تتو، پیرسینگ، کی‌پاپ و دنیای عجیب نوجوان امروزی

تب متفاوت بودن یا خلاف جهت عرف جامعه حرکت کردن در میان نوجوانان امروزی بیش از پیش دیده می‌شود و نگرانی‌ها جایی افزایش پیدا می‌کند که شیوع مصرف مواد مخدر بیشتر شده و سن تجربه رابطه جنسی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نوجوانی، دنیای هیجان‌زدگی و شیفتگی است؛ نوجوان دوست دارد چیزهایی را تجربه کند که شاید اگر پا به جوانی بگذارد، از انجام آنچه در دوران بلوغ کرده، پشیمان شود. تتو یا به قول قدیمی‌ترها خالکوبی یکی از این موارد است که معمولا از سوی نوجوانان مورد استقبال قرار می‌گیرد و وجود الگوهایی در میان چهره‌های مشهور هم زمینه را فراهم کرده تا نوجوانی که دوست دارد دیده شود و متفاوت باشد، سراغ استفاده از تتو با اشکال عجیب برود.

بیشتر بخوانید

افزایش ۱۳۳ درصدی استعمال دخانیات در بین دختران نوجوان

در بسیاری از موارد هم نوجوانان مفهوم اشکالی که برای تتو استفاده می‌کنند را نمی‌دانند و صرفا برای زیبایی یا به تقلید از فرد مشهور یا گروه همسالان از آن استفاده می‌کنند.

تب متفاوت بودن یا خلاف جهت عرف جامعه حرکت کردن در میان نوجوانان امروزی بیش از پیش دیده می‌شود و انگار گسترش دنیای ارتباطات و نفوذ هر چه بیشتر رسانه باعث شده که سرعت تغییر نسل جدید نسبت به نسل پیشین خود بیشتر باشد و این گروه متفاوت‌تر از پدر و مادرهایشان دیده شوند.

زیاده‌روی در استفاده از تتو، مدل موهایی متفاوت، لباس‌هایی چندین سایز بزرگ‌تر با اشکالی که جلب توجه می‌کنند، استفاده از پیرسینگ در نقاط مختلف بدن، طرفداری افراطی از گروه‌هایی با عقاید عجیب و آرایش‌هایی خارج از عرف این روزها بین نوجوانان به ویژه در شهرهای بزرگ بسیار دیده می‌شود.

درست زمانی که ما بلد نبودیم نوجوان امروزی را جذب کنیم، دنیای او را بشناسیم و آموزش و پرورش، صدا و سیما و نهادهای فرهنگی یک قدم عقب‌تر از نوجوانی حرکت کردند که به دنیایی از اطلاعات دست‌رسی دارد، برخی کشورها گوی سبقت را طوری ربودند که نه تنها هنر خود را معرفی کردند بلکه سبک زندگی و فرهنگشان را به جامعه هدف تزریق کردند. پای صحبت نوجوانان که بنشینید کی‌پاپ یا موسیقی پاپ کره‌ای را به خوبی می‌شناسند. از سبک پوشش و نوع آرایش خوانندگان آن‌ها تقلید کرده و گاهی حتی به دنبال یادگیری زبان کره‌ای می‌روند.

رشد ۱۳ درصدی مصرف مواد مخدر در نوجوانان

اما ماجرا جایی نگران کننده می‌شود که شیوع مصرف سیگار و قلیان بین نوجوانان افزایش پیدا کرده و مواد مخدر در میان آن‌ها دست به دست می‌شود یا سن تجربه رابطه جنسی و روابط پرخطر کاهش پیدا کرده است. محمود حاجیلویی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای انقلاب فرهنگی هم گفته که شاهد رشد ۱۳ درصدی مصرف مواد مخدر در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال هستیم. این در دختران نوجوان حادتر است و شاهد رشد ۱۳۳ درصدی هستیم.

در مقابل خانواده‌هایی را داریم که آموزش ندیده‌اند که چطور با نوجوان برخورد کنند یا وی را محدود کرده و با خشونت برخورد می‌کنند یا از آن طرف بوم افتاده و آزادی عمل‌هایی غیراصولی به وی می‌دهند.

دلیل رفتارهای عجیب نوجوانان امروزی چیست؟

اما دلیل رفتارهای عجیب نوجوانان امروزی چیست؟ علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال گفت: بخشی از این رفتارها ویژگی دوران نوجوانی است چراکه انسان در این دوره دچار تغییرات خلقی و فیزیولوژیکی می‌شود و رفتارهایی دارد که متفاوت از دوران کودکی و جوانی است اما بخش بزرگی از علایق عجیب نوجوانان امروزی ناشی از تاثیرپذیری از والدین درجه سه است. والدین درجه سه گروه همسالان و رسانه و اثرگذارترین گروه بر فکر و رفتار نوجوان هم گروه همسالان هستند.

وی افزود: نوجوان از طریق رسانه متوجه سبک زندگی گروه مرجع خود می‌شود که گروه مرجع می‌تواند خواننده‌ها، افراد مشهور فرهنگی و ورزشی باشند. از جهتی یکی از رفتارهای دوران نوجوانی تقلید از گروه مرجع است و با دیدن سبک زندگی افراد مشهور، استفاده مکرر از تتو و مواردی از این دست، سعی می‌کند همان سبک را تقلید کند. امروز هم با گسترش رسانه، اثرگذاری آن بیشتر شده است.

غفلت نهادهای تربیتی

روانشناس اجتماعی با اشاره اینکه این تحلیل‌ها جهانی است و این اتفاقات در تمام دنیا در حال رخ دادن هستند، عنوان کرد: در کشور ما به جهت مشکلات اقتصادی و بیکاری، جامعه تب‌دار بوده و این مسائل بر ۲ نهاد مهم تاثیرگذاشته است. یکی از این نهادها خانواده است، چراکه پدر و مادر مشغول تامین معاش هستند و فرصتی برای امور تربیتی ندارند. در کنار آن آموزش و پرورش را داریم که مشکلات بسیاری دارد و حتی در سال جاری هزاران کلاس درس بدون معلم بودند. این ۲ نهاد وظیفه تربیتی دارند و وقتی دچار مشکل باشند، تربیت نوجوان خارج از این سیستم انجام می‌شود و رسانه نفوذ بالایی پیدا می‌کند.

میانگین ۶ ساعته استفاده از فضای مجازی

وی ادامه داد: نفوذ شبکه‌های اجتماعی در میان نوجوانان بسیار زیاد است و آخرین آمار از شهر تهران نشان می‌دهد که گاهی معدل استفاده از این شبکه‌ها توسط نوجوانان بیش از ۶ ساعت در روز است. در چنین شرایطی منابع تربیتی بزرگی در رسانه شکل می‌گیرند که با اهداف خانواده و آموزش و پرورش در تضاد هستند. این تضاد منجر به شکل‌گیری رفتارهای عجیب در نوجوانان می‌شود.

شریفی یزدی عنوان کرد: استفاده مکرر از تتو یکی از این رفتارهای عجیب بوده و از این بدتر کاهش سن استفاده از دخانیات است. امروز استفاده ازسیگار و ماده مخدر گل شیوع بالایی دارد و سن مصرف به ۱۲ سال رسیده است. سن رابطه جنسی کامل هم به ۱۳سال رسیده و نوجوانان بسیاری تمایل به حضور در گروه‌های به اصطلاح «گنگ» دارند (گروه‌هایی با رفتارها و اعتقادات عجیب و گاه خطرناک).

وی افزود: امروزه شاهد علاقه نوجوانان به گروه‌های فکری هستیم که قرابت فرهنگی با ما ندارند. برای مثال گاهی نوجوانان ما به اندازه‌ای طرفدار گروه‌های کره‌ای هستند که حتی به دنبال یادگیری زبان کره‌ای می‌روند. این گروه‌ها با خود سبک زندگی می‌آورند و نوجوان حتی از نوع آرایش و پوشش آن‌ها تقلید می‌کند.

کی نگران باشیم؟

روانشناس اجتماعی بیان کرد: خانواده ما باید آگاهی خود را نسبت به تربیت نوجوان بالا ببرد و با اندیشه‌های سابق که ما در دوران خود اینطور بودیم و شما هم باید همانطور باشید، نمی‌توان با نوجوان ارتباط برقرار کرد. بسیاری از والدین به دلیل اینکه نمی‌دانند چطور با نگرانی‌هایی که دارند، برخورد کنند، دست به رفتار سلبی می‌زنند مثلا فکر می‌کنند با محروم کردن اقتصادی، گرفتن تلفن همراه و خشونت می‌توانند نوجوان را کنترل کنند. اساسا هر نوع گرایش به تتو در نوجوان نگران کننده است البته بخشی از تمایل به تتو در افراد طبیعی است اما کسانی که اختلال شخصیت دارند، بیشتر به تتو گرایش پیدا می‌کنند.

وی افزود: برای مثال در مبتلایان به شخصیت مرزی و دوقطبی تمایل به تتو بسیار زیاد است و خانواده‌ها با دیدن اولین نشانه‌ها در نوجوان باید از یک روانشناس کمک بگیرند تا بدانند که گرایش نوجوانشان ناشی از یک تمایل طبیعی است یا اختلالی روانی در این میان وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، رفتارهای خارج از عرف نوجوانان تاحدودی ناشی از ویژگی سن و سال آن‌ها است اما شرایط جایی نگران کننده می‌شود که مصرف مواد مخدر و دخانیات افزایش پیدا کرده و سن رابطه جنسی کاهش پیدا می‌کند. این مسائل زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی متعددی شده و آینده جامعه را تهدید می‌کند، به این جهت اهمیت وجود برنامه فرهنگی مناسب برای گروه سنی نوجوان احساس می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1206055

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =