درخواست دانشجویان از آملی لاریجانی/ سریعا به طرح «الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول» رسیدگی کنید

انجمن اسلامی دانشحویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی‌(ره) در نامه‌ای نوشت: از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهیم که علاوه‌بر تسریع در روند رسیدگی به طرح «الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول»، از هرگونه تغییر در طرح مذکور که به کارکرد اصلی آن، خدشه وارد می‌کند، اجتناب کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن اسلامی دانشحویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی‌(ره) درباره طرح «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» نامه‌ای خطاب به  آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت.

بیشتر بخوانید:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: مخالف اصل شفافیت نیستم

در این نامه مطرح شده است: متأسفانه رواج اسناد عادی در معاملات اموال غیرمنقول به بستری برای پولشویی، کلاهبرداری، تزلزل مالکیت و فروش مال غیر تبدیل شده است. همچنین دعاوی ناشی از رواج اسناد عادی، حجم عظیمی از پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه را در بر می‌گیرد. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» در راستای اعتبارزدایی از اسناد عادی و تسهیل صدور اسناد رسمی، گام برداشته است.

در این نامه تصریح شده است: به دلیل عدم تأیید برخی از مفاد طرح مذکور توسط شورای نگهبان و اصرار مجلس شورای اسلامی، این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده و در نوبت رسیدگی است. اهمیت اعتبارزدایی از اسناد عادی در معاملات اموال غیرمنقول، به اندازه‌ای است که مقام معظم رهبری در دیدار تیرماه امسال با مسئولان قوه قضاییه فرمودند: «خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود می‌آید؛ باید جلوی این گرفته بشود. و واقعاً این‌جوری است که اگر حالا به فرض از دیدگاه شورای نگهبان، یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد، مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود؛ یعنی این شیوه‌ای که الان رایج است که دو خط بنویسند، منتقل کنند و مانند اینها، خودش منشأ فسادهای بزرگ است.»

در این نامه تاکید شده است: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری، پیگیری‌های قوای سه‌گانه، حمایت بدنه کارشناسی و متخصصین این حوزه از تصویب این طرح، شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالاً در مسیر تایید این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغییراتی در برخی مفاد آن، اعمال ‌شود که این تغییرات با خنثی‌سازی اثرات مثبت این طرح، روند اعتبارزدایی از اسناد عادی در کشور را مختل ‌نماید. بر همین اساس، جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست دارند که علاوه‌بر تسریع در روند رسیدگی به طرح «الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول»، از هرگونه تغییر در طرح مذکور که به کارکرد اصلی آن، خدشه وارد می‌کند، اجتناب  کنید.

در بخش پایانی این نامه خاطرنشان شده است: مجمع تشخیص مصلحت، امروز، در نقطه‌ای حساس و تعیین کننده در تاریخ انقلاب و قانون‌گذاری در ایران قرار دارد که می‌تواند با عمل به فرامین رهبری از آن سربلند بیرون بیاید یا می‌تواند برخلاف نظر مقام معظم رهبری مبنی بر اعتبارزدایی از اسناد عادی، دیدگاه دیگری را به مصلحت کشور بداند و به فساد های ناشی از رواج اسناد عادی تن بدهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =