گلایه فعالان نشریات از ابهامات سامانه «تیتر ۱۳»/  مدیران مسئول از برگزاری جشنواره خبر نداشتند

عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم با اشاره به گلایه فعالان نشریات از ابهامات سامانه تیتر ۱۳ گفت: بسیاری از فعالان و مدیران مسئول نشریات دانشجویی به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب، از برگزاری جشنواره تیتر ۱۳ خبر نداشتند.

نرگس عابدینی عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‍گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر ۱۳» اظهار کرد: این جشنواره در دوران کرونا برگزار نشد. بنابراین بسیاری از نشریات دانشجویی فعال و توانمند نتوانستند در جشنواره سراسری تیتر شرکت کنند. در این راستا، بسیاری از نشریات این فرصت را از دست دادند و اکنون نیز شرایط آنان متناسب با شیوه‌نامه جشنواره نیست. بنابراین برخی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی گلایه دارند که دبیرخانه تیتر ۱۳ باید به نشریاتی که در این دو سال فعالیت داشتند، اجازه دهد در این جشنواره شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:

کاهش استقبال دانشجویان از تیتر ۱۳ / به نظرات منتقدان بهایی داده نمی‌شود

وی با اشاره به ابهامات شیوه‌نامه فعالیت نشریات دانشجویی و دستور العمل برگزاری جشنواره تیتر ۱۳ بیان کرد: کلاس‌های توجیهی برای کارشناسان حوزه نشریات برگزار نشده است. بنابراین بسیاری از آنان هنوز در اجرای شیوه نامه، بارگذاری آثار و اطلاعات، تعداد آثار از هر دانشگاه، میزان فعالیت نشریات، معیارهای لازم برای شرکت نشریات در این جشنوراه ابهاماتی دارند. این ابهام برای کارشناسان نشریات و فعالان این حوزه باعث می‌شود که آنان به صورت مکرر سوالاتی را تکرار کنند. این موضوع روند برگزاری جشنواره نشریات را بسیار کند می‌کند.

عابدینی با انتقاد از طراحی سامانه جشنواره تیتر ۱۳ تصریح کرد: سامانه جشنواره به گونه‌ای است که کارشناسان نشریات نمی‌توانند، اطلاعات را ویرایش یا حذف کنند. این مشکلات باعث انصراف یا خستگی فعالان نشریات دانشجویی از حضور در این جشنواره شده است.

عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و تبلیغات درباره جشنواره تیتر ۱۳ مناسب نبود، گفت: اگر اطلاع‌رسانی و تبلیغات درباره نحوه ثبت نام و ارسال آثار مناسب بود، بسیاری از فعالان این حوزه فرصت حضور در جشنواره را از دست نمی‌دادند. ما در روزهای پایانی مهلت ثبت‌نام متوجه شدیم که بسیاری از دانشجویان و مدیران مسئول نشریات از برگزاری جشنواره تیتر ۱۳ اطلاع نداشتند. علاوه برآن؛ تعدادی از دانشجویان نیز از روند ثبت نام و ارسال آثار اطلاعات کافی نداشتند.

وی عنوان کرد: اگر اطلاع رسانی و تبلیغات در دانشگاه‌ها مناسب بود، تعداد آثاری که به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شد؛ بسیار بیشتر از آثار فعلی بود.

عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم گفت: تشویق دانشجویان برای فعالیت بیشتر در حوزه نشریات نباید صرفا به دوران قبل از جشنواره محدود شود. مشکلات فعالان دانشجویی فقط محدود به مشکلات مالی نیست؛ بلکه موضوعات دیگری مانند آموزش، دیده و خوانده شدن توسط سایرین، دسترسی به نشریات دیگر نیز اهمیت دارد.

وی با اشاره به گلایه برخی از دانشجویان مبنی بر اینکه کوتاه بودن زمان ارسال آثار تا داوری آثار در جشنواره تیتر ۱۳ مطرح کرد: زمانیکه تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه زیاد باشد، طبیعی است که زمان و وقت بیشتری از داوران می‌گیرد. امسال نسبت به سال‌های گذشته تعداد آثار بیشتر است. امکان دارد که عدالت در داوری رعایت نشود چرا که آثار باید سریع بررسی و نتایج اعلام شود.

عابدینی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کرده که این جشنواره را تحت هر شرایطی برگزار کند. ممکن است مصلحت‌هایی را در اولویت قرار داده باشد تا فضای فعالیت نشریات به دوران قبل از کرونا باز گردد و منفعل بودن نشریات و فعالان این حوزه کم‌رنگ شود. بنابراین بهتر است بگویم که برگزاری جشنواره تیتر ۱۳ با تمام محدودیت‌ها و انتقادات بهتر از برگزار نشدن آن است.

این فعال دانشجویی مطرح کرد: نشریات امسال غرفه مطبوعاتی دارند و سایرین را از حال و هوای نشریات دانشگاه خودشان آگاه ‌می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا فضای منفعلانه که متاسفانه حوزه نشریات به دلایل مختلف درگیر آن شده را حل شود. همچنین فعالان نشریات تشویق شوند تا به دور از مشکلات مالی و مجوزها، فعالیت فوق برنامه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =