شبیه‌سازی‌ بالینی و واقعیت مجازی به کمک آموزش پزشکی می‌آیند/ مقاومت دانشجویان و اساتید در برابر شیوه‌های نوین تدریس

عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شیوه‌های نوین علوم پزشکی با ایجاد محیط‌های شبیه سازی شده و واقعیت‌های مجازی و افزوده، تجربه‌های یادگیری غنی و واقع گرایانه را برای دانشجویان ایجاد می‌کند.

سمیه سهرابی عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص شیوه‌های نوین آموزش در علوم پزشکی اظهار کرد: شیوه های نوین آموزش علوم پزشکی در جهان و ایران شامل روش هایی است که از تکنولوژی های مدرن، فناوری های نوین، رویکردهای تعاملی و فعالانه، شبیه سازی های بالینی و مبتنی بر شواهد، واقعیت مجازی و افزوده، یادگیری الکترونیکی، آموزش مبتنی بر مسئله، آموزش مبتنی بر همیاری، آموزش مبتنی بر مهارت‌ها، آموزش مبتنی بر بیمار، آموزش مبتنی بر تیم، آموزش مبتنی بر پروژه، آموزش مبتنی بر بازی، آموزش مبتنی بر هنر و غیره بهره می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری علوم پزشکی

عدم آمادگی فرهنگی و روانی اساتید و دانشجویان مانع توسعه شیوه‌های نوین آموزشی می‌شود

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد فرهنگ و روحیه تغییر و نوآوری میان دانشجویان و اساتید، ادامه داد: کمبود زیرساخت‌های فنی و تجهیزاتی، هزینه بر و زمان بر بودن طراحی و اجرای برنامه های آموزشی، مقاومت در برابر تغییر و عدم آمادگی فرهنگی و روانی اساتید و دانشجویان، نبود آموزش کافی و مهارت لازم برای استفاده از روش های نوین، نبود نظام ارزشیابی مناسب و متناسب با روش های نوین، نبود هماهنگی و همکاری بین دانشگاه‌ها و بخش های مختلف آموزشی، نبود پشتیبانی و حمایت مدیریتی و سیاست گذاری، نبود پژوهش های کافی و معتبر در زمینه اثربخشی و کارایی روش‌های نوین و غیره از جمله چالش ها و موانع موجود بر سر راه این شیوه های نوین آموزشی است.

سهرابی تصریح کرد: شیوه‌های نوین آموزش علوم پزشکی بر خلاف شیوه‌های سنتی که بیشتر بر مبنای حفظ و تکرار، سخنرانی یک طرفه، انتقال اطلاعات از استاد به دانشجو، ارزشیابی مبتنی بر آزمون های تستی و تکلیفی و تمرکز بر محتوا و دانش هستند، بر مبنای فعال سازی و تعامل دانشجویان، استفاده از منابع متنوع و مدرن، توسعه مهارت های بالینی و حرفه ای، ارزشیابی مبتنی بر عملکرد و بازخورد، تمرکز بر فرآیند و یادگیری است.

وی با بیان اینکه شیوه های نوین آموزش علوم پزشکی با توجه به نیازها و انتظارات جامعه و نظام سلامت، سعی می کنند دانشجویان را برای پاسخگویی به چالش های موجود و آینده آماده کنند، افزود: این شیوه ها به دانشجویان کمک می کنند تا خود را به عنوان یک یادگیرنده مستقل، خلاق، نوآور، انعطاف پذیر، منتقد و منظم شناسایی کنند و نه به عنوان یک گیرنده غیرفعال و وابسته.

عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: شیوه‌های نوین آموزش علوم پزشکی با استفاده از تکنولوژی های مدرن و فناوری های نوین، امکان دسترسی به منابع آموزشی را برای دانشجویان در هر زمان و مکانی فراهم می کنند. این شیوه‌ها با ایجاد محیط‌های شبیه سازی شده و واقعیت های مجازی و افزوده، تجربه‌های یادگیری غنی و واقع گرایانه را برای دانشجویان ایجاد می‌کنند. این شیوه‌ها با بهره‌گیری از رویکردهای تعاملی و فعالانه، مشارکت و همکاری دانشجویان را در فرآیند یادگیری افزایش می دهند.

وی تامین زیرساخت های فنی و تجهیزاتی لازم برای اجرای برنامه های آموزشی نوین و به روز رسانی آنها، اختصاص منابع مالی و انسانی کافی و مناسب برای طراحی و اجرای برنامه های آموزشی نوین و پاداش دهی به اساتید و دانشجویان فعال و نوآور، ایجاد فرهنگ و روحیه تغییر و نوآوری در بین اساتید و دانشجویان و ارائه آموزش های لازم و مهارت های مورد نیاز، ارتقای نظام ارزیابی و ارزیابی پیشرفته و متنوع،ایجاد هماهنگی و همکاری بین دانشگاه ها و بخش های مختلف آموزشی و ایجاد شبکه های همکاری، ایجاد پشتیبانی و حمایت مدیریتی و سیاست گذاری برای اجرای برنامه های آموزشی نوین، انجام پژوهش های کافی و معتبر در زمینه اثربخشی و کارایی روش های نوین و انتشار نتایج آنها را از جمله راهکارهای مناسب و موثر برای غلبه بر این چالش‌ها دانست.

سهرابی با بیان اینکه طرح تحول نظام آموزش علوم پزشکی برنامه‌ایست که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۹۴ شروع به اجرای آن کرده است، خاطرنشان کرد: هدف این طرح ارتقای کیفیت و کارایی آموزش علوم پزشکی با استفاده از روش های نوین و مبتنی بر شواهد است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در قالب ۱۱ بسته تحول طراحی شده است که هر یک به یک جنبه از آموزش علوم پزشکی می پردازند، افزود: بسته آینده نگری و مرجعیت علمی در آموزش پزشکی که به بازنگری برنامه های آموزشی بر اساس نیازها و انتظارات جامعه و نظام سلامت می پردازد، بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور که به توسعه مهارت های بالینی و حرفه ای دانشجویان با توجه به اصول اخلاق حرفه ای و عدالت اجتماعی می پردازد و بسته بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی نیز به ارتقای همکاری های بین المللی و تبادل دانش و تجربه در زمینه آموزش علوم پزشکی می‌پردازد.

عضو مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی اشاره و اظهار کرد: این بسته به ایجاد و توسعه زیرساخت های آموزش مجازی و ارائه منابع آموزشی الکترونیکی می پردازد. بسته ارتقا نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی نیز به بهبود فرآیند ارزیابی عملکرد و یادگیری دانشجویان و اساتید با استفاده از روش های متنوع و معتبر می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد بستر مناسب جهت تربیت نیروهای انسانی متخصص و مربی در زمینه آموزش علوم پزشکی، اعتباربخشی دانشگاه ها و مراکز درمانی بر اساس استانداردهای بین المللی، توسعه زیرساخت های آموزش مجازی و ارائه منابع آموزشی الکترونیکی و ارتقای نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی با استفاده از روش‌های نوین مانند شبیه سازی بالینی و آزمون های کامپیوتری از جمله اقدامات مثبت طرح تحول نظام آموزش علوم پزشکی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =