تبعیض جنسیتی در استناد به مقالات علمی/ دانشمندان نسبت به جنسیت خود تعصب دارند

بررسی بیش از ۲ میلیون مقاله در علوم زیستی، نشان‌دهنده یک سوگیری جنسیتی قوی در استنادها است. این تحقیق نشان می‌دهد دانشمندان نسبت به جنسیت خود تعصب دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سوگیری جنسیتی در استناد به مقالات علمی به معنای تبعیض قائل شدن دانشمندان در ارجاع به مقالات بین زنان و مردان است. با وجود این که این موضوع در بین دانشمندان جدید کاهش یافته است، هنوز مصادیقی از تبعیض در استناد به مقالات علمی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کاهش مدت ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی در استرالیا

بررسی بیش از ۲ میلیون مقاله در علوم زیستی، نشان‌دهنده یک سوگیری جنسیتی قوی در استنادها است. به این معنا که مقالاتی که نویسندگان اصلی آن‌ها زن هستند، در مقایسه با مقالاتی که توسط نویسندگان مرد نوشته شده‌اند، کمتر مورد استناد قرار می‌گیرند. این موضوع در اغلب گرایش‌های علوم زیستی دیده می‌شود.

تعداد زنانی که در رشته‌های علوم زیستی مدرک دکتری کسب می‌کنند در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ با این حال سن چای (Sen Chai) محقق نوآوری در دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا معتقد است که تعداد استنادات به مقالات دانشمندان زن افزایش نیافته است. این موضوع برای محققان سوال ایجاد می‌کند که چگونه تعصب جنسیتی تغییر خواهد کرد؟

برای پاسخ به این سوال، تعداد استنادات مقالات علوم زیستی منتشر شده بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ بر اساس جنسیت نویسندگان اصلی بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد که تعصب جنسیتی در استناد به مقالات وجود دارد. به این معنا که مقالات نویسندگان مرد، بیشتر توسط مردان مورد استناد قرار می‌گیرند و مقالات نویسندگان زن، اغلب توسط زنان مورد استناد قرار می‌گیرند. البته پژوهش نشان می‌دهد که این تعصب در بین دانشمندان جوان ضعیف‌تر است.

تعصب دانشمندان نسبت به جنسیت خود

بر اساس این تحقیق، دلیل اغلب سوگیری‌های به این برمی‌گردد که زیرشاخه‌های خاصی تحت سلطه یک جنسیت هستند. همچنین نشان می‌دهد که دانشمندان نسبت به جنسیت خود تعصب دارند.

برخی کارشناسان معتقدند که تعصب جنسیتی کاهش یافته است؛ اما همچنان زنان تمایل دارند که بیشتر به مقالات زنان استناد کنند و مردان تمایل دارند که به مقالات مردان ارجاع دهند. به همین دلیل، تلاش برای برابری جنسیتی در علوم شامل افزایش تعداد زنان و جذب مربیان زن مشکلی را حل نمی‌کند. راهکار این است که شبکه زنان و مردان ادغام شوند.

محققان پیشنهاد می‌دهند که صندلی‌ها در کنفرانس‌های علمی به صورت تصادفی اختصاص داده شود تا شبکه‌های متنوعی از افراد شکل بگیرد. سیفان ژو اقتصاددان دانشگاه شیامن چین معتقد است که شبکه‌های یکپارچه‌تر منجر به انتشار بهتر دانش می‌شوند و در نتیجه علم را پیشرفت می‌دهند.

گیتا غیاثی محقق بین‌رشته‌ای در دانشگاه اتاوا بر این باور است که تحلیل نقل قول‌ها نشان می‌دهد که نابرابری که قبلا در علم وجود دارد، با تعصب جنسیتی هم‌جنسان افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =