الکل مخدر اعتیادآوری که جدی گرفته نمی‌شود / بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان مصرف الکل است

برخی جوانان تحت تاثیر دوستان و خانواده و دیگر جوانان برای پر کردن خلاهای درونی‌شان به سوی مصرف الکل کشیده می‌شوند که دسترسی آسان و قیمت ارزان این محرک بستر افزایش مصرف و اعتیاد به آن را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هرگاه حرف از معتاد می‌شود، همه فکرشان به سوی مصرف کننده مواد مخدر می‌رود در حالی که کسی به مصرف کننده الکل به چشم معتاد نگاه نمی‌‍کند و این موضوع شیوع مصرف الکل به خصوص در سنین جوانی را به شدت افزایش داده است. از طرفی الکل تنها ماده اعتیادآوری است که معمولا مصرف خانوادگی دارد. مصرف تفننی الکل، علاوه بر تقویت زمینه اعتیاد به این ماده در فراهم کردن زمینه وابستگی و اعتیاد هم زمان به مواد مخدر نیز بسیار موثر است که این امر گرایش به درمان و قطع مصرف را بیش از پیش دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

عوارض مصرف الکل در نوجوانان بیش از بزرگسالان است / چند دقیقه سرخوشی و یک عمر فشار خون بالا و بیماری قلبی

اعتیاد به الکل شایع تر از اعتیاد به مواد

بر اساس مطالعات انجام شده مصرف الکل در جوانان به نسبت دیگر مخدرها بسیار بیشتر است در این خصوص محمد جمالو معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، در حوزه دانش‌آموزی ۲.۱ درصد جمعیت دانش‌آموزان دچار شیوع مواد مخدر بودند و ۰.۱۵ درصد دانش‌آموزان هنرستان شیشه، ۰.۳۶ درصد حشیش، ۰.۹۶ درصد ماریجوانا و ۵.۴ درصد مصرف الکل داشتند. بنابراین بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان، مصرف الکل است.

الکل، وسیله‌ای برای پر کردن خلاهای درونی

برخی جوانان تحت تاثیر دوستان یا خانواده و دیگر جوانان برای پر کردن خلاهای درونی‌شان به سوی مصرف الکل کشیده می‌شوند که دسترسی آسان و قیمت ارزان این محرک بستر اعتیاد به آن را فراهم می‌کند. اعتیاد به الکل بستر اعتیاد به دیگر مخدرها را نیز فراهم می‌کند مثلا کوروش که سابقه ۳۰ سال اعتیاد داشت و حالا ترک کرده است در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: حس خود کوچک بینی و خود کم بینی برای نوجوانان خطرناک است؛ من در دوران راهنمایی، حس می‌کردم از همه کوچکترم و می‌خواستم زود بزرگ شوم پس حس می‌کردم با مصرف نیکوتین یا سیگار، بزرگتر به نظر می‌آیم. پس از مدتی که دیدم بقیه همسن و سالانم مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، برای اینکه از آن‌ها جا نمانم، الکل مصرف کردم و همینطور پیش رفت تا به مواد مخدر رسیدم و گرفتار شدم تا مدت‌ها حس می‌کردم چون من مواد مصرف می‌کنم، از همه بزرگتر و بهتر هستم.

عوارض مخرب مصرف زیاد الکل

از عوارض مصرف زیاد الکل، می‌شود به لکنت زبان، به‌هم‌ریختگی حرکات، خواب‌آلودگی، سردرد، حواس‌پرتی، ضعف حافظه، حالت تهوع و استفراغ، ازدست‌دادن هوشیاری و افکار مرتبط با خودکشی اشاره کرد.

ابراهیم نوری‌ گوشکی متخصص پزشکی خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درخصوص عوارض جبران ناپذیر مصرف مشروبات الکلی گفت: الکل می‌تواند بر ظاهر و عملکرد مغز افرادی که مصرف زیادی دارند، تأثیر بگذارد. سلول‌های مغز شروع به تغییر کرده و حتی کوچکتر می‌شوند. مصرف بیش از حد الکل در واقع می‌تواند مغز فرد را کوچک کرده و این تأثیر زیادی بر توانایی افراد برای فکر کردن، یادگیری و به خاطر سپردن اتفاقات خواهد داشت. همچنین می‌تواند حفظ دمای بدن و کنترل حرکات فرد را سخت‌تر کند.

ممنوعیت مصرف الکل در سنین پایین

متخصصص پزشکی خانواده در رابطه با سن نوشیدن الکل گفت: مصرف الکل در نوجوان‌ها عواقب خطرناکتری دارد و حتی در کشورهای غیرمسلمان هم مصرف مشروبات الکلی در سنین پایین ممنوع است چراکه نوجوانان با مصرف الکل با مشکلات متعددی از جمله  خشونت فیزیکی و جنسی، افزایش خطر خودکشی و قتل و تغییرات در رشد مغز مواجه می‌شوند.

وی در رابطه با تاثیر الکل بر کبد توضیح داد: تقریباً تمام الکلی که نوشیده می‌شود در کبد تجزیه می‌شود. در این فرآیند، بسیاری از سموم را کنترل می‌کند. با گذشت زمان، نوشیدن زیاد، کبد را چرب می‌کند و باعث می‌شود بافت کبد از حد نرمال ضخیم تر و فیبر ایجاد شود. این  موضوع جریان خون در کبد را محدود می‌کند، بنابراین سلول‌های کبد آنچه را که برای زنده ماندن نیاز دارند دریافت نمی‌کنند. هنگامی که آن‌ها از بین می‌روند، کبد آسیب می‌بیند و همچنین درست کار نمی‌کند، بیماری به نام سیروز کبدی ایجاد می‌شود.

علائم نشان‌دهنده اعتیاد به الکل

کمبود اشتیاق و علاقه فرد به انجام کارهایی که پیش‌از این به انجام آن‌ها عادت داشته‌اند، خسته، ناخوش و زودرنج به نظر رسیدن، ناتوانی در نه گفتن به نوشیدنی‌های الکلی، اضطراب، افسردگی و یا دیگر مشکلات روحی روانی، مرموز بودن و مخفی‌کاری یا صادق نبودن از نشانه‌های اعتیاد به الکل در افراد است.

به گزارش ایسکانیوز، الکل در بین جوانان بسیار رایج است و در بیشتر مهمانی‌ها، عروسی‌ها و حتی در جمع‌های خانوادگی یافت می‌شود و به دلیل روند کند اعتیاد، هیچ‌کس اعتیاد به آن را جدی نمی‌گیرد.  اعتیاد به الکل بر خلاف مواد مخدر به مرور زمان به وجود می‌آید. برخی افراد برای فراموش کردن موقتی مشکلات خود، دست به مصرف می‌زنند و حس سرخوشی کوتاه مدتی که الکل برایشان ایجاد می‌کند، باعث می‌شود برای تجربه دوباره آن لحظات مصرف را تکرار کنند و این تا جایی پیش می‌رود که فرد برای تجربه حس سرخوشی وادار به بالا بردن میزان الکل می‌شود و اینگونه است که اعتیاد به الکل در فرد ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =