هوش مصنوعی این ۱۰ شغل را از بین نمی‌برد

با ۱۰ شغل پردرآمدی که هوش مصنوعی آنها را از بین نمی برد، آشنا شوید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، همزمان با پیشرفت بی‌امان هوش مصنوعی در صنایع مختلف، نگرانی‌ها درباره از بین رفتن مشاغل به موضوع بحث‌برانگیزی تبدیل شده است. با این حال، در میان تغییرات دگرگون‌کننده‌ای که هوش مصنوعی ایجاد کرده است، شغل‌های مشخصی وجود دارند که نه تنها در برابر ظهور تکنولوژی مقاوم هستند، بلکه حتی با وجود آن‌ها شکوفا می‌شوند. در ادامه ۱۰ شغلی که کارشناسان معتقدند در برابر انقلاب هوش مصنوعی مقاوم خواهند ماند را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی خطر ابتلای افراد به کشنده‌ترین سرطان جهان را پیش‌بینی می‌کند

حسابدار

به نظر ممکن است کار با اعداد و ارقام، از آن دسته کارهایی باشد که در معرض جایگزینی با هوش مصنوعی قرار گیرد، اما برای کسانی که این حرفه را درک می‌کنند، در واقع پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. در حالی که هوش مصنوعی ممکن است عملیات حسابداری تکراری را انجام دهد، بسیاری از جنبه‌های این حرفه به دلیل نیاز به قضاوت، تفسیر، تفکر استراتژیک و تماس انسانی تقاضا خواهند داشت. اثربخشی این موارد توسط درک و کاربرد آتی حسابداران از هوش مصنوعی تعیین خواهد شد، به ویژه توانایی آن‌ها در شناخت محدودیت‌های آن.

میانگین درآمد کلی برای حسابداران و حسابرسان ۷۸،۰۰۰ دلار در سال است.

ویراستار

نمونه‌های بسیاری از جایگزینی نویسندگان توسط هوش مصنوعی وجود دارد، به ویژه در سطوح پایه‌ای نویسندگی و سایر محتواهای بازاریابی. همچنین مثال‌های بسیاری وجود دارد که هوش مصنوعی در جزئیات اشتباهات زیادی داشته است، بنابراین کسی باید در آینده نزدیک کار آن‌ها را بررسی کند. به دلیل رونق هوش مصنوعی، حرفه‌ها از خلق محتوا به سمت مهندسی و ویرایش آنچه ابزارهایی مانند ChatGPT در حال حاضر نوشته‌اند، تغییر می‌کند.

میانگین درآمد کلی برای ویراستاران ۷۳،۰۸۰ دلار در سال است.

حرفه‌های مرتبط با بهداشت و درمان

بهداشت و درمان مثال عالی از حوزه‌ای است که شاید واقعاً از پیشرفت‌های هوش مصنوعی سود ببرد. پیشرفت‌های شگرف در رباتیک با روش‌های پیچیده‌ای مانند جراحی ادغام شده‌اند، اما قطعاً جای جراحان را نگرفته‌اند. شغل‌هایی مانند پزشکی، پرستاری و سایر ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی نیازمند تصمیم‌گیری‌های پیچیده، همدلی و مراقبت از بیمار است که هوش مصنوعی در تقلید کامل آن‌ها دچار مشکل است. هوش مصنوعی می‌تواند متخصصان را یاری کند، اما بعید است جایگزین آن‌ها شود.

میانگین درآمد کلی برای متخصصان بهداشت ۷۷،۷۶۰ دلار در سال است.

حرفه‌های مرتبط با خلاقیت

هنر که در واقع طیف گسترده‌ای از حرفه‌ها را پوشش می‌دهد، با وجود این شاید به طور منحصر به فردی مقاوم در برابر تسخیر شدن توسط هوش مصنوعی باشد. الهام‌بخشی، داستان‌گویی و ارتباط برقرار کردن تاکنون دور از توانایی‌های هوش مصنوعی بوده است. شغل‌هایی در زمینه هنر، موسیقی، نویسندگی و طراحی شامل خلاقیت، احساس و دیدگاه‌های انسانی منحصر به فرد است که هوش مصنوعی نمی‌تواند مشابه آن را بازتولید کند.

میانگین درآمد کلی برای مشاغل هنر، طراحی، سرگرمی و رسانه ۵۸،۰۳۰ دلار در سال است.

مددکاری اجتماعی

مددکاری اجتماعی به طیف گسترده‌ای از نیازهای انسانی می‌پردازد. مددکاران اجتماعی، خدمات و کمک‌هایی را به کودکان، خانواده‌ها و افراد در انواع زمینه‌ها از جمله بهداشت جسمی، بهداشت روانی، سوءمصرف مواد و ... ارائه می‌دهند. مددکاران اجتماعی با موقعیت‌های پیچیده انسانی سر و کار دارند و حمایت عاطفی و راهنمایی را به افراد و خانواده‌هایی که با مشکلاتی روبرو هستند، ارائه می‌دهند.

میانگین درآمد کلی برای مددکاری اجتماعی ۶۱،۴۲۰ دلار در سال است.

کارگر ماهر

مدتی است که کارگران توسط کارمندان دفتری دست کم گرفته می‌شوند، شاید به دلیل ماهیت فیزیکی بودن اغلب کارهای کارگری و یا شاید به این دلیل که مدرک دانشگاهی خاصی برای آن نیاز نیست. در سال‌های اخیر این روند تغییر کرده است. تا زمانی که هوش مصنوعی یادبگیرد لوله ترکیده را تعمیر کند یا آجر بچیند، این شغل‌ها در امان هستند. حرفه‌هایی مانند برق‌کار، لوله‌کش و مکانیک نیازمند ترکیبی از مهارت‌های فنی و حل مسئله در محیط‌های غیرقابل پیش‌بینی هستند که هوش مصنوعی به سختی می‌تواند آن را تقلید کند.

میانگین درآمد کلی برای مشاغل ساخت و ساز و استخراج ۵۰،۵۷۰ دلار در سال است.

منابع انسانی

این حرفه می‌تواند شامل تعدادی از وظایف از جمله استخدام و جای‌گزینی کارکنان جدید در یک سازمان یا حل و فصل اختلافات و شکایات میان نیروی کار و مدیریت باشد. تمرکز بر افراد در عنوان آن نهفته است، اما این مهارتی است که هوش مصنوعی تا مدت‌ها نمی‌تواند آن را انجام دهد. متخصصان منابع انسانی با روابط کارکنان، حل و فصل تعارضات و مسائل بین‌فردی پیچیده سر و کار دارند که اغلب نیازمند قضاوت و درک انسانی است.

میانگین درآمد کلی برای متخصصان منابع انسانی ۶۴،۲۴۰ دلار در سال است.

معلم

آموزش مؤثر مردم نیازمند ویژگی‌هایی مانند انعطاف‌پذیری، همدلی و توانایی تنظیم رویکرد بر اساس سبک یادگیری منحصربه‌فرد هر شخص است؛ همه حوزه‌هایی که هوش مصنوعی در آن ضعیف عمل می‌کند. افراد همیشه نیاز به آموزش‌دهندگان و مربیان انسانی خواهند داشت. همزمان با تحول بازار کار، کارکنان نیاز دارند مهارت‌ها و دانش خود را به‌طور مداوم به‌روزرسانی کنند، بنابراین فرصت‌های جدیدی برای آموزش‌دهندگان در زمینه‌های متنوع ایجاد می‌شود.

میانگین درآمد کلی برای مشاغل آموزشی ۵۷،۴۹۰ دلار در سال است.

متخصص امنیت سایبری

همانند بسیاری دیگر از مشاغل در این فهرست، در نگاه اول ممکن است فکر کنید کسانی که در زمینه امنیت سایبری کار می‌کنند، آماده جایگزینی توسط هوش مصنوعی هستند. اما در این حوزه هم تماس انسانی بسیار مهم است. در حالی که بسیاری از متخصصان فکر می‌کنند هوش مصنوعی به‌طور گسترده برای شناسایی فعالیت‌های ناهنجار که نشان‌دهنده تهدید است، استفاده خواهد شد، تعداد کمی اعتقاد دارند که کاملاً جای انسان را بگیرد.

تحلیلگران امنیت اطلاعات، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات امنیتی برای محافظت از شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری یک سازمان را انجام می‌دهند. حملات سایبری پیچیده‌تر و مکررتر می‌شوند و کسب و کارها و سازمان‌ها به متخصصان ماهر برای کمک به محافظت از شبکه‌ها و داده‌های خود نیاز دارند.

میانگین درآمد کلی برای تحلیلگران امنیت اطلاعات ۱۱۲،۰۰۰ دلار در سال است.

مدیر پروژه

این یکی از آن عناوین شغلی است که اغلب مردم نمی‌دانند دقیقاً آن شخص چه کاری انجام می‌دهد. یک مدیر پروژه، تحلیل و هماهنگی نیروی انسانی، زمان‌بندی و بودجه یک محصول یا خدمت را بر اساس پروژه‌ای منفرد انجام می‌دهد. اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون مدیر پروژه نیاز دارد. چرا که پروژه‌های بسیاری چه برای توسعه نرم‌افزار، بهبود فرایندهای کسب‌وکار، ساختمان سازی، تلاش‌های امدادرسانی پس از یک فاجعه طبیعی یا افزایش فروش در جغرافیایی جدید، در راه است.

میانگین درآمد کلی برای متخصصان مدیریت پروژه ۹۵،۷۳۰ دلار در سال است.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

کد خبر: 1200909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =