هم‌پیمانان سنتی آمریکا هم در ائتلاف علیه انصارالله شرکت نخواهند کرد/ گرفتاری واشنگتن و تل‌آویو در یک باتلاق خود ساخته

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل در یک باتلاق خود ساخته در غزه گرفتار شده‌اند، تصریح کرد: حتی کشورهای اروپایی و اعضای ناتو هم از ورود به ائتلاف علیه انصارالله برای مقابله با بحران دریای سرخ خودداری کردند و همین امر موجب منزوی شدن آمریکا شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با تشدید بحران دریای سرخ و هزینه‌های سنگین آن برای غربی‌ها که به دلیل واکنش ارتش یمن در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به وجود آمده، آمریکایی‌ها در هفته‌های اخیر طرح‌هایی را برای تشکیل ائتلاف بین المللی علیه انصارالله یمن به منظور بازگرداندن آرامش به دریای سرخ مطرح کرده‌اند. در همین راستا، حتی برخی مقامات آمریکایی از احتمال حمله مستقیم به زیرساخت‌های یمن صحبت کرده اما هیچ یک از این تهدیدات تردیدی در رزمندگان یمنی برای ادامه دادن به وعده‌های خود ایجاد نکرده است. در همین راستا، گفتگویی با حسن هانی‌زاده –کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

چرا حملات مقاومت یمن علیه اسرائیل مهم است؟ احتمال افزایش قیمت انرژی در جهان

وی در پاسخ به سوالی در مورد طرح‌های ادعایی آمریکا به منظور حمله به زیرساخت‌های یمن در واکنش به اقدامات انصارالله در دریای سرخ گفت: آمریکایی‌ها از یک ماه گذشته به بعد تلاش‌هایی در سطح وزیر دفاع و وزیر خارجه به منظور تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه انصارالله در تنگه باب المندب انجام دادند که با بی‌رغبتی کشورهای منطقه مواجه شدند و کشورهای منطقه از آمریکا خواستند که هر چه زودتر جنگ و کشتار مردم غزه را به پایان برسانند؛ هر چند که آمریکا چنین رویکردی ندارد و تلاش می‌کند تا زمینه را برای پیروزی ارتش اسرائیل فراهم کند.

هانی زاده با اشاره به شکست تلاش آمریکا برای ائتلاف منطقه‌ای و بین المللی اظهار کرد: حتی کشورهای اروپایی و اعضای ناتو هم از ورود به چنین ائتلافی خودداری کردند و همین امر موجب منزوی شدن آمریکا و گرفتار شدن آنها و همچنین اسرائیل در یک باتلاق خود ساخته گرفتار شده‌اند که خروج از آن به سادگی امکانپذیر نیست. از نظر این کارشناس مسائل منطقه، تنها راه حل پایان بحران دریای سرخ توقف کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و عقب نشینی آنها از غزه است.

وی افزود: در غیر این صورت احتمال ورود و جدی‌تر شدن حملات سایر گروه‌های مقاومت از جمله الحشد شعبی، النجباء عراق، تشدید حملات موشکی انصارالله و ارتش یمن به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و به ویژه بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی خواهد شد و همگی بر پیچیدگی بیشتر شرایط می‌افزاید. هانی زاده با بیان اینکه حتی متحدان سنتی آمریکا این کشور را در بحران اخیر تنها گذاشته‌اند، خاطر نشان کرد: بعد از عملیاتی که اسرائیل در سوریه علیه سردار سیدرضی موسوی و ترور صالح العاروری در لبنان و چند فرمانده ارشد مقاومت انجام داد، به نظر می‌رسد راه‌حل‌های مسالمت آمیز به پایان رسیده و شدت درگیری‌ها در آینده افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص چالش‌های آمریکا برای مقابله با رزمندگان یمنی تاکید کرد: اولا انصارالله یه نیروی غیر متمرکز و غیر دولتی است و آمریکا به راحتی نمی‌تواند با آنها روبرو شود و حمله آمریکا به یمن به تشدید خشونت‌ها دامن می‌زند. در ثانی انصارالله ابزارها و تجربیات بسیار خوبی در مدیریت جنگ دارد که می‌توانند به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی ضربه وارد کنند. هانی زاده در خصوص دلایل انفعال سوریه و عدم پاسخگویی این کشور علیرغم ترورها و حملات موشکی رژیم صهیونیستی در خاک این کشور گفت: سوریه از سال‌ها پیش با بحران داخلی روبرو است و نمی‌تواند همزمان در چند جبهه بجنگد. علاوه بر این، از نظر آمریکا و اسرائیل سوریه ضعیف‌ترین حلقه در محور مقاومت است و آنها می‌توانند با استفاده از برتری توانایی هوایی خود، به راحتی نقاط مختلف در سوریه را بمباران کنند.

از نظر این کارشناس منطقه، حتی د رصورت پاسخ سوریه احتمالا حملات هوایی علیه مراکز نظامی و غیر نظامی در سوریه افزایش خواهد یافت و این امر می‌تواند مشکلات اقتصادی دمشق را تشدید کند. لذا صورت جانب احتیاط را در نظر می‌گیرد و به دلیل درگیری با گروهک‌های تروریستی فعلا از پاسخ به حملات اسرائیل صرفنظر کرده است.

هانی زاده با بیان اینکه جنگ غزه وارد مرحله فرسایشی شده، در خصوص آن اظهار کرد: دو رویکرد در این رابطه وجود دارد؛ اول اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش خواهند کرد تا غزه را از صحنه جغرافیایی فلسطین حذف کرده و مردم این شهر نابود شده را به کشورهای اطراف کوچ اجباری بدهند، حماس و جهاد اسلامی را خلع سلاح کنند و اگر هم چیزی از غزه باقی ماند تحت مدیریت تشکیلات خود گردان قرار دهند. هر چند که تحقق این راهبرد بسیار دشوار است و در طی 100 روز گذشته مردم غزه به خوبی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی مقاومت کرده‌ و حاضر نیستند شهر خود را ترک کنند.

وی افزود: از سوی دیگر حماس و جهاد اسلامی تا کنون از 10 درصد توان خود استفاده کرده‌اند و آماده یک جنگ طولانی مدت و فرسایشی هستند و علیرغم آسیب‌های جدی و افزایش کشته‌ها در غزه به بیش از 23 هزار نفر، قدرت مقاومت حماس، جهاد اسلامی و مردم غزه در آینده این جنگ تعیین کننده خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =