اجرایی نشدن موج سوم نگرش‌سنجی دانشجویان به علت عدم تامین بودجه

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی وزارت علوم گفت: با وجود دستور وزیر علوم، بودجه طرح موج سوم نگرش سنجی دانشجویان تامین نشده و این تیم منحل شد.

حجت الاسلام رضا غلامی رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شناسایی تنش‌های روانی دانشجویان در محیط‌ دانشگاه و خوابگاه اظهار کرد: شناسایی این معضلات اولین گام برای ارائه راه‌حل و راهکار است. بنابراین رصد این محیط‌ها و رفتارهای دانشجویان اهمیت قابل توجهی دارد.

بیشتر بخوانید:

افزایش مصرف سیگار بین دانشجویان/ ۱۶۰۰ دانشگاه دنیا عاری از دخانیات هستند

وی در ادامه سخنان خود گفت: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در این راستا و رصد زیست دانشجویان، قصد انجام موج سوم نگرش سنجی دانشجویان را داشت. این مسئولیت نیز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ما سپرده شده بود.

حجت الاسلام غلامی عنوان کرد: نگرش سنجی دانشجویان قرار بود با هدف آگاهی از آسیب‌های درون دانشگاهی انجام شود. سپس در مرحله دوم طرح، راهکارهای مناسب به نظام آموزش عالی پیشنهاد شود تا فضای دانشگاه‌ها برای تحقق اهداف آموزشی و کلان علمی کشور مناسب‌ شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی بیان کرد: پژوهشگران پژوهشگاه قصد داشتند تا در موج سوم نگرش سنجی مسائل و چالش‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را بررسی کنند. در این راستا ما پروپزال این طرح را تهیه کرده و به وزارت علوم ارائه کردیم. البته متاسفانه با وجود تلاش و دستور زلفی گل وزیر علوم، بودجه این طرح تامین نشد. در نهایت با وجود فراهم شدن تمام مقدمات برای اجرای طرح؛ این تیم منحل شد.

وی ادامه داد: موج سوم نگرش سنجی می‌توانست به برقراری حکمرانی آموزش عالی کمک قابل توجهی کند؛ چرا که هم تنش‌های دانشجویان شناسایی شده و هم راهکار ارائه می‌شد.

اعلام آمادگی پژوهشگاه فرهنگی با سازمان امور دانشجویان

حجت الاسلام غلامی درباره اقدامات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: سلسله نشست‌های بررسی آسیب‌های اجتماعی درون دانشگاه‌ها در پژوهشگاه فرهنگی و اجتماعی و تمدنی برگزار شد. خروجی این نشست‌ها به صورت کتاب تدوین شده که به زودی رونمایی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی با بیان اینکه میز تخصصی زیست دانشجویی در این پژوهشگاه تشکیل شده تا به معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، خدمات کارشناسی ارائه کند، گفت: این خدمات شامل شناسایی آسیب‌ها در محیط‌های دانشجویی مانند خوابگاه‌ها یا احصا موضوعاتی که باعث ایجاد تنش بین آنان می‌شود. در نهایت نیز نحوه مواجه با این آسیب‌ها بیان می‌شود. کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم از این موضوع بسیار استقبال کرده و از ما درخواست دارد تا به صورت جدی تر به فعالیت این میز تخصصی بپردازیم و در دستور کار خودمان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن؛ معاونت فرهنگی وزارت علوم کمک‌های مالی برای میز تخصصی زیست دانشجویی در نظر گرفته است. برخی از خروجی‌های این میز در آینده اعلام و رسانه‌ای خواهد شد.

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگی گفت: ما در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی درباره موضوعات روانشناسی فردی و اجتماعی تحقیقات و مطالعات بسیاری انجام می‌دهیم. بنابراین می‌توانیم خروجی بخشی از این تحقیقات را در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم قرار دهیم. همچنین به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، خدمات مشاوره‌ای ارائه دهیم. علاوه بر آن، در حوزه تربیت نیرو نیز می‌توانیم کمک رسان وزارتخانه باشیم. به این معنا که افرادی که قرار است در حوزه مشاوره فعالیت کنند، هر سال یک دوره دانش افزایی را در پژوهشگاه سپری کنند تا با موضوعات مختلف حوزه مشاوره در دانشگاه‌ها آشنا شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم آمادگی کامل دارد تا با سازمان امور دانشجویان همکاری داشته باشد. در این همکاری پژوهشگاه توانمندی و تجربه‌ها و نتایج پژوهشی درباره مشکلات دانشجویان را در اختیار مشاوران دفاتر سلامت این سازمان و دانشگاه‌ها قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =