سامانه اطلاعات آمایشی دانشگاه آزاد اردیبهشت‌ماه نهایی می‌شود/ فعال کردن دسترسی‌ها تا  هفته آینده

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه داشبورد آمایشی دانشگاه آزاد اسلامی تا اردیبهشت ماه نهایی می‌شود،گفت: دسترسی این سامانه به روسای استان‌ها و در گام نهایی به روسای واحدها و در سازمان نیز به معاونت‌ها داده خواهد شد و آمادگی داریم تا یک هفته آینده دسترسی‌ها باز شود. 

سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون طرح آمایش و شکل‌گیری نظام دانشی جدید دانشگاه آزاد مبتنی بر آمایش، اظهار کرد: موضوع آمایش آموزش عالی بعد از بحث آمایش سرزمینی مطرح شد و اینکه ما نظام حکمرانی آموزش عالی را مبتنی بر آمایش در کشور طراحی کنیم. قبل از اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مصوبه به دانشگاه ابلاغ شود از سال 1399 دانشگاه آزاد اسلامی رویکرد خود را مبتنی بر آمایش تغییر داده بود.

بیشتر بخوانید:

۱۰۳ دانشکده موضوعی در دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس می‌شود/ تحقق دانشگاه حل مسأله با راه‌اندازی دانشکدگان

هر گسترشی در دانشگاه آزاد باید مبتنی بر آمایش باشد

وی ادامه داد: پیشتر دانشگاه آزاد اسلامی یک شورای گسترش مستقل و یک شورای برنامه ریزی داشت که اواخر تابستان سال 99 این دو شورا تلفیق و به شورای گسترش، آمایش ، برنامه‌ریزی و کارآفرینی تبدیل شد و مأموریت این شورا بر این مهم استوار شد که اگر گسترشی به هر طریقی در دانشگاه اتفاق می‌افتد مبتنی بر آمایش باشد و همچنین اگر برنامه ریزی صورت میگیرد مبتنی بر جهت کارآفرینی باشد چرا که حلقه مفقوده ای که در حال حاضر در کشور وجود دارد این است که متاسفانه آموزش‌ها، آموزش‌های موثری نیست و نتیجه این میشود که یک فارغ التحصیل عصبی بیکار تحویل جامعه داده می‌شود. در نتیجه همین اتفاقات حجم صندلی های خالی در دانشگاه بسیار قابل توجه است که این اتفاق خوبی نیست. حال این سوال مطرح میشود که چه باید کرد؟

دانشگاه آزاد پیام جامعه را زودتر دریافت کرد/هدف‌گذاری طرح آمایش و مأموریت‌گرایی از سال 99

آزادیان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل اینکه یک دانشگاه اجتماعی است و از مردم برآمده است ؛ مسوولیت اجتماعی خود را در این شرایط می‌دانست و به دلیل اینکه اقتصاد این دانشگاه نفتی نیست و در بازه زمانی زیادی وابستگی به شهریه داشت، پیام جامعه را زودتر دریافت کرد. عدم اقبال از سوی مردم در بخشی از خدماتی که این دانشگاه ارائه میداد باعث شد تا به فکر واداشته شود و بعد از بررسی‌ها، نظام مبتنی بر آمایش را رقم زد تا بتواند بسترهای این دانشگاه را برای خدماتی که ارائه میدهد به گونه ای فراهم بکند که موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور و نقاط مختلف یک گستره جدی دارد، افزود: این دانشگاه به همین میزان گستردگی نیز در معرض مسائل متنوع و متکثر در حوزه های مختلف در کشور قرار دارد.به همین دلیل هم موضوع آمایش و مأموریت گرایی را از سال 99 به صورت جدی در دستور کار قرار داد. بعد از مقدمات کار ، بازخوانی و مطالعات تطبیقی یک شبکه متشکل از اعضای هیئت علمی و افراد مسوول در کشور در استانهای مختلف را شناسایی کردیم و در قالب شبکه آمایش و مأموریت گرایی به کار گرفتیم و در طول حدود سه سالی که کار آغاز شده است از این شبکه به صورت جدی استفاده کردیم.

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اینکه چه مقتضیاتی در محیط بیرون (آمایش بیرون دانشگاه) و اینکه چه ظرفیت هایی در نقاط کشور (آمایش درون دانشگاه) وجود دارد دو مسئله ای است که در بررسی وضع موجود و در گام اول باید ترسیم شود که متاسفانه در کشور به داده ها به خوبی پرداخته نمیشود و رنج های بسیاری را متحمل شدیم تا توانستیم به داده های قابل اتکا در کشور دست پیدا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در تهیه این بانک اطلاعاتی به دنبال این مهم بودیم که به هیچ وجه داده سازی رخ ندهد، اضافه کرد: برای انجام کار ضرورت داشت تا با نظام حکمرانی کشور از جمله فرمانداری ها، استانداری ها و سازمانهایی چون برنامه و بودجه ارتباط بگیریم و بخشی از داده ها را استخراج کنیم که این مهم انجام شد.

آزادیان ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی یک سامانه آمایشی داریم که در کل کشور به تفکیک استان و ناحیه «داده» داریم و در شهرهای مختلف میدانیم که به طور مثال وضعیت جمعیت در سالهای مختلف چیست و این آمار را ثبت و ضبط کرده ایم یا به طور مثال از نظر وضعیت اقتصادی میتوانیم بررسی کنیم که در استان اصفهان وضعیت به چه صورت است؟ این سامانه یک ظرفیت جدی است که به دانشگاه هنگام برنامه ریزی و تصمیم گیری بسیار کمک می‌کند ضمن اینکه در بخش های فرهنگی که جزو دغدغه های دانشگاه هم هست بخشی از داده ها را جمع آوری کرده ایم و کار در حال انجام است و باید با همین دقت شاخص های فرهنگی نیز استخراج شود.

وی اضافه کرد: در آمایش درون دانشگاه هم شاخص هایی چون وضعیت دانشجو، وضعیت هیئت علمی، رشته محل‌ها و...را تعریف کردیم و مختصات تمامی شاخص ها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اینکه به طور مثال در چه نقطه ای چه تعداد دانشجوی فعال داریم را احصا کردیم.

مسیر متفاوت دانشگاه آزاد در طراحی نظام آموزش عالی مأموریت‌گرا/ تقسیم‌بندی کشور به 80 ناحیه

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این سامانه و داده های آن بی شک در نظام تصمیم گیری در بخش های مختلف میتواند تاثیرگذار باشد، افزود: در سند آمایشی که برای آموزش عالی تدوین شد وزارت بهداشت کل کشور را به 10 منطقه تقسیم کرد و بر اساس آن برنامه ریزی کرد سال 96 وزارت علوم هم منطق خود را بر پایه 31 استان لحاظ کرد و دانشگاه آزاد هم که سال 1400 به صورت جدی‌تر به این عرصه ورود پیدا کرده بود و ارزیابی داده ها هم در حال انجام بود به این جمع بندی رسید که اگر میخواهیم یک نظام حکمرانی آموزش عالی ماموریت گرا را طراحی کنیم قطعا 31 استان به کار ما نمی‌آید به واسطه اینکه در استانهای مختلف اقتضائات در نقاط مختلف استان متفاوت بود به طور مثال در استان هرمزگان در یک بخشی اقتصاد دریا حاکم بود و در بخش دیگر کشاورزی و اقتصاد مبتنی بر آن حرف اول را میزد بنابراین دانشگاه اگر میخواست آیین نامه ای که از بالا ابلاغ شده بود را اجرا کند اقتضائات این دو بخش در یک استان نادیده گرفته میشد به همین دلیل هم ما برای درنظرگرفتن این اقتضائات تصمیم گرفتیم که منطق خودمان را تغییر دهیم و در این راستا «ناحیه بندی» را در سامانه آمایشی اجرایی کردیم و در بخش‌های مختلف استان‌های مختلف به تناسب ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها ناحیه بندی را انجام دادیم.

وی ادامه داد: به طور مثال استان کرمان به غیر از شهر کرمان که یک ناحیه پشتیبان درنظر گرفته میشود به 3 ناحیه تقسیم شده است که در هر ناحیه ظرفیتهای توزیع شده در سامانه مشخص شده است ضمن اینکه برای هر ناحیه نیز یک مأموریت لحاظ شده است در یک ناحیه حوزه علمی، فناوری، مهارتی و در ناحیه دیگر صرفا حوزه مهارتی ماموریت داده شده است. در واقع در ناحیه‌بندی دو اقدام مهم صورت گرفته یکی اینکه هر ناحیه سه ماموریت «آموزشی- پژوهشی- حل مساله»، «آموزشی- فناوری- حل مسأله» و «آموزشی- مهارتی- حل مساله» با سه سطح عملکردی منطقه ای، ملی و فراملی میتواند داشته باشد که این اتفاق در دانشگاه آزاد اسلامی افتاد و کل کشور را به 80 ناحیه تقسیم کردیم که نواحی استانها از یک تا سه ناحیه متغیر است.

آزادیان با تأکید بر اینکه مبنای عمل ما در توزیع مأموریت‌ها و شبکه سازی که در نظام آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است مبتنی بر ناحیه بندی است، گفت: مقدمات آمایش فرهنگی نیز فراهم شده است و جمع آوری داده ها بر اساس اعلام مراجع رسمی کشور آغاز شده و این بخش هم در حال تکمیل است تا بدانیم در هر محل چه اقتضائاتی وجود دارد به طور مثال در رشته مشاوره مأموریت اساتید در ایلام با مشهد به لحاظ اقتضائات فرهنگی متفاوت است به همین ترتیب وقتی وارد نظام دانشکدگان هم میشویم مأموریت منطقه ای را برپایه این شاخص ها لحاظ میکنیم به این صورت که در گام اول پژوهش انجام شود و در مرحله بعدی در صورت امکان مداخله انجام شود بنابراین اگر ما بتوانیم هدفمند و مبتنی بر اطلاعاتی که در هر منطقه وجود دارد برای دانشجو یک برنامه آمایشی و اقتضایی متناظر با مسائل آن پیاده کنیم و اگر این مسائل قابل حل باشد یا به سمت اصلاح پیش برود این اصلاح به صورت پیوسته به جامعه و محیطی که دانشگاه در آن قرار دارد، منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: نظام آموزش عالی مبتنی بر آمایش به این معنی است که دانشگاه به طور دقیق بداند در هر نقطه از کشور در شاخص های مختلف چه میگذرد که بر اساس این اقتضائات بتواند برای حل مسائل برنامه ریزی کند. آموزش عالی به عنوان پیشران در حوزه توسعه و حل مسائل باید ابتدا بداند با چه مسائلی مواجه است و ظرفیتها را بشناسد و بر این اساس مسیری را برای هم افزایی و نقش آفرینی در اجتماع ترسیم کند. دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل اینکه یک دانشگاه اجتماعی است اساسا این مهم را وظیفه خود میداند و در حوزه اشتغال به ویژه اشتغال دانش بنیان نیز بر خود وظیفه میداند که با نگاه باز و با مختصاتی که از کل کشور دارد بتواند بسترسازی کند.

سامانه اطلاعات آمایشی دانشگاه آزاد اردیبهشت‌ماه نهایی می‌شود/ فعال کردن دسترسی‌ها تا  هفته آینده

سامانه اطلاعات آمایشی دانشگاه آزاد اردیبهشت‌ماه تکمیل و نهایی می‌شود/فعال کردن دسترسی‌ها تا یک هفته آینده

آزادیان با اشاره به اینکه فرآیند طراحی این داشبورد و بانک اطلاعاتی آمایشی حدود سه سال زمان برده و داده های سامانه به مرور تکمیل شده است، افزود: در حال حاضر نیز داده های ثبتی را در دستور کار داریم و مرجع داده هایمان را از سالی که در آن قرار داریم برای سال آینده میخواهیم ثبتی کنیم ضمن اینکه تلاش میکنیم داده های ثبتی از محیط را هم دریافت کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد ما به یک نقطه بلوغی در تکمیل این بانک داده رسیدیم و با تجمیع داده‌های دانشگاه در بخش های مختلف، داشبورد تکمیل و تصویر جامعی از دانشگاه خواهیم داشت.

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه داشبورد آمایشی دانشگاه آزاد اسلامی تا اردیبهشت ماه نهایی میشود، خاطرنشان کرد: دسترسی این سامانه به روسای استان‌ها و در گام نهایی به روسای واحدها و در سازمان نیز به معاونت‌ها داده خواهد شد و با توجه به ساختار دانشکدگان، روسای دانشکدگان نیز با توجه به حوزه تخصصی خود دسترسی خواهند داشت ضمن اینکه در حال طراحی هستیم تا مدیران گروه کشوری هم در حوزه خود به سامانه دسترسی داشته باشند و آمادگی داریم تا یک هفته آینده دسترسی‌ها باز شود.

وی افزود: در تدوین سند آمایش دانشگاه همان سال 99 یک سری مطالعات تطبیقی انجام شد البته موضوع مأموریت گرایی روشن بود در کشور هم در تدوین اسناد بالادستی مستندات زیادی وجود داشت اما در یک جمع بندی به طرح مأموریت گرایی دانشگاه آزاد رسیدیم و آن را در تاریخ 1400/03/17 به کلیه واحدها ابلاغ کردیم و در این راستا یک جمع نخبگانی شکل گرفت. اما برای این که این طرح را نهایی کنیم در یک بازه زمانی مطالعات تطبیقی را انجام دادیم و کارهایی که پیشتر در دنیا انجام شده بود را بررسی کردیم. در حوزه شاخص های ترکیبی سیاست گذاری علم و فناوری در آموزش عالی در دنیا موضوع بسیار جدی است و همه ساله پژوهش های زیادی انجام میشود بنابراین مبانی زیادی وجود داشت و ما هم از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم و به مأموریت گرایی رسیدیم اما در تدوین، جمع آوری و احصا داده تلاش کردیم تا داده های محیطی را از مراجع رسمی تهیه کنیم به طور مثال در استانها همکاران ما ساعتها برای جلسات با مراجع ذی ربطی همچون استانداری ها وقت گذاشتند بنابراین ممکن است نقصی وجود داشته باشد اما این نواقص به ما بازنمی گردد بلکه به داده های مراجع رسمی کشور مربوط می‌شود.

آزادیان تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک اطلس آمایشی را با 57 اقلام پایه که در سیاست گذاری حوزه آموزش عالی موثر بود شناسایی کرد و در خرداد ماه 1400 به کلیه استانها ابلاغ شد که بر این اساس شبکه‌ای در کل کشور شکل گرفت به طور مثال به خاطر دارم که در شهریور ماه همان سال دانشگاه آزادی ها در کل کشور به سراغ استانداری ها میرفتند و داده جمع آوری میکردند که به یکباره مسوولان متعجب شده بودند چه اتفاقاتی در این دانشگاه در حال رخ دادن است؟ در نهایت اطلاعات تکمیل شده به سامانه آمایشی دانشگاه منتقل شد.

جذب هیئت علمی مبتنی بر آمایش برای اولین بار در نظام آموزش عالی کشور

وی با بیان اینکه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ارکان مختلف را جهت گیری میکند، گفت: در حوزه آمایش در بخش هیئت علمی به صورت جدی ورود پیدا کرده ایم. در بخش فراخوان جذب که برای نیمسال دوم فراخوان آن در مرحله انجام است برای اولین بار در نظام آموزش عالی کشور مبتنی بر آمایش نیازها و تخصص هایی که به تبع آن نیاز به جذب هیئت علمی داریم در کل کشور را شناسایی ، احصا و بررسی کردیم و به یک مجموعه ای از نیازمندی ها در تخصص های مختلف و با ظرفیت مشخص دست یافتیم و آن را در اختیار مرکز جذب دانشگاه آزاد اسلامی قرار دادیم و آنها نیز تأیید کردند و اکنون وارد فاز اجرایی شده است. در صورتی که قبلا روال به این صورت بود که واحدهای دانشگاهی درخواست خود را مطرح میکردند سپس استان تأیید میکرد و در نهایت در سازمان بررسی و تصمیم گیری میشد.

نقل و انتقالات دانشگاه هم آمایشی می‌شود

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در بحث نقل و انتقالات هم به این سمت حرکت میکنیم که مبتنی بر آمایش و نیازهای استان تبدیل به فراخوان شود که موضوع بسیار مهمی است برخی ممکن است نیاز به استفاده از فرصت نقل و انتقال داشته باشند اما چون اطلاع ندارند بی نصیب میمانند ولی مبتنی بر آمایش به صورت جدی به روی موضوع فراخوان متمرکز شده ایم و کار در حال انجام است. بحث مهم دیگر بازآرایی اعضای هیئت علمی در استان و سپس کشور است. یک سری رشته ها وجود دارند که نسبت استاد به دانشجو در آنها یک به هفت است یا یک به ده و یک به پانزده است یعنی برای 10 دانشجو یک استاد داریم در صورتی که این نسبت بر اساس برنامه ششم، یک به 43 است و برای دانشگاه های دولتی یک به 20 است این بازآرایی و بازمهندسی در گام اول در ناحیه و در استان و در نهایت در کشور کمک میکند ما بتوانیم از ظرفیتهای موجود استفاده بهینه کنیم اگر به طور مثال در حوزه اساتید هیئت علمی بازآرایی و بازمهندسی را انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که استاد نیاز داریم حال میتوانیم از طریق فراخوان جذب هیئت علمی پیوسته ، هیئت علمی وابسته یا استفاده از دستیار آموزشی از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در نهایت خدمات آموزشی با تراز و کیفیت بالاتری ارائه شود.

به دنبال حذف واحدهای دانشگاهی نیستیم/ واحدهای مسئله‌دار بازآرایی و بازتعریف می‌شوند

وی در خصوص تاثیر آمایش بر واحدهای مسئله دار دانشگاه یا واحدهایی که سوددهی چندانی ندارند، اظهار کرد: برای ساماندهی این واحدها هم برنامه جدی داریم و یکی از مهمترین بخش ها این است که کارمندها و اساتید را در این واحدها بازآرایی کنیم و یا مأموریتهای این واحدها را باز تعریف کنیم در واقع ما به هیچ وجه به دنبال حذف واحد نیستیم به طور مثال در واحد مجلسی اصفهان این مساله وجود داشت که با توجه به زیرساخت جدی که در حوزه مهندسی و همچنین تعداد قابل توجهی کارمند و اعضای هیئت علمی که داشت با اقبال کمتری مواجه بود و ما هم در یک تصمیم جدی و ماموریتگرا این واحد را تغییر ماموریت دادیم و واحد مجلسی را «مرکز فناوری پشتیبان بذر کردیم(با توجه به اقدامات قابل توجهی که در اصفهان در زمینه بذر انجام میشود). یک زمین 50 هکتاری در مجلسی داشتیم که آب و سایر امکانات و ظرفیتها هم در آن فراهم بود و در نهایت به کارخانه بذر تبدیل شد و در حال حاضر از رخوت خارج و به یک واحد فعال و پویا بدل شده است.

آزادیان با اشاره به اینکه با این قبیل اقدامات شکاف بین هزینه و درآمد در بسیاری از واحدها در حال اصلاح است، ادامه داد: یکی از مواردی که به این اصلاح کمک می‌کند رویکرد آمایش و طراحی مأموریت گرایی واحدهاست تا بتوانند بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند . اخیرا رییس واحد اصفهان هم در جلسه ای اعلام کرد که با اقداماتی که در این دانشگاه در حوزه فناوری انجام میشود و بخشی از آن هم مربوط به بذر است میتواند دو ماه حقوق تمامی پرسنل استان را پرداخت کند که این یک دستاورد بزرگ برای دانشگاه آزاد اسلامی است چرا که وابستگی هرچه کمتر به درآمدهای شهریه ای رخ داده و به سمت تنوع بخشی و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی هم تراز دیگری از سطح آموزش عالی رسیده است.

وی با اشاره به تأکیدات دکتر طهرانچی مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1404 باید انتخاب اول داوطلبین باشد، افزود: شاید در روز اول این نگاه چندان قابل تصور و دست یافتنی نبود اما امروز این نگاه باورپذیر شده و در حال حرکت به این سمت هستیم.

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص صحت سنجی داده های آمایشی هم گفت: مراجع رسمی این داده ها را تأیید کرده اند و با توجه به اینکه ما داده هایمان را از مراکز رسمی چون مرکز آمار ایران و یا سازمان برنامه بودجه و... دریافت میکنیم پیش فرض ما نیز بر صحت این اطلاعات استوار است و تشکیک نمی‌کنیم. از طرف دیگر برای دریافت این داده ها از مراجع رسمی هم خون دل های بسیاری خوردیم چرا که به راحتی در اختیار ما قرار نگرفت ما هم به دنبال داده سازی نیستیم و به این داده ها اتکا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: برای نهایی شدن سامانه آمایشی دانشگاه آزاد اسلامی یک نشست شش روزه را در واحد تهران مرکزی برگزار کردیم و همه شبکه آمایشی‌مان را از کل کشور فراخوان دادیم که آمدند و در این نشست مستقر شدند و ما در این نشست داده ها را از این شبکه با ابزار تحویل گرفتیم و حدود 5 میلیون سل داده را تحویل گرفتیم که بی شک به صورت دستی قابل تحلیل نبود که با دو نوع اعتبارسنجی داده را تحویل گرفتیم یکی اینکه تأکید کردیم از لحاظ شکل و فرم باید صحیح باشد یعنی در جایی که باید عدد باشد حتما عدد درج شده باشد سپس داده ها را با ابزار بررسی کردیم و به هر استان گزارش دادیم که به طور مثال خطاهای خود را اصلاح کنند این کار که انجام شد وارد بحث تحلیل محتوایی شدیم چرا که این داده ها به یکدیگر مربوط میشدند به این صورت که درآمد با تعداد دانشجو باید با یکدیگر همخوان باشند و در جداول این را هم بررسی کردیم و مجدد خطاهای جدی را شناسایی کردیم و در این نشست شش روزه به یک سطح 80 تا 90 درصدی صحت داده رسیدیم و داده ها برایمان قابل اتکا شد.

تجویز صحیح شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه آزاد

آزادیان افزود: چیزی حدود 40 درصد بار آموزش عالی کشور به دوش دانشگاه آزاد اسلامی، 20 درصد دانشگاه های دولتی و حدود 40 درصد هم سایر ساختارهایی چون پیام نور و...است و حال سوال این است که ما باید کل این نظام آموزشی را با یک منطق تحت عنوان مآموریت گرایی و آمایش جلو ببریم؟ پاسخ این است که به دلیل اینکه پیامدهای کار در آموزش عالی به سرعت اتفاق می‌افتد و در بازه حداقل 4 یا 5 ساله آثار آن نمایان میشود قطعا اگر با یک نوا همه این زیرنظام ها را در یک قالب ببریم اگر یک جایی خطایی وجود داشته باشد و یا تصمیم نادرستی گرفته شود به یکباره کل آموزش عالی متأثر خواهد شد به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با همین تدبیر زمانی که در سال 99 ابلاغیه جلسه 826 را داد خطابش در آن ابلاغیه این بود در بند یک وزارت علوم و وزارت بهداشت را موظف میکند که زیرنظام های خودشان را در حوزه آمایش و مأموریت‌گرایی ایجاد کنند و در بند دوم هم دانشگاه آزاد اسلامی را خطاب قرار می‌دهد که بر اساس سیاست‌های خود مأموریت‌ها را تنظیم کند بنابراین تشخیص درست شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این بوده است که آمایش و مأموریت‌گرایی با دو نقشه پیش برود و ما در دانشگاه آزاد اسلامی بسته به اقتضائات و شرایط خودمان این مسیر را پیش می‌بریم.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از همان ابتدا به دنبال تنظیم یک سند آمایشی تزئینی نبود و از همان سال اول به دنبال حل مسأله بودیم و طرح آمایشی که به کل کشور ابلاغ کردیم طرح مأموریت‌گرایی آمایش‌محور بود و گام اول این بود که سامانه و اطلس آمایشی طراحی شود و در گام بعدی ناحیه‌بندی و بازتعریف مأموریت‌ها صورت گرفت و در گام سوم هم بازمهندسی و مبتنی بر آمایش بازبینی ظرفیت‌ها صورت میگیرد.

دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در فرآیند مأموریت‌گرایی آمایش‌محور برخی واحدهای ما بیشتر درگیر شدند و دغدغه خود را بر این حوزه متمرکز کردند به طور مثال استان خراسان رضوی همان سال 1400 کار بر روی رشته محل ها را آغاز کرد و حدود 60 رشته در مقطع کارشناسی ارشد را مورد بررسی قرار داد و با ساماندهی و جا به جایی برخی رشته ها بر اساس اقتضائات در جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بسیار موفق عمل کرد.

ساماندهی و جابه‌جایی 85 رشته محل در کشور با اجرای آمایش

وی تصریح کرد: با بررسی هایی که در سال 1401 انجام شد امسال در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حدود 85 رشته محل را در داخل سازمان با استانها و مبتنی بر آمایش، جابه جایی و ساماندهی آنها در استان از نقطه اول به نقطه دوم را جمع بندی کردیم و باوزارت علوم هم مکاتبه کردیم و آنها نیز همراهی خوبی داشتند و در نهایت جابه جایی صورت گرفت و در دفترچه مهر 1402 جذب دانشجو اتفاق افتاد. به طور مثال در استان خراسان رضوی حدود 600 دانشجوی تحصیلات تکمیلی جذب شد و در بسیاری از استانها این بهینه سازی ظرفیت‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =