تعدیل ۱۵۰ کارمند شرکت پالایش خون به دلیل واگذاری به بخش دولتی / شرکت منکر وجود قرارداد می‌شود + فیلم

شرکت پالایش خون درحالی به بخش دولتی واگذار می‌شود که تکلیف ۱۵۰ کارمند آن مشخص نیست و صحبت از اخراج آن‌ها به میان آمده است. وزارت بهداشت هم پاسخگوی این کارمندان نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، جمعی از کارکنان شرکت پالایش و پژوهش خون در پیامی به ایسکانیوز اعلام کردند که همه کارمندان مراکز اهدای پلاسمای شهرستان بهارستان و فردیس به دلیل کش مکش‌های بین وزارت بهداشت و بخش خصوصی درتاریخ۱۴۰۲/۹/۳۰ تعدیل خواهند شد. در این پیام آمده که نه وزارت بهداشت خودرا مسئول تعدیلی این تعداد نیرو می‌داند و نه شرکت پالایش و پژوهش خون احساس مسئولیت می‌کند.

بیشتر بخوانید

تجمع متخصصان مامایی مقابل وزارت بهداشت / اعتراض به عملکرد وزارتخانه درخصوص قوانین جوانی جمعیت + عکس و فیلم

کارمندان می‌گویند که به دلیل یک طرفه و ۸۹ روزه بودن قراردادها، نمی‌توانند ثابت کنند که شرکت که تاپایان سال با آن‌ها قرار دارد و مدیران هم منکر وجود قرارداد می‌شوند.

در سال ۱۳۷۵ با مصوبه مجلس، به سازمان انتقال خون اجازه داده شد تا به منظور اداره امور پالایشگاه خون، شرکت دولتی پالایش و پژوهش خون را تاسیس کند اما این شرکت در سال ۹۳ به بخش خصوصی واگذار شد.

سال گذشته مجلس به موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی ورود کرد. زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در نشست ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از بررسی درخواست تحقیق و تفحص تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد نحوه واگذاری پالایشگاه پژوهش و پالایش پلاسمای سازمان انتقال خون به بخش خصوصی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده متقاضیان و رئیس سازمان انتقال خون خبر داد و گفت: در مورد این پالایشگاه با ابهام در واگذاری، قیمت‌گذاری، مزایده و راه‌اندازی نشدن علی‌رغم اتمام قرارداد پنج ساله و عمل به تعهدات توسط بخش خصوصی مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه موضوع پلاسما موضوعی حاکمیتی است، بنابراین حساسیت کار را افزایش می‌دهد و براساس اظهارات مسئولان حقوقی وزارت بهداشت هر چند این موضوع مربوط به سال‌ها پیش است، اما در حال حاضر پیگیر موضوع هستند و تذکرات لازم برای اتمام مهلت قانونی داده شده بود و با توجه به اتمام قرارداد، قرارداد باید فسخ و زمین طرح به سازمان انتقال خون و در اصل به دولت بازگردانده شود.

شیخی یادآور شد: دیوان محاسبات هم گزارشی را در مورد نحوه واگذاری پالایشگاه مذکور ارائه کرد که براساس آن اصل واگذاری خلاف قانون بوده و مسائل پیچیده‌ای در مورد نحوه واگذاری وجود دارد؛ اعضای کمیسیون هم تأکید داشتند که کشور به راه‌اندازی پالایشگاه پلاسما نیاز جدی دارد، اما نحوه پیگیری و مسیر طی شده راه‌اندازی نیاز به بررسی‌های ویژه دارد و به طور قطع باید براساس قوانین و مقررات انجام شود؛ در نهایت پس از بحث و گفت‌وگوهای صورت گرفته، موضوع تحقیق و تفحص رأی‌گیری شد که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

در نهایت در سال جاری وزارت بهداشت اعلام کرد که این شرکت به بخش دولتی بازگردانده می‌شود. در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده که ‎در پی رأی قطعی مرجع قضایی، شرکت پالایش و پژوهش خون که در سال ۱۳۹۳ بر خلاف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده بود با دفاعیات موثر اداره کل حقوقی، املاک و تنظیم مقررات این وزارتخانه به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعاده شد.

در این میان تکلیف ۱۵۰ کارمندی که در این شرکت مشغول به کار هستند، مشخص نیست و صحبت از تعدیل آن‌ها به میان آمده است. یکی از کارمندان شرکت در این خصوص به ایسکانیوز گفت: ما سال‌ها است که در این شرکت کار می‌کنیم و بارها موضوع واگذاری به دولت مطرح شده بود اما امسال بحث جدی‌تر شد. هر سال قراردادهای ما سالانه بسته می‌شد اما امسال شرکت قراردادهای ما را ۸۹ روزه کرد و حتی اجازه ندادند که از روی قرارداد عکس بگیریم.

وی افزود: ۲ ماه است که ما در وضعیت بلاتکلیف قرار داریم. هیچ شرکتی در سه ماه پایانی سال ما را جذب نمی‌کند و ما چطور باید در این مدت کار پیدا کنیم؟ به ما می‌گویند که نیت دولت تعدیل نیرو نیست اما فعلا بودجه‌ای برای پرداخت حقوق پرسنل نداریم؛ سوال ما این است که چرا در نیمه اول سال آینده این اتفاق نیفتاده که بودجه کافی فراهم باشد؟ ما گاهی روزانه ۲۵۰ اهدا کننده داشتیم که تعداد زیادی در صنعت پلاسما محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که این صنعت پول‌ساز است اما بعد از واگذاری مشخص نیست که چه اتفاقی برای این شرکت می‌افتد و آیا روند کار مانند سابق ادامه پیدا خواهد کرد یا نه.

کارمند دیگری هم گفت: ما تماس‌های بسیاری با بخش دولتی و مدیران شرکت گرفتیم اما هیچ کدام پاسخگو نبودند. چطور می‌توان ۱۵۰ نیرو را بی‌دلیل تعدیل کرد؟ شرکت به ما اعلام کرده که بعد از ۳۰ آذر اجازه حضور در محل کار را نخواهیم داشت. در حال حاضر با وجود اینکه ما تا پایان سال قرارداد داریم، منکر وجود قرارداد سه ماه پایانی سال می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز، شرکت پژوهش و پالایش خون با ظرفیت پالایش سالانه ۸۰ هزار لیتر پلاسما برای تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما و در تولید آنتی سرم‌ها و کیت‌های تشخیص گروه خونی تاسیس شد. جمع آوری پلاسما از مراکز پلاسماگیری سازمان انتقال خون و تولید فرآورده‌های مشتق از آن مانند آلبومین، فاکتورهای انعقادی ۸ و ۹، IVIG، ایمونوگلوبین نرمال وردی و ض هاری و برخی دیگر از مشتقات پلاسما و نیز کیت‌های تشخیصی گروه‌های خونی از جمله مواردی است که تولید آنها در دستور کار مرکز پژوهش و پالایش خون است.

در حال حاضر این شرکت به بخش دولتی واگذار شده و تکلیف ۱۵۰ کارمند آن مشخص نیست و وزارت بهداشت هم پاسخی در این باره نداده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1210031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علي اوسط DE ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 0
      من اينجا اهدا ميكردم الان ميرم تهران خ ايتاليا راهم دور شد از دولت كي خيري رسيده به مردم
    • پیمان نقیبی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      1 1
      من یکی از پرسنل این شرکت هستم.تا قبل از ورود دولت همه چیز مرتب بود و ما مشغول کار بودیم.حالا این موقع سال با بی کاری و تورم و خرج زن و بچه و...باید چی کار کنیم.چرا کسی به داد ما نمیرسه؟