ارتباط دانشگاه و صنعت؛ چالش چند دهه اخیر آموزش عالی / متون درسی دانشگاه‌ها با اقتضائات صنعت هم‌خوانی ندارد

شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت چالشی است که در ۴۰ سال گذشته به یکی از اولویت آموزش عالی کشور تبدیل شده است، مشکلی که کارشناسان معتقدند خلا قانونی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران با چالش‌های فراوانی روبرو است. برخی مشکل را به گردن دانشگاهیان انداخته و معتقدند که دانشگاه‌های کشور بی‌توجه به نیازهای صنعت، راه خود را می‌روند.

بیشتر بخوانید:

پروژه‌های دانشجویی در حوزه حفاظت از اطلاعات، درآمدزا هستند

البته برخی دیگر معتقدند منصفانه نیست که همه تقصیرها بر گردن نظام دانشگاهی و علمی گذاشته شود. چرا که دانشگاه و صنعت ۲ نظام هستند و شرط ارتباط پایدار آن‌ها این است که هر کدام بتواند پاسخگوی نیاز دیگری باشد.

در میان این کشمکش‌ها، پیدا کردن مقصر فقدان ارتباط مناسب بین دانشگاه و صنعت در ایران فقط در صورتی می‌تواند کمک‌کننده باشد که با ارائه راهکار همراه باشد. در این راستا، ایسکانیوز قصد دارد روند شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت را در چند دهه اخیر و از نگاه کارشناسی بررسی کند.

ارتباط دانشگاه و صنعت؛ چالش چند دهه اخیر آموزش عالی

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است، ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران با چالش‌هایی مانند تمرکز دانشگاه‌ها بر آموزش، ناهمخوانی برنامه‌ها و متون درسی دانشگاه‌ها با مقتضیات صنعت و بازار کار و زمانبر بودن تحقیقات دانشگاهی در حوزه صنعت مواجه است.

در این گزارش آمده است که چندین دهه است که موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه مورد توجه واقع شده و اقداماتی از جهت قانون‌گذاری، عملیاتی و ساختاری در این زمینه انجام شده است. با وجود این تلاش‌ها، هنوز ارتباط مناسبی بین این ۲ نظام وجود ندارد.

مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه خلا قانونی ندارد

بر اساس چالش‌های ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران ناشی از نبود یا خلا قانونی در این زمینه نیست، بلکه به مشکلات ساختاری و نبود نظارت کافی برمی‌گردد. با توجه به تحلیلی که در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده است، برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت در ایران نیازمند اقدام عملی است.

در بخش پایانی این گزارش، بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه متناسب با اقتضائات صنعت و بازار به عنوان راهکار معرفی شده است. بازنگری مکانیسم‌های آموزشی و ایجاد رشته‌های جدید و میان رشته‌ای با مشارکت صنعت بر اساس نیاز بازار کار و جامعه است.

سابقه طرح ارتباط دانشگاه صنعت به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد

طرح زمینه‌های ارتباطی دانشگاه و صنعت در سال ۱۳۶۱ به تصویب هیئت وزیران رسید. هدف از این طرح، ایجاد فرصت‌هایی برای دانشگاه و صنعت بود تا بتوانند از مواردی مانند آموزش عملی دانشجویان در مراکز صنعتی و همکاری اعضای هیئت علمی در برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند.

اداره ارتباط با صنعت وزارت علوم هم ۲۵ سال پیش و در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد و از آن زمان مسئولیت برنامه‌ریزی برای برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت را بر عهده گرفت.

ناهمخوانی برنامه‌ها و متون درسی دانشگاه‌های کشور با اقتضائات صنعت، چالش چند دهه اخیر آموزش عالی است. چالشی که به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۹۳، خلا قانونی برای رفع آن وجود ندارد. حداقل ۱۰ سال است که قانونی برنامه واضحی برای شکلگیری ارتباط دانشگاه و صنعت تعریف کرده است؛ اما در عمل هنوز این ارتباط با چالش‌های بسیاری مواجه است. چالش‌هایی که از ۱۰ سال پیش تاکنون هنوز حل نشده باقی مانده‌اند. باید مسئولان پیشین و فعلی وزارت علوم به این سوال پاسخ دهند که چرا قوانین ارتباط دانشگاه و صنعت هرگز اجرایی نشدند یا اگر شدند چرا به ثمر نرسیده‌اند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1204348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =