آخرین تحولات اوکراین| انهدام ۸ پهپاد اوکراینی بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه 

نابودی ۸ پهپاد و ۳ قایق اوکراینی در سواحل کریمه، نیاز ارتش اوکراین به سلاح و مهمات، اعتراف مجله آمریکایی به قدرت تسلیحات روسی، ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی غرب به کی‌یف و تاکید بر نقش مثبت چین در حل مناقشه اوکراین، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت امور خارجه اوکراین از بیانیه پایانی نشست سران گروه ۲۰ که در اجلاس دهلی نو تصویب شد، به دلیل عدم وجود هیچ نوع عبارت محکوم کننده‌ای علیه روسیه انتقاد کرد. 

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| گمانه زنی درباره قصد نظامیان اوکراینی برای برکناری زلنسکی

یک مقام این وزارتخانه در این باره گفت:  «مقامات کی‌یف از شرکایی که سعی کردند زبان «قدرتمندی» را در متن بگنجانند سپاسگزار است. در عین حال، بیانیه سران گروه G۲۰ چیزی برای افتخار ندارد.»

او بخشی از متن این بیانیه را منتشر کرد که نشان می‌داد این عبارت برای خوشایند کی‌یف تغییر کرده است. در آنجا عبارت وجود دیدگاه‌های مختلف درباره بحران اوکراین خط خورده و در عوض «فراخوان برای محکومیت یکپارچه» درباره روسیه نوشته شده است. این دیپلمات یادآور شد که مشارکت طرف اوکراینی به شرکت کنندگان اجازه می داد تا وضعیت را بهتر درک کنند و تأکید کرد که اصل "هیچ چیز در مورد اوکراین بدون اوکراین کلیدی باقی نخواهد ماند".

در عین حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، بیانیه نهایی تصویب شده در نشست گروه بیست (G۲۰) در هند را موفقیت آمیز خواند و یادآور شد، به این دلیل این نشست را موفق می‌داند که توانست به چیزی دست یابد که قبلاً غیرممکن تلقی می‌شد.

رهبران کشورهای گروه ۲۰ به تفاوت دیدگاه‌ها و ارزیابی‌ها در مورد وضعیت اوکراین اذعان کرده و از همه کشورها خواستند که اصول حقوق بین الملل را رعایت کنند. در این بیانیه همچنین به حاکمیت و تمامیت ارضی و همچنین اهمیت حل مسالمت آمیز درگیری ها اشاره شده است.

روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" نیز در این باره نوشت که بیانیه نهایی نشست سران گروه ۲۰ در هند ضربه‌ای به کشورهای غربی به دلیل فقدان اجماع در مورد حمایت از اوکراین بود.  این روزنامه این واقعیت را مورد توجه قرار داد که تنها ذکر "<مناقشه> در اوکراین" در سند در ابتدا توسط حامیان کی‌یف مانند ایالات متحده و کشورهای ناتو رد شد، زیرا به نظر آنها باعث ایجاد این تصور شده که هر دو طرف به یک اندازه در آنچه اتفاق افتاده مقصر هستند. با این حال، دقیقاً به این شکل به درگیری اوکراین در سند اشاره شده است.

این مقاله می‌افزاید: «این بیانیه که طی هفته‌ها مذاکره بین دیپلمات‌ها مورد توافق قرار گرفت، ضربه‌ای به کشورهای غربی بود که طی سال گذشته تلاش کرده‌اند کشورهای در حال توسعه را متقاعد کنند که مسکو را محکوم و از اوکراین حمایت کنند.»

فایننشال تایمز یادآور شد که بدین ترتیب، زبان گروه G۲۰ در مورد اوکراین نشان دهنده عدم اجماع جهانی در حمایت از کی‌یف است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و شصت و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

درخواست رهبران گروه ۲۰ برای اجرای کامل توافق غلات 

رهبران کشورهای گروه ۲۰ خواستار اجرای کامل توافق غلات برای عرضه بدون مانع غذا و کود از روسیه و اوکراین به سایر کشورها هستند. این موضوع در بیانیه پایانی اجلاس دهلی نو آمده است.

بر اساس این سند، نمایندگان کشورها از توافقنامه استانبول و ابتکار عمل دریای سیاه برای حمل و نقل ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین بسیار قدردانی و  خواستار اجرای کامل، به موقع و مؤثر آنها برای اطمینان از عرضه فوری و بدون مانع غلات، غذا و کود از فدراسیون روسیه و اوکراین شدند.

به عقیده آنها، اجرای توافق غلات برای "تامین تقاضا در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته، به ویژه در آفریقا" ضروری است.

رئیس جمهور برزیل بحث درباره اوکراین در قالب گروه ۲۰ را نامناسب دانست

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، بحث درباره وضعیت کنونی اوکراین در قالب نشست سران گروه بیست (G۲۰) را نامناسب می داند.

وی در مصاحبه با رسانه‌های هندی در این باره توضیح داد: "گروه ۲۰ به دلیل بحران سال ۲۰۰۸ برای بحث در مورد مسائل اقتصادی، عملکرد بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ایجاد شد. بنابراین، ما معتقدیم که اجلاس هند یک مجمع ایده آل برای بحث در مورد این یک ماقشه نظامی نیست." 

از دیدگاه او، برای این امر لازم است نهادهای سازمان ملل متحد مشارکت داشته باشند. لولا داسیلوا افزود: "مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۹ سپتامبر آغاز می شود. مسائل مربوط به جنگ و صلح باید در آنجا مورد بحث قرار گیرد. آنجاست که روسای جمهوری روسیه و اوکراین باید پشت میز مذاکره بنشینند و صحبت کنند."

انهدام هشت پهپاد اوکراینی بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه 

وزارت دفاع روسیه صبح امروز، یکشنبه گزارش داد که طرف اوکراینی بار دیگر تلاش کرد با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به اهدافی در خاک روسیه حمله کند؛ ولی هشت پهپاد تهاجمی آنها توسط سامانه‌های پدافند هوایی در نزدیکی سواحل شبه جزیره کریمه منهدم شدند. 

سه قایق ارتش اوکراین در نزدیکی جزیره مار منهدم شد

وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه همچنین اعلام کرد که هواپیماهای ناوگان دریای سیاه این کشور سه قایق تندروی نیروهای مسلح اوکراین را در نزدیکی جزیره مار منهدم کردند. 

این وزارتخانه یادآور شد: هواپیماهای ناوگان دریای سیاه در طول شب گذشته در غرب دریای سیاه و در شمال شرقی جزیره مار، سه قایق نظامی تندرو ساخت ایالات متحده به نام Willard Sea Force که حامل گروهی از نیروهای هوا-دریایی اوکراینی بود که در حال حرکت به سمت سواحل کریمه بودند، را منهدم کردند.  

تاکید وزیر دفاع اوکراین به نیاز فوری نیروهای مسلح به سلاح 

رستم عمروف، وزیر دفاع جدید اوکراین شب گذشته، شنبه در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور به سلاح و مهمات بیشتری از  طرف کشورهای متحد نیاز دارند. او نوشت: «ما باید یک فلسفه جدید از نگرش نسبت به ارتش خود ارائه کنیم و هر آنچه را که نیاز دارند از سلاح، تجهیزات نظامی، لباس و دیگر تجهیزات را در اختیار آنها قرار دهیم.» 

عمروف همچنین تاکید کرد که سربازان اوکراینی به تجهیزات حفاظت فردی، غذا و دارو نیاز دارند. اولویت بعدی سلاح است. آنها در حال حاضر تا حد امکان به سلاح و مهمات نیاز دارند.

در اوکراین خواستار لغو مفهوم "استفاده محدود برای خدمت سربازی" شدند

دیمیتری لوبینتس، کمیسر حقوق بشر در پارلمان اعلای اوکراین، خواستار حذف وضعیت "استفاده محدود" در رابطه با خدمت سربازی شد. او در یک برنامه تلویزیونی یادآور شد که این پیشنهاد قبلاً به شورای امنیت ملی و دفاع این کشور ارائه شده است.

وی توضیح داد: «یک شهروند اوکراینی باید یا برای خدمت سربازی مناسب باشد یا نامناسب. اگر مثلاً به دلیل سلامتی، با مسلسل در دست، نتواند در خط مقدم برای انجام مأموریت های رزمی مناسب باشد، اما ممکن است در مقر مانده یا بخشی از نیروهای موشکی باشد و به نوعی می‌تواند خدمات دیگری انجام دهد.»

این مقام پارلمانی گفت که او توصیه هایی به شورای امنیت ملی و دفاع برای حل این موضوع با استفاده از عبارات «استفاده محدود»، «وضعیت نامناسب» و «کاملا مناسب» ارائه کرده است. به گفته وی، به دلیل فساد مالی، مواردی از صدور گواهی معافیت از خدمت صادر شده که با واقعیت مطابقت ندارد.

قصد اوکراین برای شکایت به سازمان تجارت جهانی درباره محدودیت‌های صادرات غلات

دولت اوکراین اعلام کرد که در صورت ممنوعیت واردات غلات این کشور توسط لهستان به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد.

تاراس کاچکا، معاون وزیر اقتصاد اوکراین در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «اگر لهستان ممنوعیت یکجانبه واردات غلات اوکراینی را ممنوع کند، کی‌یف آماده است به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کند. بازار لهستان برای ما حیاتی نیست. آنچه حیاتی است رفع هر نوع محدودیت است.»

وی افزود که کی‌یف موضع دولت لهستان را دیکته شده توسط سیاست داخلی یا "فقط یک اشتباه" می‌داند و آماده است تا در سازمان تجارت جهانی روند طولانی رسیدگی به شکایت را طی کند. او افزود که مهمترین مسئله برای اوکراین این است که مسیرهای خود را برای صادرات کالا از طریق دریا پیدا کند.

پس از خروج روسیه از توافق غلات، اوکراین بیشتر به مسیرهای صادراتی از طریق خاک کشورهای همسایه وابسته شده است.

اعتراف مجله آمریکایی به قدرت تسلیحات روسی در برابر فناوری غربی 

پورتال مجله دیده بان نظامی (Military Watch Magazine) در تحلیلی نوشته است: تلفات سنگین نیروهای مسلح اوکراین از آغاز ضد حمله در ژوئن از لحاظ از دست دادن تانک‌های آلمانی لئوپارد ۱ و لئوپارد ۲، بیش از ۶۰ خودروی جنگی پیاده نظام آمریکایی بردلی و نخستین تانک از ۱۴ دستگاه تانک چلنجر ۲ انگلیسی، ایالات متحده را مجبور به به تعویق انداختن تحویل تانک های آبرامز به طرف اوکراینی برای چند هفته کرده است.

در این مقاله آمده: نیروهای روسی توانایی خود در نفوذ به زره‌های درجه یک غربی حتی با تسلیحات ساده ضد زره از نوع "کورنت" که در اوایل سپتامبر یک تانک چلنجر ۲ بریتانیا را منهدم کردند، ثابت کرده‌اند. بالگردهای کا- ۵۲ تهاجمی ارتش روسیه نیز قدرت نفوذ بسیار بیشتری دارند.

این نشریه یادآور شده که انتظار می رود تحویل تانک‌های آمریکایی M۱A۱ Abrams که قبلا برای اواسط سپتامبر برنامه ریزی شده بود، چند هفته به تعویق بیفتد. سطح فرسودگی خودروهای زرهی غربی منجر به افزایش تقاضا برای عرضه بیشتر آنها به اوکراین شده، اما هنوز سوالاتی در مورد اثربخشی آنها وجود دارد.

روزنامه نگار آمریکایی: انهدام تجهیزات غربی تبلیغی خوب برای تسلیحات روسی است

در این رابطه، جکسون هینکل، روزنامه نگار و مفسر سیاسی آمریکایی نیز در مصاحبه با کانال یوتیوب گفت: انهدام تانک‌ها و خودروهای زرهی مدرن غربی توسط توپخانه نظامیان روس، یک تبلیغ عالی برای ارتش روسیه و سلاح‌های تولیدی این کشور است.

هینکل اضافه کرد که بریتانیا از جایگزینی دو تانک چلنجر ۲ که اوکراین قبلاً از دست داده خودداری می‌کند، زیرا «آنها خودشان به اندازه کافی از آن‌ها ندارند و قبلاً ۱۴ دستگاه به کی‌یف عرضه کرده‌اند». به گفته وی، انگلیسی‌ها معتقدند که آنها قبلاً کمک خوبی به نیروهای مسلح اوکراین کرده و از اینکه تجهیزات آنها بلافاصله توسط روسیه نابود می‌شوند، چندان خوشحال نیستند.

کمک‌های غرب به اوکراین در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار شد

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین در جریان سخنرانی در مجمع اقتصادی در کی‌یف، اعلام کرد که کشورهای غربی از ابتدای سال جاری کمک مالی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به اوکراین ارائه کرده‌اند.

وی گفت: «اوکراین در طی هشت ماه و نیم سال جاری ۳۰ میلیارد دلار از شرکای بین المللی دریافت کرده است. به‌علاوه، موافقت‌نامه‌های مشخصی برای تأمین مالی بلندمدت با صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا، نروژ، ژاپن و سایر کشورهای گروه ۷ وجود دارد.»

به گفته شمیگال، کمک‌های مالی کلان شرکا به مقامات کی‌یف اجازه می دهد تا هزینه‌های سنگین ارتش را بپردازند.

نخست وزیر همچنین یادآور شد که در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیارد گریونا (۱.۶۴ میلیارد دلار) برای بازسازی سریع و حفاظت از از زیرساختارهای حیاتی اختصاص داده شده است.

زلنسکی: اوکراین سیستم ضد هوایی گپارد آلمانی (Gepard) بیشتری دریافت خواهد کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که اوکراین تعداد بیشتری از سلاح های ضدهوایی خودکششی Gepard آلمانی را دریافت خواهد کرد تا تأسیسات زیرساخت انرژی را در مقابل حملات هوایی پوشش دهد.

زلنسکی در ویدئویی که در کانال تلگرام خود منتشر کرده، گفت: می‌خواهم از شرکای خود تشکر کنم. توافق دیگری وجود دارد؛ اوکراین برای محافظت از شبکه انرژی ما Gepard بیشتری دریافت خواهد کرد. زلنسکی افزود: ما تمام نیروها را برای افزایش عرضه سیستم‌های مختلف پدافند هوایی و حفاظت فیزیکی تأسیسات انرژی بسیج می‌کنیم.

در عین حال، وین دقیقاً نگفت که اوکراین چه تعداد سیستم Gepard دریافت خواهد کرد و آیا این تجهیزات علاوه بر تعداد مورد توافق قبلی از چنین تاسیسات ضد هوایی است که آلمان متعهد شده به اوکراین ارائه کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پس از دیدار روز شنبه خود با لی چیانگ، نخست وزیر شورای دولتی جمهوری خلق چین، در حاشیه اجلاس سران گروه G۲۰ در دهلی  اعلام کرد که اتحادیه اروپا امیدوار است که چین نقش مثبتی در دستیابی به صلح در اوکراین ایفا کند. 

او گفت: "در مورد درگیری در اوکراین، ما امیدواریم که چین نقش مثبتی در دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در این کشور ایفا کند."

به گفته رئیس کمیسیون اروپا، او با نخست وزیر شورای دولتی چین تبادل نظر صریحی داشته است. او افزود: «پکن نقش کلیدی در تلاشها برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات جهانی دارد و در خصوص درگیری اوکراین نیز باید چنین باشد.»

پوتین: چالش‌های خارجی نتوانسته در اجرای طرح‌های ملی تاثیر بگذارد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عصر روز شنبه  در  مراسمی به افتخار روز شهر مسکو به این واقعیت اشاره کرد که با وجود تمام چالش‌های خارجی، این کشور موفق شده به اجرای تمام برنامه‌های ملی خود ادامه دهد و حتی یک برنامه متوقف نشده است. به گفته وی، مردم پایتخت با تمام مشکلاتی که پیش می آید با عزت نفس با آنها کنار می‌آیند.

پوتین تاکید کرد: «روسیه یک قدم از اجرای برنامه های توسعه‌ای بزرگ خود عقب نشینی نکرده است. من می خواهم به ویژه بر این موضوع تأکید کنم. درست مثل کل کشور، ما در مسکو نیز چالش های زیادی داریم که در حال غلبه بر آنها هستیم. البته ما همچنان به جلو و توسعه پیش رفته و همه برنامه های خود را اجرا می‌کنیم، هیچ پروژه‌ای متوقف نشده است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1197496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =