دور زدن معاینه فنی به قیمت افزایش آلودگی هوا

آلودگی هوای تهران هر سال افزایش پیدا می‌کند و با این وجود حضور خودروهایی که با تخلف و اجاره کاتالیست تائیدیه معاینه فنی گرفته‌اند، به معضلی برای پایتخت تبدیل شده و علاوه بر این برخی رانندگان اتوبوس‌های فرسوده هم فیلتر جاذب دوده را از خودرو خود حذف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تا سایه باد و باران از سر تهران کم می‌شود، دود و آلودگی از راه می‌رسد. البته آلودگی هوا فقط مشکل پایتخت‌نشین‌ها نیست و شاخص آلودگی نشان می‌دهد که نفس اراک، اصفهان، مشهد، تبریز و کرج هم به شماره افتاده است. چندین سال پیش قانون هوای پاک تصویب شد تا قدمی برای کنترل آلودگی هوا باشد اما هنوز بندهایی از آن به درستی اجرا نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

منشأ آلودگی هوای تهران و کلانشهرها خودرو است یا مازوت‌سوزی؟

براساس ماده ۶ این قانون به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینه‌های فنی و ایمنی و کنترل آلاینده‌های هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته می‌شوند، در دوره‌های زمانی منظم و توسط مراکز مورد تأیید سازمان الزامی است.

در ماده ۷ هم آمده که شهرداری‌ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی ربط موظفند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه (سیستم) حمل و نقل شهری را به صورتی طراحی و ساماندهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا جوابگوی سفرهای روزانه شهری باشد.

این قانون سال‌هاست که اجرا می‌شود اما تخلفاتی هم وجود دارد که باعث می‌شود، اجرای قانون تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا نداشته باشد.

داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره تخلفات صورت گرفته در این حوزه به ایسکانیوز گفت: کاتالیست‌ها و فیلترهای جاذب دوده اگر در خودرویی نباشند یا کارایی خود را از دست بدهند، یعنی این خودرو از استاندارد یورو پنج خارج شده و تبدیل به خودرو معمولی می‌شود. این تجهیزات در زمان تولید روی خودرو وجود دارد و در غیر این صورت خودرو اجازه شماره‌گذاری نخواهد داشت اما بعد از تولید این مراکز معاینه فنی هستند که باید بررسی کنند که کاتالیست خودرو بعد از مدتی کارایی دارد یا خیر.

وی افزود: از طرفی کاتالیست و فیلتر جاذب دوده گران هستند و افراد این تجهیزات را اجاره می‌کردند و بعد از گرفتن برگه معاینه فنی پس می‌دادند. جالب است که تبلیغات اجاره کاتالیست هم وجود داشت و کسی با آن‌ها برخورد نمی‌کرد. در حال حاضر با پیگیری‌هایی که کردیم، این موضوع کمتر شده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیح داد: پیشنهاد ما این است که میزان گارانتی خودرو و معافیت معاینه فنی یکسان باشد و هر دو سه سال باشد که اگر در این زمان اگر قطعه‌ای در معاینه فنی معیوب تشخیص داده شد، مشمول گارانتی شود. ضمن اینکه نظارت‌ها باید بیشتر شود، مردم هم باید بدانند که آلودگی هوا برای خودشان مضر است و در برابر کاهش آن احساس مسئولیت کنند.

گل‌علیزاده در مورد فیلتر جاذب دوده اتوبوس‌ها توضیح داد: قرار بر این بود که فیلتر جاذب بر روی اتوبوس‌هایی که در حال تردد هستند، نصب شود تا از آلودگی هوا کاسته شود. راننده‌ها به دلیل گران بودن این تجهیزات بعد از نصب آن را باز می‌کنند و اگر فیلتر خارجی باشد هم آن را می‌فروشند. اگر این فیلترها به صورت کارخانه‌ای نصب شده باشند، امکان حذفشان وجود ندارد اما اضافه کردن فیلتر به خودرو در حال تردد این مشکلات را به وجود می‌آورد.

سرپرست مرکز ملی تغییر اقلیم معتقد است که ۷۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از دوده است و خودروهای دیزلی سهم بیشتری دارند. بنا به گفته وی بیش از ۸۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی در سطح شهر فرسوده است و بیش از ۷۰ درصد تاکسی‌ها هم فرسوده هستند. این خودروها به دلیل استفاده در حمل و نقل عمومی پرپیمایش بوده و سهم بیشتری در آلایندگی دارند.

طرح پلیس برای برخورد با خودروهای آلاینده‌ای که معاینه فنی دارند

اخیرا پلیس راهنمایی و رانندگی تهران طرحی را اجرا کرده که براساس آن پلیس بتواند با خودروهایی که معاینه فنی دارند اما آلاینده هستند، برخورد کند. سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در این باره گفت:‌ در گذشته این خودروها از سوی ماموران پلیس متوقف شده و پلاک اعزام به تعمیرگاه بر روی آنها نصب می‌شد. با نصب این پلاک به رانندگان این فرصت داده می‌شد که نسبت به رفع نقص خودروی خود اقدام کرده و با مراجعه به مراکز اجرائیات پلاک خود را دریافت کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد:‌ ما اجرای طرح فک و نصب پلاک اعزام به تعمیرگاه را متوقف کردیم و دیگر پلاک اعزام به تعمیرگاه روی خورویی نصب نمی‌شود اما در مقابل با دسترسی ایجاد شده برای ماموران پلیس راهور به سامانه سیمفا یا همان سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران، در صورتی که ماموران ما خودروی دارای معاینه فنی را مشاهده کنند که فاقد شرایط معاینه فنی باشد، وضعیت آن را استعلام کرده و در جا معاینه فنی آن را باطل می‌کنند. اینجا دیگر نیازی به پلاک اعزام به تعمیرگاه نیست و راننده خودروی یا باید هرچه زودتر نسبت به رفع موارد نقض معاینه فنی و مراجعه دوباره به مراکز معاینه فنی اقدام کند، یا به ازای هر روز تردد در سطح معابر جریمه می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفته که طی یک ماه در تهران معاینه فنی بیش از ۷۰۰ دستگاه خودرو از سوی ماموران پلیس راهور باطل شده است.

یکی از چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، روند کند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. بر اساس قانون جدید، خودرویی که به سن مرز فرسودگی می‌رسد باید بیش از حالت عادی به مراکز معاینه فنی مراجعه کند و درصورتی‌که ۲ بار متوالی موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشود، در دسته خودروهای فرسوده قرار می‌گیرد اما افراد برای فرار از این موضوع مرتکب تخلف می‌شوند.

روند کند خروج خودروهای فرسوده

درحال حاضر روند خروج خودروهای فرسوده در مقایسه با ۲ سال قبل شدت گرفته اما کافی نیست. شاید مشوق‌های لازم برای تعویض خودرو فرسوده با خودرو جدید کافی نبوده که مردم از این موضوع استقبال کنند یا افراد هنوز به این باور نرسیده‌اند که خودرو فرسوده می‌تواند هوایی را که در آن نفس می‌کشند، آلوده کند و اینکه خودرو همچنان مسئولیت جا به جایی را به خوبی انجام دهد، برایشان کافی است.

از طرفی هزینه خرید خودرو جدید و تسهیلات ارائه شده برای تعویض خودرو کافی نیست . بنا به گفته محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط، در مجموع یک خودرو فرسوده با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این درحالی است که برای خودرو جدید باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید که هر روز به حجم ناوگان حمل و نقل ما از افزوده می‌شود. تنها تولید داخل بیش از یک میلیون است. این در شرایطی است که سالانه فقط ۲۵ هزار خودرو اسقاط می‌شوند. در بهمن سال گذشته روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف شد.

وی افزود: در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مصوب سال ۸۶ عنوان شده بود که سرانه مصرف در سال ۹۰ باید به هفت دهم لیتر برسد اما امروز بالای یک دهم است و کاملا خلاف سیاست‌ها حرکت کرده‌ایم. یکی از راهکارهای توسعه حمل و نقل عمومی است البته باید در نظر داشت که افزودن خودرو ترافیک را بیشتر می‌کند بلکه باید حمل و نقل ریلی و مترو را توسعه داد. این را هم در نظر داشته باشید که اگر توسعه بدون نوسازی اتفاق بیفتد سال جاری شرایط سخت‌تر خواهد شد. چرا که در ازای واردات اتوبوس باید اتوبوس‌های فرسوده قبل از رده خارج شوند.

به گزارش ایسکانیوز، آلودگی هوا با همت جمعی رفع خواهد شد. مردم باید به این باور برسند که انجام درست اصول معاینه فنی در بهبود کیفیت هوایی که خود در آن نفس می‌کشند، موثر است و شاید اجاره کاتالیست هزینه کمتری نسبت به خرید به آن‌ها تحمیل کند اما در مقابل اثرات آلودگی هوا بر زندگی افراد به مراتب بیشتر خواهد بود. یا اگر رانندگان اتوبوس بدانند که با حذف فیلتر جاذب دوده چه خیانتی به خود و خانواده خود می‌کنند، از انجام این کار منصرف می‌شوند. در مقابل کسانی هم که در جایگاه تصمیم‌گیر هستند اگر تسهیلات بهتری برای تعویض خودروهای فرسوده اختصاص بدهند، حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند و از تعداد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر کاسته شود، بر غول آلودگی هوا غلبه خواهیم کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1209413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =