کلانتری: از اضافه شدن «فرهنگ» به عنوان وزارت علوم استقبال می‌کنیم

معاون فرهنگی وزیر علوم در پاسخ به انتقادها نسبت به کم‌توجهی به مقوله فرهنگ در نظام آموزش عالی گفت: ما از اضافه شدن «فرهنگ» به عنوان این وزارتخانه استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اهمیت و توجه به موضوع فرهنگ و توسعه فرهنگی به ویژه فرهنگ اسلامی و انقلابی در جامعه و دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست. در این میان، دانشگاه بخش قابل توجهی از ایجاد و شکل دهی به فرهنگ جامعه را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه، نهاد علم و ایمان/ مقاومت، مکتب عقلانیت و دانش است

در واقع مجموعه نگرش‌ها و رفتارهایی که دانشجویان در دوران حضور در دانشگاه با آنها روبه‌رو هستند، بر فرهنگ آنان اثر گذار است. بنابراین هر عنصری که در دانشگاه تاثیر دارد، بر فرهنگ دانشگاه هم اثر گذار خواهد بود. پس می‌توان گفت که مباحث فرهنگی همانند مباحث آموزشی و پژوهشی در وزارت علوم و دانشگاه اهمیت دارند.

کارشناسان معتقدند همانطور که کارکرد علمی و فناوری دانشگاه در سطح جامعه قابل ارزیابی است، تاثیر عملکرد فرهنگی دانشگاه بر اجتماع نیز باید به عنوان یک ملاک ارزشگذاری شناخته شود؛ زیرا دانشگاه با کنش‌های خود فرهنگ جامعه را شکل می‌دهد. به عبارتی فرهنگ، ساحت مهم دیگری از تربیت انسان در دانشگاه در کنار علم و فناوری است.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص بیان کرده است که در سال ۸۳ وزارت فرهنگ و آموزش عالی را که محورش دانشجو بود، تبدیل به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کرد. بنابراین در وزارت علوم از دانشجو محور بودن به سمت دانش و فناوری رفتیم، این یعنی پاک کردن فرهنگ از جایی که مخاطبش می‌خواهد، امر فرهنگی انجام دهد.

همچنین وی اعتقاد دارد که فرهنگ را به وزارت ارشاد منتقل کردیم، اثرات حذف این نام در پایان دوران اصلاحات در آینده مشخص می‌شود، البته معاونت فرهنگی را به صورت حاشیه‌ای اضافه کردیم.

علاوه بر این معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در بیانیه‌ای تصریح کردند که حذف فرهنگ از آموزش عالی خطای بزرگی بود که آثار آن غیر قابل جبران است و اینک باید تربیت را از درون تعلیم و علم با ایمان پی گرفت و امروز کلان پروژه استاد همیار فرهنگ و طرح‌هایی مانند جهت گیری الهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی و خشت و آیینه در این راستا هستند.

ایسکانیوز نظر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره را پرسیده است که نشان می‌دهد برنامه و طرح کلانی برای بازگشت فرهنگ به عنوان وزارت علوم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب می‌فرمایند که فرهنگ در کشور مظلوم است. این شرایط و مظلومیت در مجموعه آموزش عالی نیز ادامه دارد. کماکان حوزه فرهنگی علی رغم حمایت‌ها و فعالیت‌های خوبی که صورت گرفته است؛ اما هنوز مظلوم است.

کلانتری مطرح کرد: امیدواریم با حمایت‌هایی که مجلس شورای اسلامی از مقوله فرهنگ در بودجه ۱۴۰۳ و برنامه هفتم توسعه دارد؛ اتفاقات مثبت و خوبی در آینده رخ دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم عنوان کرد: البته ما خیلی نگران نام و عنوان وزارتخانه‌ها نیستم؛ بلکه اگر در میدان عمل از حوزه فرهنگ حمایت شود، بسیار هم راضی هستیم. ما معتقدیم اصل کار میدان عمل است. البته اگر در عنوان نیز تغییری حاصل شود و واژه فرهنگ به عنوان وزارت علوم، اضافه شود. قطعا ما از آن استقبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌ یا طرحی برای اضافه فرهنگ به نام وزارت علوم یا تغییر نام این وزارتخانه وجود دارد یا خیر، گفت: گمان نمی‌کنم در این باره برنامه خاصی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =