آخرین تحولات اوکراین| تلاش بیهوده اتحادیه اروپا برای بیرون راندن روسیه از آسیای مرکزی 

تلاش زلنسکی برای تماس با ترامپ، افشای تعداد نیروهای نظامی ارتش اوکراین، آمادگی فرانسه و آلمان برای از سرگیری تماس‌ها با مسکو، مقایسه درگیری اوکراین با جنگ کره و امکان انتخاب فرمانده زالوژنی برای جانشینی زلنسکی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،‌ میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی تاکید کرد، آنچه اوکراین به آن نیاز دارد، پیشنهادهایی برای واگذاری بخشی از سرزمین‌های خود برای پیوستن به ناتو نیست، بلکه کمک‌های نظامی وتجهیزاتی قابل توجه برای پیروزی در جنگ است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| امکان برکناری زلنسکی و انتقاد به برخورد او با غرب

وی شب گذشته در کانال تلگرام خود (بصورت طعنه آمیز) گفت: «من عاشق پیشنهادهای عجیب و غریب دوره‌ای برای "حل و فصل مناقشه در اوکراین" هستم. به عنوان مثال، گاهی اوقات می‌توانید پیشنهادهای شگفت انگیزی را شنید که ظاهراً اوکراین می تواند به راحتی به ناتو بپیوندد، اگر بخش‌هایی از سرزمین خود را به روسیه واگذار کند!»

پودولیاک همچنین با ابراز تعجب از اینکه چرا چنین پیشنهادهایی باید بدون ارائه هیچ تضمینی به اوکراین ارائه شود، افزود: راه حل مناقشه تنها کمک‌های نظامی-فناوری قابل توجه به اوکراین است.

به تازگی سیاستمداران و رسانه‌های غربی چنین دیدگاهی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه اوکراین برای حل مناقشه باید بخشی از سرزمین های خود را به روسیه واگذار کند.

چند روز قبل، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو، پیشنهاد کرد که اوکراین در مرزهای جدید خود به عضویت ناتو پذیرفته شود.

برخی شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی نیز به این واقعیت اشاره کردند که درگیری در اوکراین به نقطه‌ای نزدیک شده که کی‌یف مجبور است مذاکره با مسکو را آغاز کند و حاضر به دادن امتیازات ارضی شود. به عقیده برخی کارشناسان آمریکایی، در صورت امتناع کی‌یف از مذاکرات صلح با روسیه، اوکراین ممکن است خارکوف و اودسا را نیز از دست بدهد. به همین دلیل، به خاطر توقف درگیری، اوکراین باید از بخش قابل توجهی از مناطق شرقی خود صرف نظر کند.

در اوایل ماه نوامبر، برخی گزارشات فاش کرد که ایالات متحده مذاکرات ابتدایی در مورد اوکراین را با هدف قانع کردن ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور برای آغاز مذاکرات صلح آغاز کرده است. طبق این اطلاعات، علاوه بر فشارهایی که از داخل و از سوی نیروهای سیاسی و نظامی بر زلنسکی وارد می‌شود، فشار دیپلماتیک از سوی شرکای بین المللی پیشرو نیز بر او وارد می شود، بنابراین اوکراین بالاخره مجبور خواهد شد با روسیه مذاکره کند.

این در حالی است که زلنسکی و اطرافیانش، همچنان بر قاطع بودن مواضع خویش در خصوص عدم هر گونه سازش با مسکو اصرار دارند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به ششصد و بیست و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

افشای تلاش زلنسکی برای برقراری تماس با ترامپ

برخی رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین بسیار مایل است با دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور سابق آمریکا برای مذاکره تماس برقرار کند. گفته شده که دفتر رئیس جمهور در حال تهیه دستورکار مذاکرات احتمالی زلنسکی و ترامپ است.

طبق این گزارش‌ها، علت این تصمیم آن است که ترامپ اکنون در واقع (از طریق اکثریت جمهوری خواه) مجلس نمایندگان کنگره آمریکا را کنترل می‌کند، که تخصیص بودجه به اوکراین را مسدود کرده است.

در اوایل نوامبر، زلنسکی در مصاحبه با شبکه NBC از ترامپ دعوت کرد به کی‌یف بیاید. وی معتقد است که می‌تواند در ۲۴ دقیقه به رئیس جمهور سابق ایالات متحده توضیح دهد که نمی توان ظرف ۲۴ ساعت به یک راه حل مسالمت آمیز دست یافت. البته دونالد ترامپ چنین گفتگویی را رد کرده و یادآور شده که چنین اقدامی، با اقدامات دولت بایدن مغایرت ایجاد خواهد کرد.

دیپلمات روس: ادعای تهدید اوکراین از سوی روسیه ساختگی است

دیمیتری پولیانسکی،معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، صبح امروز، دوشنبه، در گفتگو با خبرگزاری نووستی تاکید کرد که روسیه هرگز اوکراین را تهدید نکرده است و ادعاهای مقامات کی‌یف در این خصوص مغایر با واقعیت و تنها پرورده ذهن آنها و یک اقدام تبلیغاتی بد است.

این دیپلمات گفت: ما هرگز اوکراین را به عنوان یک کشور تهدید نکرده‌ایم، ما هرگز مردم اوکراین تهدید نکرده‌ و نخواهیم کرد. من فکر می کنم تهدید از جانب روسیه یک اختراع تبلیغاتی بسیار بسیار بد غربی‌هاست که اگر اوکراین دست از جنگ بردارد، این کشور دیگر وجود نخواهد داشت. من نمی دانم آنها واقعاً آن را از کجا آورده‌اند.»

پولیانسکی یادآور شد که روسیه همواره نسبت به همسایگان اوکراینی خود برخوردی بسیار دوستانه داشته، اما رویدادهای سال ۲۰۱۴ تأثیر منفی بر روابط مسکو با کی‌یف گذاشت.

در عین حال، معاون نماینده دائم تاکید کرد: روسیه دارای اهرم کافی برای پیروزی در درگیری نظامی و دستیابی به اهداف خود است. پولیانسکی با اشاره به اینکه ضد حمله ارتش مسلح اوکراین بر خلاف انتظار کشورهای غربی «به بیان ساده، هیچ پیشرفتی نداشته است»، افزود: انتظارات زیادی از ضد حمله اوکراین وجود داشت که در سایه عملکرد درست نیروهای مسلح روسیه برآورده نشده و در واقع شکست خورده است.

پولیانسکی: جهان به خاطر خواهد داشت که اوکراین و کانادا از نازیسم تقدیر می‌کنند

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در این مصاحبه همچنین اعلام کرد، مسکو امیدوار است که جامعه جهانی، پس از پایان درگیری نظامی، درباره برخوردهای مقامات اوکراینی و کانادایی، جایی که آشکارا نازی‌ها مورد تجلیل قرار می گیرند، « چیزهای زیادی» یاد بگیرد.

او به خبرگزاری نووستی گفت: «من فکر می‌کنم پس از پایان عملیات ویژه ما، جامعه جهانی چیزهای زیادی در مورد آنچه واقعاً در اوکراین و کانادا و همچنین در برخی کشورهای دیگر رخ می‌دهد که در آنها آشکارا از همکاران نازی‌ها تجلیل می‌شود، یاد خواهد گرفت».

پولیانسکی افزود، زمانی که افکارعمومی جهان در باره این مسائل عمیق‌تر فکر کند، اسرار زیادی فاش می شود که برای اکثر کانادایی‌ها ناخوشایند خواهد بود. وی یادآور شد که دولت نخست وزیر کانادا جاستین ترودو گروگان ایدئولوژی نئونازی شده و کشور کانادا به بسیاری از مقامات نازی پناه داده است.

فرانسه قصد دارد انتقال سلاح از زرادخانه خود به اوکراین را متوقف کند

سباستین لکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه،شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی LCI ، اعلام کرد که مقامات فرانسوی قصد دارند از انتقال تسلیحات نظامی از زرادخانه خود به اوکراین خودداری کنند و امیدوارند که با استفاده از بودجه اختصاص داده شده برای این امر، کی‌یف را تشویق به خرید سلاح‌های جدید از شرکت‌های فرانسوی کنند.

وی گفت: «ما اکنون در حال مذاکره با همکاران اوکراینی هستیم تا آنهال را مجبور کنیم تا با استفاده از بودجه یک صندوق ویژه، تسلیحات نظامی جدید بخرد و ارتش فرانسه دیگر مجبور به انتقال اسلحه از زرادخانه خود نباشد.»

سباستین لکورنو تاکید کرد که کمک نظامی پاریس به کی‌یف در حال حاضر به ۳ میلیارد یورو رسیده و ۲۰۰ میلیون یورو از بودجه فرانسه به صندوق حمایت از اوکراین اختصاص یافته است. به گفته وی، فرانسه در دو حوزه پشتیبانی فعال است: تامین پدافند هوایی و تجهیزات برای نیروهای زمینی که شامل توپخانه و وسایل حمل و نقل سنگین است.

لکورنو اعتراف کرد که ضد حمله کی‌یف "به سختی پیشرفت دارد" و ممکن است اوکراین برای حفظ موقعیت خود در جبهه نبرد به نیروهای بیشتری نسبت به ارتش روسیه نیاز داشته باشد.

مذاکرات بین پاریس و مسکو همواره مفید بوده است

سباستین لکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه، در گفتگوی تلویزیونی خود اعلام کرد که این کشور آمادگی خود را برای از سرگیری تماس‌ها با روسیه در صورت مؤثر و مفید بودن آنها ابراز کرده است، زیرا مذاکرات بین روسای ادارات دفاعی دو کشور همواره امکان جلوگیری از تشدید تنش بین آنها در لحظات دشوار را فراهم کرده است.

لکورنو گفت: «مجموعه ای از مکالمات به ما اجازه داد که تشدید را در لحظات بسیار حساس مهار کنیم. بطور کلی قدرت های هسته‌ای تعهدات ویژه‌ای در قبال یکدیگر داشته و باید با هم گفتگو کنند.»

وزیر دفاع فرانسه افزود: در چندین دیدار با سرگئی شویگو، همتای روسی خود، دو طرف درباره «موضوعات بسیار خاص در حوزه حل و فصل تشدید بالقوه» تبادل نظر کردند که مفید بود. وی ادامه داد: «از آن زمان تاکنون با وزیر صحبت نکردم. ولی اگر بدانم چنین گفتگویی مفید و موثر خواهد بود، حاضرم دوباره با او صحبت کنم.»

شولتز: همچنان حاضر هستم با پوتین گفتگو کنم

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مدعی شده است که آماده ادامه گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است. او در مصاحبه‌ای گفت: «اکنون در این شرایط، باید بارها و بارها با او (پوتین) صحبت کرد، کاری که من در گذشته انجام دادم و حاضر هستم دوباره در آینده نیز انجام بدهم.»

در عین حال، به گفته وی، مذاکرات بین اوکراین و روسیه مستلزم خروج نیروهای روسی است که به گفته شولتز، پوتین برای آن آماده نیست.

لاوروف: تشدید لفاظی ها درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا یک بازی است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که تشدید لفاظی‌ها از سوی مقامات اروپایی درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا صرفا یک "بازی سیاسی" است. لاوروف شب گذشته در مصاحبه با برنامه مستند تلویزیونی «مسکو. کرملین. پوتین»، یادآور شد که برای او شخصا، واقعی شدن موضوع پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا همچنان یک راز باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اخیراً بیشتر در مورد عضویت کی‌یف صحبت می‌کند، افزود: اتحادیه اروپا در حال آماده کردن "برخی توصیه ها" است و اعتراف می‌کند که اوکراین اکثر معیارهای ورود را رعایت نکرده، در حالی که رهبری اوکراین خواستار پذیرش بدون قید و شرط در اتحادیه است.

وزیر خارجه ادامه داد: من ارتباط این مسائل را به سختی درک می‌کنم. به نظر من اینها تنها یک بازی سیاسی است و ادامه خط مشی است که اتحادیه اروپا پس از ناپدید شدن اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که همه معیارها کنار گذاشته شد، دنبال کرد.

وی یادآور شد: در دوره الحاق به اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه بالتیک نیز بسیاری از شروط را رعایت نکرده بودند، اما «مصلحت سیاسی حاکم شد و آنها پذیرفته شدند».

لاوروف افزود: اتحادیه اروپا مدتهاست که برای من به یک انجمن قابل درک تبدیل شده است. صربستان و ترکیه نیز که ده‌ها سال است در صف انتظار ایستاده‌اند نیز سوالاتی را مطرح کرده اند. اما به نظر من ترکیه قبلاً برای خود تصمیم گرفته و دیگر نمی خواهد وارد این اتحاد بیهوده و بی فایده شود.

تلاش بیهوده اتحادیه اروپا برای بیرون راندن روسیه از آسیای مرکزی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه خود با برنامه «مسکو. کرملین. پوتین» تاکید کرد که اتحادیه اروپا نمی تواند روسیه را از آسیای مرکزی و قفقاز خارج کند.

وی گفت: «اتحادیه اروپا قصد خود را برای مهار ما به هر طریق ممکن، برای بیرون راندن ما از آسیای مرکزی و ماوراء قفقاز پنهان نمی کند. شرکا و متحدان ما در منطقه این مسئله را به خوبی می‌دانند،»

در اوایل ماه نوامبر، وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای نزدیک شدن به شرکای مسکو در منطقه آسیای مرکزی، تاکید کرد که روسیه اقداماتی را برای محافظت از روابط خود باکشورهای این منطقه در مقابل اقدامات غرب انجام داده است.

فرمانده سابق ناتو: اوکراین باید از دست دادن مناطق را خود را بپذیرد

دریاسالار جیمز استاوریدیس، فرمانده سابق نیروهای مسلح ناتو در اروپا روز یکشنبه در مقاله‌ای برای آژانس خبری بلومبرگ، ابراز عقیده کرد که پایان درگیری نظامی در اوکراین ممکن است شبیه سناریوی پایان جنگ در شبه جزیره کره باشد که به معنای به رسمیت شناختن کی‌یف در خصوص از دست دادن سرزمین‌های خود، حداقل برای مدت محدودی است.

این مقام سابق نظامی ناتو گفت: «ما احتمالاً باید حداقل برای مدتی با این واقعیت که شبه جزیره کریمه و برخی مناطق تحت کنترل مسکو هستند،کنار بیاییم. هرچند همه از این نتیجه متنفر خواهند بود.»

استاوریدیس افزود: حتی روسیه نیز از این نتیجه خوشش نخواهد آمد، زیرا تمام اوکراین را دریافت نخواهد کرد، بلکه تنها چند منطقه تحت کنترل نظامیان خود در شرق و جنوب شرقی را دریافت کرده، که "یک جایزه شایسته" برای مسکو نخواهد بود.

استاوریدیس معتقد است، با این وجود، درگیری بین مسکو و کی‌یف مانند جنگ کره به پایان خواهد رسید. ضمن اینکه، هر چه زودتر جنگ متوقف شود، اوکراین سریعتر بازسازی خواهد شد. به گفته وی، این کشور باید مانند کره جنوبی برای بازسازی از غرب تقاضای کمک جدی کند تا بتواند در آینده از لحاظ جمعیتی و اقتصادی رشد کند.

مقام نظامی اوکراینی: اکنون ۱.۳ میلیون نفر در ارتش اوکراین خدمت می‌کنند

ولادیسلاو سلزنیوف، رئیس سابق سرویس مطبوعاتی ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی فاش کرد که در حال حاضر، یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیون نفر در نیروهای مسلح اوکراین در حال خدمت هستند. وی گفت: «۱.۳ میلیون پرسنل در نیروهای دفاعی اوکراین خدمت می‌کنند و همه آنها به سلاح و مهمات نیاز دارند.»

سلزنیوف توضیح نداد که آیا این اطلاعات ارزیابی شخصی اوست یا حاکی از داده‌های رسمی است.

به گفته این مقام نظامی سابق، توانمندی صنایع دفاعی اوکراین پاسخگوی نیازهای کل ارتش این کشور نیست و به همین دلیل شرکای غربی کی‌یف باید در تامین تسلیحاتی ارتش همکاری جدی داشته باشند.

چند روز قبل، روزنامه نیویورک تایمز نوشت که اوکراین در تلاش است تا تعداد زیادی از زنان را به صفوف نیروهای مسلح اوکراین جذب کند که این اقدام نشان دهنده تلفات سنگین در میان پرسنل نظامی است.

امکان تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به کی‌یف در زمستان جاری

دیوید پترائوس، رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) روز گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین ممکن است در همین زمستان امسال جنگنده‌های F-۱۶ آمریکایی را دریافت کنند.

وی در مصاحبه‌ای گفت: «تامین جنگنده‌های F-۱۶ که احتمالاً نیروی هوایی اوکراین در زمستان امسال دریافت خواهد کرد، بسیار مهم خواهد بود.»

پترائوس ابراز اطمینان کرد که خلبانان اوکراینی می توانند به سرعت بر فناوری جدید تسلط پیدا کنند و از هواپیماهای میگ و سو به جنگنده های آمریکایی سوئیچ کنند.

پیش از این، در اوایل نوامبر، یوری ایگنات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی نیروهای مسلح اوکراین، گفت که خلبانان اوکراینی در حال آموزش برای پرواز جنگنده های F-۱۶ ساخت ایالات متحده در آسمان با کمک مربیان غربی هستند.

مامور سابق سیا: سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس زالوژنی را به جای زلنسکی انتخاب کرده‌اند

لری جانسون، افسر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) روز یکشنبه در مصاحبه‌ای فاش کرد که سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، والری زالوژنی را به عنوان جایگزین ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور کنونی این کشور انتخاب کرده‌اند.

این کارشناس آمریکایی گفت: «اطلاعات بریتانیا می‌داند که زلنسکی، این کمدین کوچک دیگر مفید نیست و در شرایط فعلی به فردی مانند زالوژنی نیاز است تا نقش مهم‌تری ایفا کند.»

علاوه بر این، وی یادآور شد که آنها تصمیم گرفته‌اند جایگزینی برای زلنسکی بیابند، زیرا درگیری نظامی با روسیه برای سرویس‌های اطلاعاتی خارجی شکست خورده بود و زلنسکی حاضر به مذاکره با مسکو نیست. آنها امیدوارند که زالوژنی شجاعت سازش را داشته باشد.

مامور سابق سیا گفت: «آنها این سیگنال را برای زلنسکی ارسال می کنند که زمان او دیگر تمام شده است».

حمایت نیروهای مسلح اوکراین از نامزدی زالوژنی برای ریاست جمهوری اوکراین

دیمیتری مارچینکو، سرلشکر نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه، به نفع نامزدی فرمانده کل قوا والری زالوژنی برای پست ریاست جمهوری این کشور صحبت کرده و همچنین تمایل خود برای همکاری با وی در تیم رهبریش را ابزار کرد.

این مقام بلندپایه نظامی در یک گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت شرکت زالوژنی در کمپین انتخاباتی، حاضر است جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح شود، گفت: "نه. من به تیم رهبری زالوژنی ملحق خواهم شد." وی همچنین تاکید کرد که "واقعاً دوست دارد" شاهد نامزدی زالوژنی برای پست ریاست جمهوری شود.

مجری برنامه نیز ابراز عقیده کرد که شواهدی وجود دارد که اوکراین اکنون به یک «رئیس‌جمهور نظامی» و «فردی با تجربه شبیه شارل دوگل [ژنرال نظامی فرانسوی] نیاز دارد» که کشور را بر اساس اصول قاطع نظامی هدایت کرده و فساد را شکست دهد. مارچینکو با دیدگاه مجری موافقت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =