توضیح مسعود نیلی درباره ماجرای خانه نشینی و جوابیه دانشگاه شریف

برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شده‌اند که مسعود نیلی با تصمیم دولت سیزدهم از دانشگاه صنعتی شریف کنار گذاشته شده و مطلبی با عنوان«خانه‌نشینی اجباری مسعود نیلی» منتشر کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در روزهای اخیر رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شده بودند که مسعود نیلی با تصمیم دولت سیزدهم از دانشگاه صنعتی شریف کنار گذاشته شده و مطالبی با عناوینی همچون «خانه‌نشینی اجباری مسعود نیلی» منتشر کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

روایت آقای مشاور از ولخرجی دولت روحانی در بودجه ۱۴۰۰

به دنبال انتشار گزارش‌هایی با عنوان «خانه‌نشینی اجباری مسعود نیلی» در رسانه‌های اصلاح‌طلب، وی با انتشار توضیحاتی نوشت: همان‌طور که در کانال تلگرامی‌ام در تاریخ ۳۰ شهریور اطلاع‌رسانی کردم، بر اساس مقررات، موعد بازنشستگی من به طور طبیعی، ۲۵ دی سال گذشته سر می‌رسید، مسئولان دانشگاه از آنجا که بنا داشته‌اند برای اینجانب و تنی چند از دیگر همکاران با شرایط مشابه، از هیات‌امنای دانشگاه درخواست تمدید کنند، ابلاغ بازنشستگی را تا تشکیل جلسه نهاد مذکور به تعویق انداخته‌اند.

نیلی افزود: پیشنهاد دانشگاه از سوی هیات‌امنا مورد موافقت قرار نگرفته و در نتیجه، از تاریخ ۳۱ مرداد سال جاری، بازنشسته شده‌ام. تا آنجا که اطلاع دارم، این تصمیم منحصر به شخص من نبوده و به صورت یکسان به اجرا در آمده است. به هر حال، از آنجا که بازنشستگی امری محتوم و متعارف در نظام اداری دانشگاهی است، نمی‌توان در مورد آن تعبیر خانه‌نشینی اجباری را به کار برد.

واکنش دانشگاه شریف

در پی انتشار مطالبی در روزنامه سازندگی با عنوان «خانه‌نشینی اجباری» و «بی‌خبری مخبر» دانشگاه صنعتی شریف جوابیه‌ای صادر کرد.

متن جوابیه به شرح زیر است:

مدیر مسئول محترم روزنامه سازندگیبا سلام،در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ مطلبی با عنوان«خانه‌نشینی اجباری» و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ مطلب دیگری با عنوان «بی‌خبری مخبر» در آن روزنامه به چاپ رسیده است. از آنجا که بخشی از این دو نوشته انتساب مطالب خلاف واقع به هیئت امنای دانشگاه صنعتی شریف و دبیرخانه هیئت امناء است، مقتضی است توضیحات ذیل، جهت تنویر افکار عمومی، در اولین شماره آتی آن روزنامه درج شود:

«عطف به انتشار مطالبی با عنوان «خانه‌نشینی اجباری» و «بی‌خبری مخبر» در تاریخ سوم و چهارم مهرماه ۱۴۰۲، روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف لازم می‌داند توضیحات زیر را منتشر کنید:

۱- بررسی درخواست‌های تعویق بازنشستگی تعدادی از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه در جلسه هیئت امنای دانشگاه صنعتی شریف، مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۷، بر اساس ضوابط ابلاغی در مصوبه سی و دوم جلسه هیئت امناء مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ (دوره پیشین هیئت امنای دانشگاه) انجام شده است. بر اساس ضوابط مندرج در مصوبه فوق‌الذکر، سقف سنی بازنشستگی برای عضو هیئت علمی استادیار، دانشیار و استاد، به ترتیب ۶۵، ۶۷ و ۷۰ سال است.

۲- همانگونه که در جوابیه جناب آقای دکتر مسعود نیلی به آن جریده هم آمده است، موعد بازنشستگی ایشان ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ بوده است که دانشگاه درخواست تعویق بازنشستگی ایشان را به مدت یکسال در دستور جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۷ هیئت امنای دانشگاه قرار داد که در مجموع با تعویق بازنشستگی ایشان تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ (انتهای نیم‌سال تحصیلی، جمعاً به مدت هفت ماه) موافقت شد.

۳- واضح است که بازنشستگی یک رخداد اداری و تابع قوانین کشوری استخدام و بازنشستگی است و مانع ادامه فعالیت علمی استاد نیست. بر این اساس، بکارگیری عباراتی نظیر «فردی همچون مسعود نیلی در اوج تخصص و بهره‌وری ناچار است تدریس و حضور در دانشگاه را کنار بگذارد» ناآگاهانه و غیرعلمی است؛ کما اینکه جناب آقای دکتر نیلی در حال حاضر نیز علیرغم بازنشستگی، به‌عنوان استاد مدعو در دانشکده مدیریت و اقتصاد تدریس دارند و همچنین اعضای هیئت علمی بازنشسته، بر اساس ضوابط موجود، می‌توانند به‌عنوان استاد راهنمای دوم به همکاری پژوهشی خود با دانشگاه نیز ادامه دهند.

با توضیحات فوق، از همه اشخاص حقیقی و حقوقی و به‌ویژه‌ مطبوعات، تقاضا می‌شود امور مربوط به دانشگاه را به ارکان قانونی و تخصصی دانشگاه واگذارده و از اظهاراتی که می‌تواند در آغاز سال تحصیلی آرامش محیط دانشگاهی را مختل کنید، بپرهیزند.

در نهایت لازم است از همکار عزیزمان جناب آقای دکتر نیلی که متواضعانه با روندهای قانونی دانشگاه همراهی و در روزهای اخیر در جهت جلوگیری از اضافه‌شدن حاشیه‌های رسانه‌ای و سیاسی به این موضوعِ اداری، مساعی خود را به کار گرفتند، قدردانی کنیم و برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق داریم و امیدواریم دانشگاه بتواند همچنان از خدمات آموزشی و پژوهشی ایشان بهره‌مند بماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =