تلاش عربستان برای پر کردن خلاء حضور آمریکا در منطقه از طریق اسرائیل / برقراری روابط با رژیم صهیونیستی ریاض را از تهران دور می‌کند

مجتبی قائمی مهر با بیان اینکه نگرانی عربستان از تضعیف و خروج آمریکا از منطقه و نیاز به یک جایگزین با نگاه مشترک امنیتی موجب حرکت ریاض به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده، خاطر نشان کرد: بی‌شک صف آرایی و ایجاد موازنه با رژیم صهیونیستی نمی‌تواند گام مثبت برای گسترش روابط تهران-ریاض تلقی شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از احیای روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی که با میانجیگری چین انجام شد، حداقل تا مدتی کوتاه خوش‌بینی در خصوص تعامل دو کشور به وجود آمد؛ هر چند که همان موقع هم برخی کارشناسان معتقد بودند که موضوعات اختلافی بین دو کشور عمیق‌تر از آن است که به این راحتی قابل چشم پوشی باشد. اگرچه حاشیه‌های به وجود آمده در این چند ماه توسط دو کشور مدیریت شده و روند بهبود روابط همچنان ادامه یافته است، اما در هفته‌های اخیر اخباری در خصوص احتمال عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود که به زعم کارشناسان سیاسی بر روی روابط تهران ریاض تاثیرگذار خواهد بود. مجتبی قائمی مهر -مدیر کل اسبق اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه و کارشناس ارشد امور بین الملل- در گفتگو با ایسکانیوز به تحلیل این مسئله و تبعات آن برای روابط دو کشور پرداخت.   

بیشتر بخوانید:

عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به زودی اتفاق نخواهد افتاد

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- این روزها زمزمه‌هایی در خصوص احتمال عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود. چقدر این مسئله جدی است؟

موضوع عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان دارای دو مرحله پنهانی و آشکار است که ورود به فاز اول آن در سال 2015 در شورای روابط خارجی واشنگتن با اهدافی که یکی از آنها اتخاذ و استراتژی حول موضوع ایران بود، اعلام شد. بعد از آن، ترکی فیصل -رئیس سابق اطلاعات عربستان- در یک اقدام بی‌سابقه در سرمقاله‌ای خواستار صلح بین رژیم صهیونیستی و شورای همکاری خلیج فارس شد. فاز بعدی با توجه به تحولات منطقه، تضعیف آمریکا، نفوذ و قدرت حوزه مقاومت آغاز شد و می‎توان این عادی سازی را به عنوان یک موازنه از نوع ناقص و یک صف‌بندی جدید جدی گرفت.

-  فکر می‌کنید عربستان در ازای دریافت چه امتیازاتی تن به این مسئله خواهد داد؟

چند عامل و امتیاز می‌توان در این خصوص برشمرد. اول، نگرانی عربستان از تضعیف و خروج آمریکا از منطقه و نیاز به یک جایگزین با نگاه مشترک امنیتی و ایجاد یک موازنه و صف‌آرایی برای خلاء حضور آمریکا و مقابله با محور مقاومت. دوم، نیاز به همکاری‌های اطلاعاتی-نظامی-آموزشی و ایجاد یک کمربند امنیتی جدید. شاید بتوان این دو مورد را به عنوان محورهای اصلی امتیازات عنوان کرد. البته رژیم صهیونیستی هم در بدترین و سخت‌ترین دوره خود قرار دارد و نیاز دارد که برای بقای متزلزل شده خود به هر ابزاری متوسل شود.

- در صورت برقراری روابط بین ریاض و تل آویو چه سرنوشتی در انتطار روابط عربستان و ایران است؟

جمهوری اسلامی ایران دارای یک سیاست خارجی روشن در منطقه است که محورها و اصول آن کاملا شفاف بوده و این نگاه و اصول توانسته محور مقاومت را در منطقه به یک قدرت تبدیل کند. از اصول این سیاست می توان به مواردی همچون: تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه و خروج بیگانگان از منطقه، مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی و احقاق حق مردم فلسطین با حذف صهیونیست‌ها، همکاری همه جانبه کشورهای منطقه و ... اشاره نمود. قطعا همراهی با این اصول می‌تواند ملاک گسترش همه جانبه روابط باشد. بی‌شک صف آرایی و ایجاد موازنه با رژیم صهیونیستی که با محوریت آمریکا شکل می‌گیرد، در جهت منافع فلسطین و کشورهای منطقه نیست و نمی‌تواند گام مثبت برای گسترش روابط تلقی شود.

-  ریاض برای پذیرش روابط خود رژیم صهیونیستی در افکار عمومی این کشور و کشورهای اسلامی چه خواهد کرد؟

افکار عمومی در اکثریت کشورهای اسلامی توسط دولت‌ها کانالیزه شده و به شدت کنترل می‌شود و دولت‌ها علیرغم خواست ملت‌ها به خاطر کمک‌ها بلاعوض و امتیازات اقتصادی، دنباله رو این رویکرد خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =