جناح‌های سیاسی برای حذف حریفان اقدام به برچسب‌زنی‌ می‌کنند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: برجسته شدن موضوع خالص‌سازی به رادیکال شدن فضای سیاسی و کاهش مشارکت مردم در عرصه انتخابات منجر خواهد شد که مقابله با این جریان باید مورد توجه قرار گیرد.

روح‌الله اسلامی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره فضای تک قطبی در ساختار سیاسی ایران اظهار کرد: تغییر و تحولات در عرصه سیاسی همراه با تخاصم و حذف رقبا از عرصه سیاسی است پس حرکت به سوی برچسب‌زنی از سوی رقبا امری طبیعی تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اخلاق سیاسی لازمه تداوم فعالیت احزاب است

وی با اشاره به عواملی که سعی در برجسته سازی موضوع خالص‌سازی دارند، گفت: بخشی از این فضاسازی مربوط به تغییرات نسلی است و از آنجایی که نسل قدیم در آستانه برکناری از جریان سیاسی قرار دارد و باید جای خود را به نسل جدید بدهد پس طبیعی است که از این اتفاق احساس خطر ‌کند و با چنین اصطلاحاتی سعی در بقای خود داشته باشد.

اسلامی عامل دیگر را وجود نیروهایی که خواهان تغییرات رادیکالی هستند، دانست و افزود: فضای سیاسی در ایران درحال حرکت به سمت نیروهایی است که خواهان تغییرات رادیکال با شعار خالص‌سازی هستند.

وی با اشاره به فضای رسانه‌ای که به خالص‌سازی دامن می‌زند، بیان کرد: فضای موجود دوگانه‌ای است که در یک سوی آن جریانی حضور دارد که از تفکرات و عقاید شبیه به خود استقبال می‌کند و از سوی دیگر جریان مقابل قصد دارد با اعمال فرا قانونی خود جریان مقابل را از صحنه رقابت حذف کند به همین علت با برچسب زنی جریان مقابل را متهم به خالص‌سازی می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه چنین فضایی برای افرادی که طرفدار گفت‌وگو و مشارکت همگانی افراد با سلایق متفاوت در عرصه سیاسی هستند زیان‌بار است، خاطرنشان کرد: خالص‌سازی را می‌توان نوعی رادیکال‌سازی فضای سیاسی در نظر بگیریم که با هدف کنار زدن نیروهای معتدل انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات سوء شبکه‌های خبری خارجی اظهارکرد: این شبکه‌ها برای اینکه فضای سیاسی کشور را سرد جلوه دهند و بر میزان مشارکت مردم تاثیر منفی بگذارند با فضاسازی‌هایی که درباره تک‌قطبی شدن عرصه سیاسی می‌کنند به ایجاد ناامیدی در بین مردم دامن می‌زنند تا بتوانند دلیل وضع موجود را حذف نخبه‌ها و سیاست‌مداران برجسته از عرصه سیاسی عنوان کنند همچنین از طرف دیگر برخی از جریان‌های داخلی به این موج رسانه‌ای دامن می‌زنند و تمایل دارند فضای سیاسی کشور را رادیکال نشان دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بر لزوم اصلاح قانون انتخابات تاکید کرد و توضیح داد: این تغییرات باید به گونه‌ای لحاظ شود که نماینده‌ها به صورت ملی و نه محلی انتخاب شوند چراکه محلی‌گرایی به قدرت تقنین و اثرگذاری مجلس ضربه می‌زند و جهت مجلس را به سمت سهم‌خواهی و یارکشی به جای دفاع از منافع ملی تغییر می‌دهد.

اسلامی بر لزوم افزایش نقش احزاب در نظام انتخابات تاکید کرد و گفت: احزاب می‌توانند افراد حرفه‌ای‌ و شاخص‌تری را برای انتخابات مجلس معرفی کنند ولی به دلیل اشکالاتی که در نظام انتخاباتی کشور وجود دارد و باتوجه به تلاش‌هایی که برای اصلاح نظام انتخابات صورت گرفته ولی به نتیجه نهایی نرسیده است، نمی‌توان از نقش احزاب بهره لازم را برد، اما با این وجود همچنان دست برخی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برای اظهارنظرهای غیرتخصصی و سیاسی باز است.

وی با اشاره به اینکه جناح‌های سیاسی برای حذف حریفان خود اقدام به برچسب زنی‌ می‌کنند بیان کرد: نشان دادن تک قطبی شدن فضای سیاسی کشور نیز ناشی از همین رویکرد است با این وجود احزاب برای فعالیت نیازی به گوشه‌گیری و برچسب‌زنی ندارند و به جای زیرسوال بردن فرآیند انتخابات لازم است کمیته‌های سیاسی خود را تشکیل دهند و با عضو گیری و آموزش به افراد جدید نیروهای شایسته را برای انتخابات معرفی کنند در غیر این صورت این اقدامات را می‌توان بازی با حاصل جمع صفر تلقی کرد که برنده‌ای هم در برندارد و منجر به یأس و ناامیدی بیشتر در جامعه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به جنبه‌هایی که از هم‌صدایی در بین ارکان نظام سیاسی وجود دارد، توضیح داد: وجود حاکمیت قدرتمند با برنامه‌های منسجم در جهت دست‌یابی به توسعه و در مقابل حاکمیتی که از احترام به تفکیک قوا و صداهای منتقد برخوردار نیست از جنبه‌هایی است که هرکدام را می‌توان به نوعی هم‌صدایی در نظر گرفت.

اسلامی‌ با اشاره به تفاوت موجود در مدل‌های توسعه‌امنیت و توسعه‌آزادی گفت: حکومت‌هایی که بر اساس مدل‌های مبتنی بر آزادی و توسعه رفتار می‌کنند، از تکثرگرایی برخوردار هستند، اما اگر مدل انتخابی بر اساس امنیت و توسعه پایه ریزی شود به جوامعی یک‌دست خواهیم رسید بنابراین کشورهای درحال توسعه تنها با مدل‌های اقتدارگرا می‌توانند به توسعه برسند این درحالیست که این جوامع پس از بهبود عملکرد در شاخص‌های آموزش، بهداشت و امنیت و شکل‌گیری طبقه متوسط به تکثرگرایی و آزادی خواهند رسید.

کارآموز خبرنگاری: احسان محمودی

انتهای پیام/

کد خبر: 1208733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =