زمان نگهداری معتادان متجاهر در مراکز بازپروری ۲ ساله می‌شود؟

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری از ارسال لایحه جدید توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش زمان نگهداری معتادان متجاهر در مراکز بازپروری حداقل به مدت ۲ سال خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امروز دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ همزمان با اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر فاز جدید مرکز نگهداری سروش مورد مرحله بهره برداری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

ماجرای قتل مرد جوان در کمپ ترک اعتیاد تهران

اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تقدیر و تشکر از سردار رادان، مجموعه انتظامی کشور و خیرین که پای کار آمده‌اند به مراسم افتتاح و همچنین کلنگ زنی در مجموعه سروش اشاره و اظهار داشت: در حوزه درمان معتادان ما یک حلقه مفقوده داریم و آن هم این است که در گام اول وقتی معتاد در مرکز درمانی سم زدایی و درمان می‌شود، شغلی را یاد گرفته و از مجموعه بیرون می‌رود بدلیل اینکه جامعه او را نمی‌پذیرد و نمی‌تواند اشتغال داشته باشد دوباره به همان پاتوق‌های سابقش برمی‌گردد؛ در واقع آن حلقه مفقوده توانمندسازی است.

مؤمنی تصریح کرد: این رویکرد جدیدی که در چند سال گذشته اتخاذ شده و امروز در واقع با همت سردار رادان عزیز در این مجموعه کلنگ می‌خورد توسعه اشتغال زایی است به گونه‌ای که همه معتادان بعد از آن سیر اولیه درمان، سم زدایی و مهارت آموزی خودشان یک تولید را خواهند داشت و مشغول به کار شده و یک درآمد برای خود و خانواده‌شان کسب کرده و این اعتماد به نفس به وجود آمده برای بازگشت دوباره آنها به جامعه کمک می‌کند.

وی افزود: تمامی یافته‌ها و پژوهش‌های داخلی و بین‌المللی مؤید این قضیه است که اگر این حلقه انتهایی یعنی اشتغال زایی و مهارت آموزی نباشد درمان صرف جواب نمی‌دهد که امروز الحمدلله با همت مجموعه فراجا و خیرین این مساله کلید خورد.

مؤمنی تصریح کرد: مجموعه انتظامی وظیفه ذاتی‌اش نیست که این مأموریت را انجام دهد اما با توجه به روحیه انقلابی و مسؤولیت پذیری این مرکز را دایر کردند.

وی افزود: در تمام اردوگاه‌ها و مراکز درمانی که در چند سال اخیر راه‌اندازی شد حتماً کارگاه‌های تولید مهارت و اشتغال زایی داریم اما کافی نیست و باید توسعه پیدا کند الان در تهران بین ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر نیاز دارد و در حال حاضر نصف میزان ظرفیت اشتغال زایی داریم که باید دو برابر شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: تعداد معتادان متجاهر در کشور حدود ۷۰ هزار نفر است اما برای اشتغال حدود ۵۰ هزار نفر در کل کشور نیاز داریم .

وی با بیان این مطلب که در مراکز ترک اعتیاد تهران، البرز، مشهد و فارس پیشرفت خوبی در زمینه اشتغال داشته‌ایم گفت: در حوزه اعتیاد همه دستگاه‌ها پای کار بودند از جمله بهزیستی و شهرداری ولی برخی دستگاه‌ها وظیفه ذاتی نداشتند مانند فراجا، بسیج و سپاه که به خاطر مسؤولیت اجتماعی، کار جهادی و انقلابی وارد این کار شدند که باید دستشان را بوسید.

مؤمنی در خصوص مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر در مراکز بازپروری گفت: حداکثر مدت نگهداری این افراد در شرایط خاص یک سال است اما نتیجه پژوهش‌ها نشان داده که حداقل دو سال برای سم زدایی، درمان جسمی و روانی و مهارت آموزی نیاز است که خوشبختانه لایحه جدید توسط رئیس جمهور در یکی دو هفته گذشته با قید فوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده که در این لایحه پیش بینی شده که زمان حداقل دو سال شود؛ چرا که کمتر از دو سال پاسخگو نیست و امیدواریم با توجه به قید فوریت در این لایحه زودتر بعد از برنامه توسعه در دستور مجلس قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =