گمانه‌زنی‌ها درباره جنگ قریب‌الوقوع جمهوری آذربایجان و ارمنستان

طی روزهای گذشته ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حال انتقال تجهیزات به مرزهای خود هستند و اخباری مبنی بر تشدید تنش‌ها در روزهای آینده منتشر می‌شود، با این وجود دو طرف یکدیگر را متهم به تحریک و جنگ روانی می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به جمع‌آوری نیرو در مرز متهم کرد.

بیشتر بخوانید: 

درگیری نیروهای آذربایجان و ارمنستان / ۲ تن کشته و ۳ نفر مجروح شدند

وی در جلسه هیئت دولت ارمنستان گفت: آذربایجان در حال جمع‌آوری نیرو در مرز با ارمنستان و در خط تماس با قره‌باغ است.

پاشینیان مدعی شده است که جمهوری آذربایجان قصد دارد علیه قره‌باغ و ارمنستان اقدام تحریک‌آمیز کند.

وزارت امور خارجه آذربایجان اظهارات مطرح‌شده توسط نخست‌وزیر ارمنستان را «یک دستکاری سیاسی جعلی دیگر» خواند.

این وزارتخانه گفت: همه می‌دانند که تهدید واقعی برای امنیت در منطقه، نیروهای مسلح ارمنستان هستند که برخلاف ادعاها و تعهدات طرف ارمنی هنوز از خاک آذربایجان خارج نشده‌اند.

«سورن پاپیکیان» وزیر دفاع ارمنستان سفر خود به قبرس و یونان را لغو کرد و دلیل آن را تشدید اوضاع در مرز با آذربایجان عنوان کرد.

رسانه‌های ارمنستان نیز تصاویری از پیشروی کاروان نظامی از ایروان به سمت مرز پخش کردند.

همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که مقامات ارمنستان به رهبری پاشینیان ادعا می‌کنند که آذربایجان حمله خواهد کرد و ایروان برای شکایت از باکو در سطح بین‌المللی خود را برای تحریکات گسترده در مناطق مرزی آماده می‌کند.

اطلاعات منتشر شده با استناد به منابع نظامی حاکی از آن است که ارمنستان در هفته‌های اخیر در حال تقویت فعالانه یگان‌های یکم، دوم، سوم و چهارم نظامی در مرزهای متعارف با آذربایجان و همچنین تحویل خودروهای زرهی و گلوله‌های توپخانه‌ای به یگان‌های نظامی است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که واحدهای تعمیر و فنی ارمنستان به طور مداوم در حال کار هستند و سعی می‌کنند هر تجهیزات نظامی را که قابل تعمیر است، تعمیر کنند. ارمنستان نیروهای مسلح خود را به سطح بالایی از آمادگی رزمی در قلمروهای منطقه قره‌باغ آذربایجان رسانده است.

تنها در هفته گذشته بالغ بر 10 هزار سرباز ذخیره فراخوانده شده‌اند و در این زمینه کارشناسان نظامی ارمنستان در مورد عدم اعلام بسیج عمومی در این کشور اظهاراتی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که این چیزی جز کمپین اطلاعات نادرست آذربایجان نیست.

از سوی دیگر اخبار و تصاویری از انتقال تجهیزات نظامی آذربایجان به مرزها منتشر می شود که نشان از تجمع نیرو از سوی باکو در مرزهاست. همچنین طی روزهای گذشته پروازهای ترابری نظامی از سوی ترکیه به آذربایجان در جریان است که نشان می دهد باکو نیز در حال تجهیز بیشتر خود است. 

فرانسه نیز درباره تشدید تنش در مرز ارمنستان و آذربایجان هشدار داده است.

وزارت سیاست خارجی فرانسه با انتشار نقشه‌ای، کل منطقه مرزی دو کشور را به عنوان منطقه خطرناک مشخص کرده است.

کشور جمهوری آذربایجان , کشور "ارمنستان" , قره باغ , منطقه "قفقاز" , 

نکته اصلی این است که این نقشه پس از دیدار روز گذشته اولیویه دکوتی سفیر فرانسه در ارمنستان با سورن پاپیکیان وزیر دفاع ارمنستان منتشر شده است.

در نگاه اول به نظر می‌رسد که پاپیکیان اطلاعات خطر تشدید تنش را به سفیر داده که به کشورش اطلاع داده است.

باکو در واکنش به نقشه منتشر شده توسط فرانسه اعلام کرد: با توجه به اینکه طرح متجاوز نشان دادن آذربایجان در سطح بین‌المللی با ایجاد تنش در مرزها و دستیابی به فشار بر باکو، نیت مشترک ارمنستان و فرانسه است، واضح است که این نقشه به گونه‌ای محاسبه شده است. دستکاری افکار عمومی بین‌المللی این نقشه را می‌توان تأییدی بر طرح تحریک ارمنستان توسط فرانسه نیز دانست.

لازم به ذکر است که این تنش بین دو کشور قفقاز جنوبی و همسایه ایران پیش از برگزاری رزمایش مشترک نظامی ارمنستان و آمریکا رخ می‌دهد.

رزمایش مشترک ارمنستان و آمریکا با نام «EAGLE PARTNER 2023» از 11 تا 20 سپتامبر در خاک همسایه شمال غربی ایران برگزار می‌شود.

رسانه‌های ارمنی گزارش دادند که ارتش آمریکا و ارمنستان با این رزمایش در حال آماده‌سازی عملیات برای تثبیت روابط بین طرفین درگیر در طول مأموریت‌های حفظ صلح هستند.

خبر برگزاری این رزمایش پس از اتهام زنی پاشینیان به روسیه اعلام شد. وی روسیه را متهم کرد که آنچه را که باید در قره‌باغ انجام دهد انجام نمی‌دهد و گفت: این یک اشتباه استراتژیک است که امنیت ارمنستان فقط به روسیه وابسته باشد. مسکو نمی‌تواند امنیت ارامنه را تضمین کند و در حال خروج از منطقه است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: روسیه از اطلاعات مربوط به رزمایش نظامی مشترک برنامه‌ریزی شده ارمنستان و آمریکا نگران است. چنین اخباری به خصوص در شرایط فعلی قطعاً نگران‌کننده است. از این رو به تحلیل دقیق این اخبار و رصد اوضاع خواهیم پرداخت.

گفتنی است، مناقشه قره‌باغ در سال‌های مختلف باعث درگیری بین آذربایجان و ارمنستان شده است. قبل از توافق آتش‌بس در سال 1994، آذربایجان کنترل منطقه قره‌باغ و 7 منطقه اطراف آن را از دست داد.

اما در سال 2020، در نتیجه جنگ 44 روزه قره‌باغ، آذربایجان کنترل بخشی از قره‌باغ و 7 ناحیه اطراف آن را به دست گرفت.

با توافق مشترک سران آذربایجان، ارمنستان و روسیه، نیروهای حافظ صلح روسی در کریدور لاچین (ارتباط ارمنستان و خانکندی) و خط تماس در قره‌باغ مستقر شدند.

با این وجود هم ارمنستان و هم دولت جدایی‌طلب در قره‌باغ کوهستانی اعلام کرده‌اند که آذربایجان از دسامبر 2022 قره‌باغ کوهستانی را محاصره کرده است و در نتیجه، کمبود غذا، دارو و انرژی به همراه دارد.

اما باکو ادعاهایی مبنی بر اینکه قره‌باغ در محاصره قرار دارد را قاطعانه رد می‌کند.

منبع:تسنیم 

انتهای پیام/

کد خبر: 1197256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =