اعلام آمادگی ارمنستان برای رایزنی با جمهوری آذربایجان

نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به منظور تنش‌زدایی در مرز دو کشور اعلام آمادگی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان آمادگی خود را برای گفت‌وگوهای اضطراری با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برای کاهش تنش‌ها در دو کشور اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

گمانه‌زنی‌ها درباره جنگ قریب‌الوقوع جمهوری آذربایجان و ارمنستان

خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش کرد، نخست‌وزیر ارمنستان در جیان گفت‌وگوی تلفنی با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص گفت‌وگو با علی اف ابراز آمادگی کرد.

دفتر پاشینیان در خصوص مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «رئیس‌جمهور (امانوئل) ماکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) تأکید کرد که کاهش تنش‌ها در مرز ضروری است. پاشینیان برای برگزاری گفت‌وگوهای اضطراری با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با هدف تنش‌زدایی اعلام آمادگی کرد».

در جریان تماس تلفنی ماکرون و پاشینیان، مقام‌های دو کشور در خصوص موضوعاتی مرتبط با «تشدید بحران انسانی در قره‌باغ کوهستانی در پی مسدودسازی غیرقانونی گذرگاه لاچین، تجمع نیروهای جمهوری آذربایجان در اطراف قره‌باغ کوهستانی و روند تشدید تنش‌ها در مرز ارمنستان-جمهوری آذربایجان» گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، پاشینیان همچنین بر تعهد خود به توافقات 6 اکتبر 2022 پراگ و توافقات 14 می 2023 بروکسل و همچنین رویکرد رفع تمامی موضوعات منحصراً از طریق ابزار دیپلماتیک و در جوی مثبت تأکید کردند.

روابط عمومی دفتر نخست‌وزیری پاکستان همچنین اعلام کرد: «ماکرون در خصوص حمایت از تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در منطقه اعلام آمادگی کرد».

یک روز قبل از تماس تلفنی ماکرون و پاشینیان، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که در دو روز گذشته، اوضاع در مرز جمهوری آذربایجان همچنان به واسطه تجمع نیروهای مسلح باکو، پرتنش است.

تیراندازی در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و جدیدترین تنش‌های جدی در شب 13 سپتامبر 2022 رخ داد.

وزارت دفاع ارمنستان، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را به حملات خمپاره‌ای به مرز ارمنستان متهم می‌کند.

در آوریل 2023، گارد مرزی جمهوری آذربایجان، ایست‌های بازرسی را در مرز با ارمنستان ایجاد کرد که این ایست‌های بازرسی در ابتدای جاده در گذرگاه لاچین که به استپاناکرت منتهی می‌شد، ایجاد کرد. این ایست بازرسی در نزدیکی بزرگراه جدیدی قرار گرفته است که پس از آتش‌بس 2020 به منظور دورزدن لاچین ساخته شد. در نزدیکی این تأسیسات، یک ایست نظارتی از نیروهای حافظ صلح روسیه قرار دارد.

وزارت خارجه ارمنستان، ایجاد این ایست بازرسی را نقض آشکار توافقات سه جانبه رهبران ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان می‌داند.

از طرف دیگر، ایروان تأکید دارد که مسدودسازی کریدور لاچین به فاجعه انسانی در قره‌باغ کوهستانی منجر شده است.

سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، گفت‌وگو درباره یک پیمان صلح را آغاز کردند. در پایان می 2023، پاشینیان تصریح کرد که ایروان حاکمیت جمهوری آذربایجان و قلمرو قره‌باغ را به رسمیت می‌شناسد.

از طرف دیگر، علی‌اف هم تصریح کرد در صورتیکه ایروان موضع خود را تغییر ندهد، دو کشور می‌توانند در آینده‌ای نزدیک یک پیمان صلح را به امضا درآورند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1197409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • توفیق IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      0 0
      اقای پاشینیان بنظر ادم متین وروشنفکری میاید.ومیدانی یک سوم ملتش نان وسیب زمینی راهم مشکل گیرشان می اید وبوجه برای جنگیدن بیمورد ندارد وجنگ اوضاع ارمنستان را بغرنج تر میکند ولی پان های ارمنستان نمیدانند.وکشور را به باد میدهند.وقره باغ حق واقعی اذربایجان را هم میداند که به اشتباه غصب شده بود.وحق به حقدار رسیده.اما انصافا اذربایجان هم باید کمکش کند واین جماعت هزینه زیادی دارد وکمک هزینه ای جوانمردانه وانسان دوستانه به پاشینیان کمک کند.که اوارگان ارمنی بتوانند جاومکان وخرج نرمال روزانه را داشته باشند تا زمستان سرد ارمنستان را بگذارانند.