانی کاهش می‌یابد

وی با بیان این که شورای عالی انقلاب فرهنگی از مدتها قبل برای توسعه تبادلات علمی با کشورهای خارجی، اعلام آمادگی کرده است، افزود: برقراری تبادلات علمی با جهان ضروری است و نباید نادیده گرفته شود؛ اما چارچوب منافع ملی، اقتضائات کشور و امنیت ملی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مخبر وضعیت فعلی تبادلات دانشی ایران با جهان را متوسط ارزیابی کرد و گفت: توسعه ارتباطات علمی و بین‌المللی برای کشور ضروری است. ایران حرف‌های جدی برای مواجهه با  دانشمندان جهان دارد. به همین دلیل، تعمیم وگسترش روابط علمی اهمیت زیادی دارد.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به این که دانشمندان ایرانی باید بتوانند به آسانی با جهان ارتباط برقرار کنند، تصریح کرد: ارتباط علمی با خارج برای دانشمندان و کشور منافع بسیاری دارد؛ چرا که بخش عمده‌ای از جریان علم جهان در کشورهای پیشرفته وجود دارد و باید از این ظرفیت برای کشور خودمان استفاده کنیم.

وی درباره موانع گسترش ارتباطات بین‌المللی علمی ایران و جهان خاطرنشان کرد: هدفمند نشدن، نبود سازوکار مناسب و متناسب نبودن با نیازهای روز جامعه، مهم‌ترین مشکلات گسترش تبادلات دانشی هستند. البته اقداماتی انجام شده؛ اما کافی نیست. ما به جریانی سیال و مستمر نیاز داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =