امضای ۱۱هزار قرارداد با صنایع و دستگاه‌های اجرایی در دانشگاه‌ها

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: ۱۱هزار قرارداد با صنایع و دستگاه های اجرایی در دانشگاه ها به امضا رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم صبح امروز در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: نشست ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه یکی از نشست های مهم است که مستمر در طول سال برگزار می شود و سالی یکبار هم به صورت مشترک با وزازتخانه ها و دستگاه های اجرایی برگزار می شود تا به جمع بندی مشترک دست پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید:

گردش مالی ۵ هزار میلیاردی قراردهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت

وی افزود: فردا افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش را خواهیم داشت. خوشبختانه ما از دانشگاه هایی که در دهه ۶۰ و۷۰ آغاز به کار کردند به دانشگاه‌هایی که دغدغه بهبود وضعیت کشور را دارند رسیده ایم. خوشبختانه نیروی انسانی متخصص را امروز داریم.

سیف تصریح کرد: ۱۱هزار قرارداد با صنایع و دستگاه های اجرایی در دانشگاه ها به امضا رسیده است که منجر به تدوین راهکار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به نتیجه یک کار جهشی نیست بلکه باید قدم به قدم این مسیر را دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: برنامه های سالانه حوزه صنعت بسیار متنوع است؛ چرا که تنوع تخصص ها در دانشگاه ها وجود دارد. از این رو الگوهای متنوعی را تدوین کرده ایم که سعی داریم به تنوع نیاز استفاده شوند.

سیف ادامه داد: یکی از روش ها بحث ارتباط دانشجویان با صنعت و کاریابی است که خوشبختانه امروز گسترش پیدا کرده و خیلی دانشگاه ها در حوزه کارورزی و کاریابی در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به فرصت های مطالعاتی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۰۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی در استان های مختلف در صنایع مشغول و با مسایل دست و پنجه و به بهبود مشکلات کمک می کنند و این نشست‌ها می‌تواند شروعی برای تعامل باشد.

سیف راجع به قراردادها نیز گفت: با کمک دانشگاه ها در حال رفع مسایل حقوقی و موانع هستیم که در برنامه هفتم هم به آن اشاره شده است. امیدواریم با سازمان تامین اجتماعی بتوانیم راحت تر کار را دنبال کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نشست امروز از ۱۱ اعضای هییت علمی برتر ، ۴ طرح برگزیده دانشگاه هاکه توسط وزارتخانه ها معرفی شده و ۲ دانشگاه برتر در حوزه ماموریت گرایی تقدیر خواهد شد.

صالحی: مشکل ماموریت گرایی را از طریق استانداران پیگیری کردیم

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ادامه این برنامه اظهار کرد: شعار هفته پژوهش امسال که از ۱۹ تا ۲۵ آذر ماه در حال برگزاری است پژوهش؛ فناوری پیشران است و از همه دعوت می کنم که فردا در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و در نشست بیش از ۴۰۰ انجمن علمی که در حاشیه نمایشگاه برگزار می شود؛ شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰ هزار دانشجو در مراکز هدایت شغلی آموزش میبینند، افزود: در بحث مهارت افزایی در تولید محتوای آموزشی باید دقت بیشتری صورت بگیرد.

صالحی خاطرنشان کرد: در بحث فرصت مطالعاتی امسال فراز و فرودهای بسیاری داشتیم و بدانید قرار نیست اجبار فرصت مطالعاتی برداشته شود و اتفاقی که امسال افتاد موقتی بود و در آیین نامه ارتقا جدید این مهم پیگیری می شود که فرصت مطالعاتی در ارتقا اجباری شود و نه در تبدیل وضعیت.

وی با اشاره به اینکه ارتقا مبلغ قراردادها شدنی است، گفت: تمامی آیین نامه های پژوهشی وزارت علوم را به صورت کتاب چاپ کرده ایم و به زودی هم روی سایت وزارت علوم قرار خواهد گرفت که با استفاده از اطلاعات این کتابچه هر دانشگاهی میتواند وضعیت خود را از منظر ارتباط با صنعت با سایر حوزه ها مقایسه کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: ۸۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه رقم مالیاتی است که قرار است از سیستم مالیات بده کشور اخذ شود از طرف دیگر رقم کل قراردادهای ارتباط صنعت با دانشگاه؛ ۶هزار میلیارد تومان است که اگر ما ۲ درصد از این ۸۳۰هزار میلیارد تومان را هدف گذاری کنیم برای اثربخشی بیشتر میتواند محقق شود.

وی افزود: مشکل ماموریت گرایی را از طریق استانداران پیگیری کردیم و تقاضا میکنم دانشگاه هایی که تا کنون این پیگیری را انجام نداده اند هر چه سریع تر اقدام کنند.

صالحی تصریح کرد: در پست داک اوضاع خوبی نداریم. ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری بر سر کلاس های درس داریم و سالی ۱۵ هزار دانشجوی دکتری فارغ التحصیل میشوند در حالی که تا سال گذشته پست داک ما به ۲۰۰۰ نفر میرسید! که شما این آمار را با ۶۰ هزار پست داک در سال در ایالات متحده امریکا مقایسه کنید.

وی ادامه داد: در شورای عالی عتف ۴ نوع پست داک را تصویب کرده ایم که نوع دوم بر روی طرح های ارتباط با صنعت متمرکز است و نوع سوم و چهارم به ترتیب بر شرکت های دانش بنیان و صنایع متمرکز هستند.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: برای هر چهار نوع پستاک ما مشوق هایی را درنظر گرفته ایم از جمله امریه سربازی پسادکتری و در نهایت ما باید اینها را برای حوزه استخدام آماده کنیم.

وی خطاب به صنعتگران و صاحبان صنایع خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران ما اقدامات خوبی را انجام داده اما به اندازه کافی بزرگ نیست و اگر در کشور صد مورد از این صندوق ها هم داشته باشیم باز هم کم است.

صالحی با اشاره به تصویب اساسنامه صندوق شورای عالی عتف اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی ما هم بسیار عالی کار می کند اما بیشترین حمایت این صندوق شاید در حد ۵۰ میلیارد تومان باشد.

وی در پایان خبر خوشی هم به حضار نشست داد و گفت: مالیات طرح های پژوهشی سال ۱۴۰۲ برای امسال حل می شود و بسیار امیدوار هستم ظرف دو هفته آینده این موضوع را اطلاع رسانی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =