پرداخت تسهیلات وام مسکن ایثارگران همچنان در ابهام

بانک مرکزی همچنان از اعلام بانک‌های عامل برای پرداخت وام تسهیلات مسکن ایثارگران خودداری کرده و مشخص نیست اکنون که در ماه های پایانی سال هستیم کی قرار است لباس اجرا به تن این قانون پوشانده شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکی از دغدغه های مهم هر خانواده تأمین مسکن است. موضوعی که در میان ایثارگران نیز از جمله نیازهای در اولویت، محسوب می شود. با توجه به شرایط سخت اقتصادی و هزینه هایی که جزو جدا نشدنی یک خانواده ایثارگر است، طبق قانون برای تسهیل در تأمین این امر مهم، تدابیری اندیشیده شده است. که یکی از این موارد بند ت ماده ۸۹ قانون برنامه ششم است که در آن دولت موظف است در اجرای ماده (۳) مکرر اصلاحی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حداکثر تا پایان خرداد هر سال شرایط پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مسکن ایثارگران را اعلام و پرداخت نماید.

بیشتر بخوانید:

هیچ اقدامی تاکنون برای مسکن کارگران نشده است

بنیاد شهید نیز وظیفه دارد با کارشناسی‌هایی که انجام می‌دهد و بر اساس نرخ تورم بابت خرید هر واحد مسکونی، مبلغی را به عنوان پیشنهاد به دولت ارائه دهد. امسال نیز این مبلغ به دولت اعلام شد و سرانجام ۱۴ آبان در جلسه هیأت وزیران به تصویب رسید.

در همین خصوص میثم اروز مدیر کل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ۲۸ آبان اعلام کرد: «بسیاری از ایثارگران مشمول ماده ۷ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران برای دریافت مسکن یا زمین دارای اولویت اول هستند؛ چرا که نه خانه شخصی دارند و نه از زمین دولتی بهره‌مند شده‌اند. با این حال در تلاشیم تا این خدمات و امکانات برای سایر مشمولین که خدمات دولتی دریافت نکرده‌اند هم فراهم شود.»

طبق ماده ۷ این قانون که سال ۱۳۹۱ تحت عنوان قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در مجلس شورای اسلامی تصویب شد: «وزارت راه و شهرسازی موظف است برای جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، همسران شهید و یا قیم قانونی فرزندان شهید (به نام فرزندان) نسبت به تأمین زمین بر مبنای قیمت منطقه‌ای سال ۱۳۶۹ و اولین سال قیمت منطقه‌ای برای زمین‌هایی که قیمت منطقه ای سال ۱۳۶۹ را ندارند با هماهنگی بنیاد اقدام نماید.»

بیشتر بخوانید
ماده ۸۶ برنامه ششم توسعه و مظلومیت ترویج فرهنگ ایثار/ چقدر از قوانین مربوط به ایثارگران اجرا شده است؟

این قوانین و اظهار نظرها نور امید در دل ایثارگرانی روشن کرد که سال هاست از مستأجری و پرداخت اجاره بهای سنگین رنج می‌بردند. تعداد زیادی از آنها تلاش کردند تا با اندوخته که دارند خانه ای را پیش خرید کنند تا پس از پرداخت این وام هزینه کامل را بدهند و از خانه به دوشی راحت شوند.

یکی از ایثارگران می‌گوید: «با اعلام پرداخت این تسهیلات خوشحال شدیم، چرا که به علت عدم تأمین اجاره بها با صاحب خانه به چالش جدی خوردیم و تصمیم داشتم از این مصیبت رها شوم.»

اما آنچه در واقعیت رخ می دهد این است که خبری از پرداخت تسهیلات نیست که نیست. بانک مرکزی همچنان از اعلام بانک های عامل برای پرداخت این وام ها خودداری کرده و مشخص نیست اکنون که در ماه های پایانی سال هستیم کی قرار است لباس اجرا به تن این قانون پوشانده شود.

گفتنی است، مطابق مصوبه دولت در خصوص سقف‌های جدید تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران، آزادگان، جانبازان و خانواده‌های شهدا در شهرهای مختلف که توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است، سقف تسهیلات مسکن ایثارگران به ازای هر واحد مسکونی در سال جاری به شرح زیر است:

شهرهای بالای یک میلیون نفر: ۶۰۰ میلیون تومان

مراکز استان ها: ۵۰۰ میلیون تومان

سایر شهرها: ۴۰۰ میلیون تومان

روستاها: ۳۰۰ میلیون تومان

شهرهای جدید: معادل مرکز همان استان

نرخ سود تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران: ۴ درصد

دوره بازپرداخت: ۲۰ ساله

بدون نیاز به رعایت الگوی مصرف و مقررات مربوط به سن بنا

همچنین بنیاد شهید می‌تواند تا سقف ۵۰۰ فقره تسهیلات مسکن از محل سهمیه تسهیلات مسکن ایثارگران سال ۱۴۰۲ را به خانواده‌های ایثارگر دهک‌های پایین‌تر فاقد مسکن یا بدون مسکن مناسب اختصاص دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Reza IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      2 0
      سلام چرا دوماه دیگه ب آخر سال مونده هنوز خبری از وام مسکن نیست
    • خداداد بانی فطین IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      سلام ، ببخشید لطفا در مورد این وام پیگیری نمایید هیچکس جوابگوی ما نیست سال هم رو به اتمام و تورم هم روز به روز باور نکردنی یعنی عملا این وام به درد نخور میشه رفته رفته، بنیاد شهید کلا خانواده ایثارگران رو ولشون کرده و اصلا پاسخگو نمیباشد، ممنون
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 0
      باسلام ترخدا پیگیر ای وام مسکن بشید چقد بلا تکلیف بمانیم خدا رو خوش نمیاد انقد مردم رو بازی میدین حداقل بگین دوماه به اخرسال مانده میدن یا نه بخدا من معامله کردم هرچه داشتم رو فروختم الان هم روزی ۲۰۰ هزار باید دیر کرد بدم خواهشمندم رسیدگی کنید یکی نیست پیام من فرزند شهید به گوش یکی مسولین زیر ربط برسانه که حقوق میگیری چرا کار مردم راه نمیندازین
    • سمیه فرهنگ CH ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      1 0
      سلام اصلاوامی درکارهس...من رفتم بنیادشهیدبری وام مسکن میگن وامی درکارنیست
    • علی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
      0 0
      بااهداءسلام لطفاً آقایان مسئول دربنیادشهید، جانبازان وایثارگران که درمرکزمستقر میباشند، درپیشگاه خدا واین قشر که‌ هستی خودشان نثار این نظام کرده اند ودر هرشرایط سختی در مقابل دشمنان داخلی وخارجی سینه سپهرمیکنند وبا تمام وجود بدون هیچگونه چشمداشتی محکم می ایستند وگوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند حالاکه دولت وامی طبق روال هرساله تصویب نموده وتصویب نهایی آن با رئیس برنامه وبودجه(شورای پول و اعتبار)میباشد ودر این خصوص اطلاعی به متقاضیان که سالیان سال در انتظار دریافت این وام هسنتد ارائه نمی دهند لااقل شما مسئولین بنیادشهید پیگیر ی بفرمائيد ونتیجه پیگیری خودرا به اطلاع متقاضیان برسانید وآنها راازبلاتکلیفی نجات دهید