انقلاب اسلامی در مبارزه فرهنگی پیروز شد/ دانشگاهیان برای ابهامات نسل جدید تولید محتوا کنند

بیست‌ودومین نشست از سلسله نشست‌های هم اندیشی «دانشگاه؛ خانه گفت‌وگو» در آستانه چهل و پنجمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی، عصر دیروز در موزه عبرت تهران برگزار شد.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیست و دومین نشست «دانشگاه خانه گفت‌وگو» با حضور محمود بازرگانی و محمدمهدی عبدخدایی از یادگاران جهاد در مسیر مبارزه با رژیم ستمشاهی و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد خزایی دستیار وزیر اطلاعات و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن آمفی‌تئاتر موزه عبرت تهران برگزار شد و علاوه بر بررسی تاریخی سیر مبارزات انقلابی در خصوص مسائل مهمی چون ضرورت جهاد تبیین و تولید محتوای مناسب برای روشنگری نسل جدید بحث و تبادل نظر شد.

بیشتر بخوانید:

ضرورت‌های گفت‌وگو؛ از نقد منصفانه تا دستیابی به «فهم مشترک» / کمیته علمی طرح «دانشگاه؛ خانه گفت‌وگو» تشکیل می‌شود

محمود بازرگانی؛ پژوهشگر تاریخ و زندانی سیاسی زمان طاغوت در ابتدای این نشست و در پاسخ به این سوال که "چرا ساختمان موزه عبرت به کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک تبدیل شد؟ " اظهار کرد: با اتفاقات بعد از شهریور ۱۳۲۰ جو خفقان رضاشاهی برداشته شد و محمدرضا پهلوی روی کار آمد بدین ترتیب انگلیس که نمی‌توانست به این سادگی‌ها ایران را از دست بدهد؛ دست به یکسری اقدامات زد از جمله اینکه فعالیت احزاب را آزاد کرد و فضای باز سیاسی شکل گرفت.

وی ادامه داد: این فضای باز سیاسی در ابتدا به ضرر انگلیس و آمریکا بود اما چندی بعد با یک سناریو تیراندازی سوری، دوباره دستگیری‌ها آغاز شد. از سال ۱۳۳۵ دستگیری‌ها و برخوردها به صورت منسجم توسط ساواک انجام میشد که از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به بعد شدت گرفت.

بازرگانی تصریح کرد: تقویت مبارزه و گفتمان مخالفت با حکومت از آبان ۱۳۴۳ شروع شد و شکنجه‌ها با سه نیروی ژاندارمری انجام میشد. قبل از سال ۱۳۵۰ رکن ۲ این سه نیرو مبارزین را به امید پاداش دستگیر میکردند و به یکدیگر اطلاع نمی‌دادند. ریچارد هلمز رئیس CIA متوجه این نقطه ضعف شد و به این نتیجه رسید که نیروهای رکن ۲ یکجا متمرکز شوند و بدین ترتیب کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک در ساختمان موزه عبرت اواخر سال ۱۳۴۹ شکل گرفت.

این مبارز سیاسی زمان طاغوت با اشاره به اینکه به نقل از جعفری گیلانی، امام خمینی(ره) در جلسه‌ای در سال ۱۳۴۰ و در اوج قدرت پهلوی میفرمایند: «در جریان باشید محمدرضا را میشود برداشت»، خاطرنشان کرد: از این تاریخ به بعد امام(ره) فعالیت‌های مبارزاتی را به شدت به سمت مبارزه فرهنگی سوق داد و در واقع ما در مبارزه فرهنگی بود که موفق شدیم و نه مبارزه مسلحانه.

عمده دستگیری‌ها از سال ۵۰ به بعد به دلیل پخش کتاب و اعلامیه بود

وی با تأکید بر اینکه هرجا از مبارزه منفی کوتاه بیاییم، سقوط خواهیم کرد افزود: بسیاری از افرادی که از سال ۵۰ تا ۵۷ زندانی بودند به خاطر اسلحه نبود بلکه به دلیل کتاب و اعلامیه بود همانطور که دستگیری خود بنده هم به دلیل پخش اعلامیه بود.

بازرگانی تصریح کرد: سال ۱۳۵۰ یکی از تلخ‌ترین سالهای مبارزاتی بود چراکه با وجود اینکه فقر و تنگدستی در مناطق محروم بیداد میکرد؛ شاه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله را برپا میکرد و به همین دلیل هم حتی اقدامات رفراندومی مثل انقلاب شاه و ملت هم دیگر کارساز نبود!

وی با اشاره به اینکه در دوران طاغوت باهوش‌ترین افراد به کار گرفته شدند و برای تقویت شیوه‌های بازجویی به اسراییل فرستاده شدند، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی با هدف سرکوب مبارزان انقلابی این تربیت را به عهده گرفته بود.

بازرگانی خاطرنشان کرد: ۸۴۳۲ نفر طی ۷ سال دستگیر شدند که ۷۰۰ نفر از این تعداد خانم‌های عمدتا دانشجو بودند اما با وجود شدیدترین شکنجه‌ها باز هم موفق نشدند مبارزات را سرکوب کنند. در کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک بازجوها به یکدیگر لقب دکتر و مهندس می‌دادند چون در برابر مبارزان باهوش و ذکاوت کم می‌آوردند.

وی افزود: شما در مکانی هستید که خون‌های زیادی ریخته شده است اساتید و دانشجویان را برای بازدید از موزه عبرت دعوت کنید. از ۱۱۰ هزار زندانی سیاسی از ابتدای پهلوی اول تا انتهای پهلوی دوم هنوز تعدادی در قید حیات هستند و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

این پژوهشگر تاریخ با تأکید بر اینکه هیچ وقت نباید ناامید شویم، اضافه کرد: موزه عبرت در انتشار خاطرات افراد بسیار تلاش می‌کند و ما کتابهای متنوعی را ارائه می‌کنیم.

بازرگانی با بیان اینکه هنوز هم معتقدم ما کم‌کاری کرده‌ایم، خطاب به اساتید دانشگاه گفت: از همه شما دانشگاهیان که در محوری‌ترین نقاط فرهنگی کشور حضور دارید، طلب استمداد می‌کنیم و امیدوارم با اعمال و رفتارمان نشان دهیم که می‌توانیم برای نسل جدید الگو باشیم.

روشنگری آیت‌الله بروجردی در حوزه‌های علمیه واقعه ۱۵ خرداد را رقم زد

محمدمهدی عبدخدایی؛ همرزم شهید نواب صفوی و دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه شهادت نواب صفوی به دلیل مخالفت با پیمان بغداد بود، اظهار کرد: نقش آیت‌الله بروجردی در پیروزی انقلاب اسلامی کمتر مطرح می‌شود و به نوعی کم لطفی شده است.

وی با تأکید بر اینکه همه انقلاب‌ها زیربنا دارند، افزود: امروز متفکرین ریشه انقلاب فرانسه را کتاب قرارداد اجتماعی ژان ژاک رسو می‌دانند. کتاب علامه محمدحسین نائینی را اگر بخوانید متوجه خواهید شد که چرا مشروطیت به وجود آمد و چرا حوزه‌های علمیه و رهبران آنها آگاهی داشتند. سال ۱۳۱۴ آیت‌الله حائری نامه‌ای به رضاخان زد و هشدار داد که به یهودی‌ها ویزا ندهید چرا که اینها در فلسطین توطئه می‌کنند در حالی که هنوز دولت اسراییل تشکیل نشده بود و ۱۴ سال قبل از تشکیل دولت اسراییل این هشدار داده شد.

عبدخدایی تصریح کرد: اگر سید حسن شیرازی نبود مبارزه منفی در ایران شکل نمی‌گرفت در تشیع هم حضرت فاطمه زهرا(س) مبارزه منفی را آغاز کردند. امام خمینی(ره) نیز مبارزه منفی کردند که انقلاب به پیروزی رسید.

وی با اشاره به نقش آیت‌الله بروجردی خاطرنشان کرد: زمانی که ریاست حوزه به دست آیت‌الله بروجردی می‌رسد ایشان فضای بازی را در حوزه به وجود می‌آورد و طلبه‌هایی که تا آن زمان در صورت مطالعه زبان خارجی طرد می‌شدند؛ در زمان آیت الله بروجردی این امکان را پیدا کردند ضمن اینکه مجاز بودند به مفاهیم اصلی فلسفه غرب آگاه شوند و نظریات مارکس خوانده میشد. سال ۱۳۳۲ آیت‌الله طالقانی به عنوان نظریه‌پرداز کتاب اسلام مالکیت را می‌نویسد و شیوه استدلال مارکسیسم را مورد نقد قرار می‌دهد.

عبدخدایی افزود: احمد کسروی نه مورخ و نه واقعه نگار بود. از زمان ابن خلدون تاریخ نگاری تغییر کرد. تاریخ نویس باید امین و به شرایط جامعه آگاه باشد. احمد کسروی وکیل تقی ارانی و ۵۳ نفر حزب توده هم شد و وکیلی بود که حتی امانت وکالت را هم حفظ نمی‌کرد و وکیل پزشک احمدی هم میشود که آمپول هوا می‌زد به تقی ارانی و دیگران و انسانها را می‌کشتند.

وی با اشاره به اینکه اولین اقدام شهید نواب صفوی در خصوص احمد کسروی بود، ادامه داد: اگر با نواب صفوی دستگیر می‌شدم قطعا تیرباران می‌شدم. در زندان به صورت مستمر آثار ایران و اروپا و نظریات داستایوفسکی و تولستوی را خواندم و اگر امروز عضو هیئت علمی هستم به دلیل این مطالعات است.

همرزم شهید نواب صفوی خاطرنشان کرد: آیت‌الله بروجردی فضای بازی را در حوزه علمیه قم به وجود آورد و علت شکل گیری واقعه ۱۵ خرداد؛ روشنگری آیت‌الله بروجردی در حوزه‌های علمیه بود.

عبدخدایی در پایان تصریح کرد: بیش از ۱۰۵ روز است که اسراییل در حال جلادی است و یک شهر در سایه خاموشی دنیا مقاومت می‌کند! اعراب چنان بی‌غیرت شده‌اند که حمایت نمی‌کنند. بشریت و انسانیت کجاست؟ اساتید در کلاس‌های درس به مردم بگویند که در غزه چه می‌گذرد؟

چالش‌ها و ویژگی‌های مدیریت نسل Z / با ادبیات نسل جدید آشنا شوید

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد خزایی؛ دستیار وزیر اطلاعات نیز به عنوان دیگر میهمان این نشست اظهار کرد: مسوولیت هدایت و راهبری نسل جدید بر دوش ما معلمان سنگینی می‌کند چرا که با توجه به تکنولوژی‌های نوین در شرایط فوق‌العاده خاصی هستیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع جهاد تبیین سال ۱۳۹۵ توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، ادامه داد: توضیح، راهنمایی و تعلیم موضوع جدیدی نیست اما زمانی که با جهاد ترکیب شد بدین معنی است که ما باید با جدیت و رنج بیشتری عمل کنیم.

خزایی تصریح کرد: اولین اقدام و مسوولیت ما باید این باشد که نسل جدید و فرزندان خود را بشناسیم و با ادبیات آنها آشنا شویم اما آیا ما زبان این نسل را می‌شناسیم؟ ارزش‌ها و غایات این نسل تغییر کرده و جنس دیگری است. اینها به مسلمات ما بی‌اعتنایی می‌کنند و برای آنها ناآشناست که در اولین گام باید بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پشت پرده‌های فضای مجازی و فاصله بسیار زیادی که با نسل جدید ایجاد شده است مخاطب شناسی بسیار اهمیت دارد. در قدم بعدی باید ابهامات این نسل را شناسایی کرد چرا که امروز کوچکترین شبهه تمام دنیا را دربر می‌گیرد و دشمن سم‌پاشی می‌کند.

خزایی افزود: در گام بعدی باید بدانیم چگونه و از چه راهی می‌توانیم محتوا را بسته‌بندی و حقایق را به نسل جدید منتقل کنیم؟ در زمانه‌ای که سلبریتی‌ها، گیمرها و اینفلوئنسرها مرجع شناخت جوانان و نوجوانان هستند اولین گام این است که اینها را از پیروی از مطالب و یافته‌های سست و نااستوار پرهیز دهیم.

وی ادامه داد: گیمر، رهبر خوبی است اما برای همان کار! باید هر چه را جستجو می‌کنیم سراغ منبع درست و معتبر برویم و این اولین درسی است که باید به بچه‌ها بدهیم.

ضرورت جهاد تبیین برای مقابله با امپراطوری رسانه‌ای دشمن

خزایی تصریح کرد: فاصله نسل جدید با ما خیلی زیاد شده است چرا که نه شاه نه امام(ره) و نه صدام را درک نکرده و تصور درستی ندارد. امپراطوری رسانه در دست دشمن است و هدفی هم جز نابودی و تضعیف ما ندارد به همین دلیل است که مقام معظم رهبری موضوع جهاد تبیین را به کار می‌برند.

وی در خصوص دلایل عقب‌ماندگی ساواک نیز گفت: ساواک به بیگانه وابسته بود و رژیمی که بقا و تداوم خود را از بیگانه می‌گیرد طبیعتا هم چنین اتفاقی برای او رخ می‌دهد ضمن اینکه ساواک از جامعه برآورد درستی نداشت و فقط برای مبارزه با گروه‌های سیاسی درست شده بود و از زیرپوست شهر و درون جامعه بی خبر بود.

انتخابات ایران یک مسئله بین‌المللی شده است/ ۶۵ کشور دنیا در صف خرید پهپاد ایران هستند

خزایی گفت: هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران در معرض تهدید نیست و تمام دنیا با انتخابات کشور ما کار دارند و این موضوع که یک موضوع داخلی است به مسئله بین المللی تبدیل شده است. نظام جمهوری اسلامی یک الگو برای جهان است و مقابل امپریالیسم و مارکسیسم و سوسیالیسم و... قد علم کرده و هیچ جریانی حریف آن نشده است.

وی اضافه کرد: اسراییل ارتش پنجم دنیاست اما نتوانسته به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا کند. ۶۵ کشور دنیا در صف خرید پهپاد ایران هستند و چین قدرتمند ۱۵ هزار پهپاد از ما خریداری کرده و دشمن نمی‌تواند تحمل کند بنابراین ما باید شب و روز و زینب وار جهاد تبیین را انجام دهیم و از تمسخرها نهراسیم چرا که برای انبیا نیز همین گونه بوده است.

دانشگاهیان موزه عبرت را معرفی کنند

در ادامه این نشست اسدالله طبیب‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اظهار کرد: موزه عبرت یکی از لنگرگاه‌های انقلاب اسلامی است که انسانهای با اعتقاد و شجاعی آمدند و جان عزیزشان را فدای تفکراتشان کردند.

وی با اشاره به حوادث غزه و مقاومت مردم فلسطین خاطرنشان کرد: ۱۰۹ روز است که یک شهر مقابل همه دنیا مقاومت می‌کند و این مقاومت ثمره خون‌هایی است که در کنف انقلاب اسلامی گذاشته شده است.

طبیب‌زاده افزود: وظیفه دانشگاهیان این است که موزه عبرت را معرفی کنند چرا که این محیط مظلوم است و ما کم کاری کرده ایم و نتوانسته ایم محیطی همچون اینستاگرام ایجاد کنیم که جوان ما حتی در مراسم معنوی چون اعتکاف هم آن را ترک نمی‌کند!

باید از موزه عبرت به عنوان یک رسانه استفاده کنیم

آرزو اسلامی دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: خوشحالم با ۸۴۳۲ نفر مبارز انقلابی و زندانی که قریب به ۷۰۰ نفر از آنها بانوان بوده اند، آشنا شدم.

وی ادامه داد: پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب در قرآن کریم کلماتی همچون بینه و بینات به کار رفته است که نشان می‌دهد از دوران حضرت آدم تا حضرت خاتم بحث تبیین وجود داشته و تا به امروز هم ادامه دارد اما شکل و شمایل آن متفاوت شده است.

اسلامی خاطرنشان کرد: چرا از ارتباطات و فناوری به نفع انقلاب اسلامی استفاده نمی‌کنیم. پیشنهاد می‌کنم راجع به فناوری و انقلاب اسلامی پژوهش کنیم. موزه عبرت مظلوم واقع شده است و باید به عنوان یک رسانه از آن بهره بگیریم.

بازدیدهای علمی و اجرایی از موزه عبرت برگزار شود

معصومه رشاد؛ عضو هییت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز گفت: چه چیزی باعث می‌شود افراد با این حجم از شکنجه بر قامت اهداف خود همچنان استوار بمانند؟ این مهم را می‌توانیم در قالب نظریه علمی هویت‌ها و ارزش‌ها تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش‌ها باید زنده شوند اما با مفروضه‌های جدید، تصریح کرد: بازدیدهای علمی و اجرایی از موزه عبرت برای تمام دانشجویان فراهم شود چرا که اکثر دانشجویان هیچ یک از افراد این سلول‌ها را نمی‌شناسند. به عنوان معلم اسلحه ما باید علم ما باشد تا بتوانیم گام‌های محکم در مقابل تهاجم فرهنگی برداریم.

اساتید دانشگاه از زندان اوین هم بازدید کنند

ابوالفضل یداللهی اصلان، مدیرکل ارتباطات اجتماعی و فراسازمانی دانشگاه آزاد اسلامی هم اظهار کرد: نشست‌های دانشگاه خانه گفت‌وگو در راستای لبیک به ندای رهبر انقلاب در موضوع جهاد تبیین و تقویت قوه عاقله اجتماعی در معاونت مجلس دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ریزی و در مورد مسائل روز کشور به صورت میزگردی و با حضور اعضای هیئت علمی برگزار میشود.

وی ادامه داد: بیست و دومین نشست دانشگاه خانه گفت و گو را در موزه عبرت برگزار کردیم تا جانفشانی‌هایی که برای امنیت و آرامش امروز ما صورت گرفت، فراموش نکنیم. پیشنهاد می‌کنم بازدیدی هم از زندان اوین جمهوری اسلامی(معروف به هتل اوین) انجام شود تا تفاوت‌ها را به خوبی احساس کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =