همخوانی نداشتن قیمت پرتقال سر باغ با هزینه تولید

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران گفت: قیمت پرتقال سر باغ نسبت به هزینه تولید اصلا همخوانی ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بابک مومنی شنبه شب در جلسه تنظیم بازار مازندران به تولید۲.۶ میلیون تن پرتقال و ۴۰۰ هزار تن نارنگی در سال جاری اشاره کرد و افزود: اگرچه دریچه‌ای به نام صادرات و تامین نیاز مرکبات در داخل کشور مطرح است، اما بی توجهی اتحادیه ها سبب شد تا دلالان و واسطه ها بار دیگر. سر باغ با قیمت دلخواه جولان بدهند.

بیشتر بخوانید:

قیمت میوه یلدا ۱۴۰۲ اعلام شد

وی با توضیح این که باغداران به حداقل سود قانع هستند ، ادامه داد: در حالی که همواره صادرات مرکبات با نزدیک شدن جشن کریسمس رونق خوبی داشته است، اما اکنون افزایش هزینه حمل و نقل ، مشکلات صادر کنندگان را دو چندان کرد.

مومنی با ذکر این نکته که قیمت مرکبات به خصوص پرتقال که اکنون حدود ۴۰ درصد محصول هنوز برداشت نشده در سطح انتظار حداقلی باغداران مازندران نیست، تصریح کرد: حداقل قیمت پرتقال سر باغ باید ۹۰ هزار ریال باشد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با حمایت معاونت باغبانی وزیر جهاد کشاورزی قیمت ۹۰ هزار ریال هر کیلو پرتقال از سوی اتحادیه باغداران مازندران و با تامین نقدینگی و سرمایه در گردش سورتینگ داران مازندران دنبال شد.

وی بیان داشت: افزایش ناگهانی تا سه برابری کرایه حمل و نقل کامیون های حمل مرکبات از مازندران تا مرز آستارا ، روند خرید پرتقال سر باغ را از سوی سورتینگ داران با چالش مواجه کرده است.

مومنی قیمت گذاری مرکبات در میادین میوه و تره بار را غیر منطقی دانست و گفت: قیمت مرکبات در میادین تره بار بسیار پایین است و اگر این روند تداوم پیدا کند، باغداری مازندران به شدت ضربه می خورد.

وی تصریح کرد: شبکه تعاون روستایی مازندران آماده خرید مناسب مرکبات شب عید است.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران ضعف تشکل های کشاورزی در تولید و فروش محصولات را جدی دانست و گفت: برای حفظ تولیدات کشاورزی در استان به طور قطع نیازمند برنامه ریزی جهشی هستیم.

مومنی قدرت چانه زنی تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی مازندران را ضعیف توصیف کرد و گفت: اگرچه در یک دهه گذشته کشاورزان پیشرو که تا سه برابر متوسط تولید در مازندران فعالیت دارند، بوجود آمدند اما واقعیت این است که باید ارکان اصلی کشاورزی را در بخش تولید ارتقاء بدهیم.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران گفت: تولیدات باغی این استان با توجه به کیفیت و تنوع محصولات قابلیت عرضه در بازارهای بین المللی به ویژه همسایگان کشورمان را دارد و طبق بررسی ها دست کم ۵۰۰ هزار تُن از مرکبات این استان را می توانیم به کشورهای مختلف صادر کنیم.

نمایندگان اتحادیه سورتینگ داران و اتاق بازرگانی مازندران در این جلسه بر لزوم حل و فصل مشکلات افزایش قیمت کامیون های حمل مرکبات از استان تا مرز آستارا تاکید کردند، و گفتند: به دلیل عدم همکاری گمرک استان گیلان مرکبات سه تا چهار روز در صف آستارا قرار می گیرند که این امر سبب سد تا رانندگان کامیون ها کرایه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریالی را طلب کنند.

آنان تصریح کردند که ، خواب کامیون ها علاوه بر افزایش هزینه حمل و نقل و فاسد شدن میوه ، به دلیل بدقولی و تاخیر در ارسال ،مشتریان خارجی مازندران در حاشیه دریای خزر در حال کم شدن است.

آنان مصوبه ثبت اظهار گمرکی در مازندران را دردسر ساز دانستند و از استاندار مازندران خواستند تا این موضوع را حذف کنند.

سورتینگ داران مازندران گفتند : به نظر می رسد مسوولان گیلان نسبت به این موضوع همکاری لازم را با ثبت اظهار نامه از مبدا مازندران معترض بوده و همکاری لازم را در ترخیص کالا در گمرک آستارا ندارند.

در پایان این جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، استاندار مازندران با انجام ثبت اظهار نامه صادرات مرکبات در خارج از استان را به مدت ۱۰ روز با هدف کمک به رونق صادرات و افزایش قیمت پرتقال سر باغ به نفع باغداران پذیرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =