به نام فرهنگیان به کام نجومی‌بگیران

ابراهیم سحرخیز*

گروه اجتماعی ایسکانیوز- گویا قرار است کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری مجلس ، به حول و قوه الهی در نشست آتی خود ، تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان را بشرط وزیدن باد موافق بررسی کند.پرسشی که سالهاست همچنان برایم بی پاسخ مانده است! این که چرا باید آموزش وپرورش برغم برخورداری از مزیت های مطلق و نسبی  ،گستره جمعیتی زیاد،کارکنانی تحصیلکرده و آگاه ، داشتن پتانسیل کالبدی ، انسانی و مالی، در خیلی از مشارکت ها یا سرمایه گذاری ها ،نه تنها توفیقی نداشته باشد بلکه اعتماد و اندوخته اعضا را نیز بر باد دهد؟!

نگارنده با بیش یک دهه تجربه زیسته در بخش تعاون کشور ، آنچه از نزدیک دیده ام ،ناکارآمدی یا ورشکستگی  قریب به اتفاق تعاونی های مصرف و مسکن فرهنگیان است. از اتحادیه مربوط بگیر تا دیگر شعب استانی حال و روز خوبی ندارند اما در عوض دیگر وزارتخانه ها در جلب کمک های بلاعوض دولتی ، ارائه خدمات رفاهی و معیشتی یا تسهیلات به اعضا ، در ردیف دستگاه های برتر کشورند.

ناگفته نماند، هم زمان با تأسیس صندوق ذخیره فرهنگیان ، دیگر دستگاه ها ترجیح دادند به جای افتادن در این هچل، یعنی در چاه ویلی شبیه امروز آموزش وپرورش ، با استناد به قانون تشکیل حساب پس‌انداز کارکنان ، رضایت خاطر ابواب جمعی خود را بیشتر از آموزش وپرورش تامین کنند.قانونی که به دستگاه های مشمول نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، اجازه می داد با هدف تشویق به پس انداز و حمایت از کارکنان خود از طریق افتتاح حساب سپرده خاصی تحت عنوان حساب پس انداز سهم مستخدم ،  با اندوخته ای برابر ۳۵ درصد حداقل حقوق مبنا در هر ماه ، دولت را مکلف می ساخت هرماه برابر ۱۰۰ درصد پس انداز هر مستخدم ،از محل اعتبارات پرسنلی دستگاه مربوط به حساب سپرده ثابت جداگانه ای به نام مستخدم واریز تا در هنگام بازنشستگی یا فوت مستخدم ،همراه با سود دریافتی دوران اشتغال به ذینفع یا وارثان پرداخت شود.

  آنچه به نام فرهنگیان اما به کام جماعتی ویژه خوار ، فرصت طلب یا نجومی بگیر بر سر سرمایه گذاران صندوق ذخیره آمده است ارمغانی نیست جز سوژه ای برای ساخت سریال های بلند تلویزیونی از جمله سریال در حال پخش« باز پرس » که امروز با هنرمندی تمام ،بخشی از پلشتی های آن روز را مثل رشوه خواری ، غارت و به یغما خوردن دارایی های بانک سرمایه را به تصویر کشیده است.خیانتی که باز سازی آن ،  مو را بر اندام بیننده راست می کند ! غارتی که هنوز برخی از ابعاد پیچیده آن برای سهامداران ناشناخته مانده است. جعبه سیاهی که هنوز قفل آن کامل باز نشده است.

انتظار می رفت با آمدن دولت جدید ، صندوق از این بلاتکلیفی یا عدم شفافیت خارج شده ، کارها نظم و نسقی یافته ، جمع و گعده نجومی بگیران از هم پاشیده ، اطلاع از سود و زیان شرکت های وابسته به روز رسانی شده ، کار به افراد خبره ، پاکدست و کارآزموده در حوزه بازرگانی یا تجارت سپرده شود اما شوربختانه چنین نشده است ! کاشف به عمل آمده هنوز هم توزیع فیش های چند صد میلیونی از جیب فرهنگیان ، به کار گماردن برخی از نمایندگان بازنشسته و ادواری مجلس بدون داشتن تخصص لازم در حوزه بنگاه داری از هواداران یاجناح نزدیک به دولت ، سنتی معمول و رایج است که با آمد و شد دولت ها، منسوخ نخواهد شد.

تا دیروز اغلب همین امور دست بنیاد بارانی ها و مشارکتی ها بود امروز لابد ارزانی نورچشمی‌های طیف همسو ! وجه اشتراک هر دو گروه، دیروز و امروز ، خوردن حقوق و مزایای نجومی از کیسه مردم است!صندوقی که تا به حال سهامداران واقعی آن، به اندازه سر سوزنی، نقشی در انتخاب و انتصاب هیات امنا و عامل نداشته و ندارند.اکنون بجاست اهل تحقیق و پژوهش به این پرسش اساسی پاسخ دهند که« چرا مشارکت فرهنگیان در اغلب کارها اعم از اقتصادی یا فرهنگی به خنسی یا بن بست می خورد؟!»و اما مجلس ! تجربه به ما آموخته است نباید به تحقیق و تفحص های ناگهانی این مجلس، آن هم در واپسین ماه های باقی مانده از دوران نمایندگی، امید بست!  نمایندگانی که هیچ وقت به پیام و خواست قاطبه معلمان وقعی ننهادند از چند و چون دادن رای اعتماد به همین وزیران آموزش وپرورش بگیر تا نشان ندادن عکس العمل قاطع و به هنگام نسبت به برخی از جملات تمسخر آمیز یا صد من یک غاز آنان در باره عدالت آموزشی !کیست که نداند حال و روز امروز آموزش وپرورش نسبت به زمان قبل از عزل نوری، هیچ تغییر مثبتی را به خود ندیده است! گل بود به سبزه نیز آراسته شد.

* معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش

انتهای پیام /

کد خبر: 1198006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =