مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه شهرکرد آماده عقد قرارداد با پایان‌نامه‌های مرتبط با این صنعت است

تقی جاودانی با اشاره به فراخوان و شناسایی پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت فولاد توسط مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه شهرکرد گفت: حداکثر تا قبل از دهه مبارک فجر، اولین قراردادها بین اساتید، دانشجویان و محققین با مرکز نوآوری عقد و فعالیت مرکز، عملاً بصورت رسمی و باحضور مدیران ارشد شرکت فولاد مبارکه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، صنایع بزرگ ایران در طول فعالیت خویش، فراز و نشیب و چالش‌هایی را تجربه می‌کنند. برخی از این چالش‌ها می‌تواند، بازدهی و راندمان تولید صنایع را کاهش دهد و حتی در بعضی از مواقع، به قیمت گرفتن جان آن صنعت بیانجامد. در کشورهای پیشرفته دنیا، صنایع مهم، ارتباطاتی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی برقرار کرده‌اند تا مشکلات‌شان را توسط افراد علمی رفع کنند. البته این ارتباط دوطرفه است و حوزه ارتباط با صنعت از سمت دانشگاه نیز فعال است. در دوره کنونی، هر صنعتی که با دانشگاه ارتباط نداشته باشد، محکوم به فناست.کشور ایران نیز در سالهای اخیر به این رویکرد، گرایش پیدا کرده است. فولاد مبارکه به عنوان یکی از صنایع مهم و بزرگ در کشور، از بدو تأسیس تاکنون، با چالش‌ها و مشکلات متعددی دسته و پنجه نرم کرده و به همین سبب در صدد رفع این مشکلات، ارتباطاتی با دانشگاه‌های مختلف برقرار کرده و رفع چالش‌ها را به ایشان سپرده است. این ارتباط از مسیر ارتباط صنعت با دانشگاه، میسر شده و شرکت فولاد، اقدام به تأسیس مرکز نوآوری منتسب به خویش کرده است. یکی از این مراکز، مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه شهرکرد است و جدیداً اقداماتی در این حوزه با تعامل فولاد مبارکه و دانشگاه شهرکرد صورت گرفته است. در همین راستا طی گفت‌وگویی با تقی جاودانی مدیر امور فناوری دانشگاه شهرکرد به ابعاد مختلف این موضوع می‌پردازیم که به شرح ذیل است.

فولاد مبارکه سعی بر آن دارد تا با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها مشکلات جاری و چالش‌های آینده خویش را رفع کند

مرکز نوآوری فولاد مبارکه با چه هدفی در دانشگاه شهرکرد تأسیس شده است؟

فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت مادر در کشور، نیم‌نگاهی به این صنعت، چالش‌ها و محدوده‌هایی که در آینده ممکن است با آن مواجه شود دارد. طبیعتاً هر صنعتی مخصوصا صنایع تولیدی، تا حد زیادی، راندمان، بهره‌وری و بقاء آنها بستگی به این دارد که تا چه اندازه متناسب با نیازهای روز صنعت حرکت می‌کنند و در سالهای آینده با محدودیت‌هایی مواجه هستند که می‌بایستی قبل از رسیدن به آن چالش‌ها، تمهیداتی در این راستا، اتخاد شود. به همین علت، فولاد مبارکه، میل به سمت دانشگاه‌ها پیدا کرده و سعی دارد با استفاده از ظرفیت علمی، تحقیقاتی و ظرفیت اساتید و دانشجویان عمدتاً تحصیلات تکمیلی ، در جهت تأمین نیازهای آتی و رفع مشکلات جاری خود و نیز خلاقیت و نوآوری‌هایی که می‌تواند در این صنعت مفید باشد، استفاده کند. هدف مستقیم مرکز نوآوری فولاد مبارکه، بهبود اکوسیستم تولید فولاد است؛ اما این اکوسیستم به دلیل پیچیدگی که دارا می‌باشد و از جنبه‌های مختلفی باید به آن پرداخته شود، حوزه عظیمی را تحت پوشش قرار می‌دهد. بخشی از این مسائلی که مورد نظر است، مسائل تکنولوژیکی، فنی مهندسی، زیست محیطی و عوارضی که یک کارخانه بزرگ در سطح یک منطقه می‌تواند به وجود بیاورد. بخشی دیگری از این مسائل، مشکلات و چالش‌های اجتماعی و اقتصادی است که ممکن است حضور یک صنعت ابرقدرت در یک منطقه پدید آورد که صنعت فولاد وظیفه دارد به همه این‌ها نگاه تیزبینانه‌ای داشته باشد.

از جنبه فنی و مهندسی چالش‌های زیادی را دارا می‌باشد؛ زیرا این صنعت به سرعت در حال رشد است و اگر بخواهد با کشورهای مختلف و صنایع مشابه خود به رقابت بپردازد، باید از تکنولوژی‌های روز استفاده کند.

در حوزه زیست محیطی، استانداردها هر روزه سختگیرانه‌تر و بروزتر می‌شود و ممکن است یک صنعت، علی رغم سودآوردی بالا، خسارت‌های جبران‌ناپذیری در یک منطقه بوجود آورد پس در این مورد هم مکلف به اقدام است.

مسائل اجتماعی و جامعه‌شناختی هم بخش دیگری از مسائل مرتبط با صنایع است. به عنوان مثال صنعتی مانند فولاد که از شهرها و استان‌های همجوار، اقدام به جذب نیرو کرده است، فاصله محل کار تا محل سکونت افراد و نوع کار می‌تواند اثرات روانشناختی متفاوتی روی افراد برجا بگذارد؛ بنابراین این مسائل نیز باید با تئوری‌های روز دنیا تطبیق داده شود و اگر در این حوزه چالش انسانی ایجاد شده، آن را برطرف کند.

مقصود از بیان این موارد این است که در صنایع، منظور ما از مشکلات، صرفاً مشکلات فنی و تکنولوژیکی نیست و می‌بایست نظر ویژه‌ای به مسائل زیست، محیطی و اجتماعی و روانشناختی داشته باشیم.

بنابراین صنعت فولاد در این حوزه‌ها از چند دانشگاه در سطح کشور کمک گرفته و اقدام به راه‌اندازی مراکز نوآوری فولاد در دانشگاه‌ها کرده است. در بیان عامیانه می‌توان از این مراکز بنام دفتر منطقه‌ای فولاد نام برد.

فولاد مبارکه بنا به نیازهای خود در هر دانشگاهی که پاسخگوی این نیازها باشد اقدام به تأسیس دفتر می‌کند

فولاد مبارکه در هر استان، یک دفتر یا مرکز نوآوری تأسیس می‌کند یا تعداد بیشتر است؟

این پرسشی است که قاعدتاً فولاد مبارکه باید پاسخ دهد؛ اما بطور کلی، فولاد در بسیاری از استان‌ها دفتر ندارد یا به عنوان مثال در استان تهران، سه دفتر در دانشگاه‌های مختلف دارد. پس بهتر است بگوییم، تقسیمات استانی در این مورد صدق نمی‌کند و فولاد مبارکه بنا به نیازهای خود، در هر دانشگاهی که پاسخگوی نیازها باشد، رایزنی و اقدام به تأسیس دفتر می‌کند. اگر در استانی، نتایج مثبتی از این مراکز دریافت کنند، ممکن است تعداد دفاتر آنها بیشتر و اگر نتایج مطلوب بدست نیامد، احتمال محدود کردن دفاتر وجود دارد.

دانشگاه شهرکرد در چه قالب‌هایی قرار است که به فولاد مبارکه، خدمات ارائه دهد؟

دانشگاه شهرکرد و فولاد مبارکه در همین راستا اقدام به عقد تفاهم‌نامه کردند که در این تفاهم‌نامه، تمامی مسائل مرتبط با حوزه فناوری شامل برگزاری نشست‌های مشترک، نشست‌های علمی تخصصی تا حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان را پوشش می‌دهد. در هیچ‌کدام از این برنامه‌ها قصد موازی‌کاری با دانشگاه، مانند نگارش مقاله را نداریم و صرفاً به دنبال آن هستیم که مشکلات و چالش‌های فولاد مبارکه را به نوعی مرتفع کنیم و در قالب هر روایداد کاربردی که بتوانیم این کار را انجام دهیم، ورود می‌کنیم.

مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه شهرکرد آماده عقد قرارداد با پایان‌نامه‌های مرتبط با این صنعت است

(رایزنی مسئولان دانشگاه شهرکرد و شرکت فولاد مبارکه در مورد راه‌اندازی مرکز نوآوری فولاد)

مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه شهرکرد آماده عقد قرارداد با پایان‌نامه‌های مرتبط با این صنعت است

(عقد تفاهم نامه مرکز نوآوری فولاد مابین دانشگاه شهرکرد و فولاد مبارکه اصفهان)

در راستای تفاهم‌نامه‌ای که بین دانشگاه شهرکرد و شرکت فولاد عقد شده است، آیا فولاد مبارکه تعهدی نسبت به جذب و استخدام دانشجویان و نخبگان فعال در بدنه این شرکت، دارد؟

خیر؛ در این تفاهم‌نامه، چنین تدارکی دیده نشده و استخدام در شرکت فولاد مبارکه، یک فرایند مشخص و متفاوتی دارد که توسط همین شرکت انجام می‌شود و از اهداف و برنامه‌های مرکز نوآوری، خارج است.

شرکت فولاد مبارکه از طرح‌های خلاق مرتبط با این صنعت حمایت مالی می‌کند

فولاد مبارکه در برابر خدماتی که از سمت دانشگاه شهرکرد دریافت می‌کند، چه امتیازاتی به مجموعه دانشگاه ارائه می‌دهد؟

دانشگاه شهرکرد یک مکان بزرگ در اختیار فولاد قرار داده و فولاد این مرکز را از لحاظ فضاسازی، ملزومات اداری و امکانات مرتبط با فعالیت هسته‌ها و تیم‌های دانشجویی، کاملاً تجهیز کرده است.

مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه شهرکرد آماده عقد قرارداد با پایان‌نامه‌های مرتبط با این صنعت است

فولاد به تمامی طرح‌ها و پایان‌نامه‌هایی که مرتبط با این صنعت است، کمک مالی می‌کند و هیچ انتظاری مبنی بر مالکیت معنوی از خروجی پژوهش‌ها ندارد و صرفاً به دید حل مشکل فولاد به آن‌ها نگاه می‌کند و حتی تیم‌های توانمند و مستعد را ترغیب به تشکیل شرکت در قالب واحدهای فناور و شرکت دانش‌بنیان می‌کند و طی یک رابطه حمایتی دوطرفه، شرکت‌ها را در جهت ثروت‌آفرینی و رفع مشکل فولاد و حتی سایر صنایع، حمایت می‌کند. فولاد در بسیاری از این شرکت‌های خلاق، مایل به سرمایه‌گذاری است و نیز در نقش شتابدهنده، حاضر به خریداری بخشی از سهام این شرکت‌هاست. فولاد سرمایه و تجهیزات لازم را در اختیار این تیم‌ها قرار می‌دهد و در مقابل، انتظار دارد از قدرت فکری و توان ذهنی تیم‌ها در حل مسائل مرتبط بهره ببرد.

علاوه بر آن، فولاد مبارکه آمادگی توانمندسازی اساتید و دانشجویان در مقوله فولاد را فراهم می‌آورد که به نوبه خود تجربه جالبی است. توانمندسازی به این معنا که مهارت‌هایی که برای حضور و رفع مشکل در صنعت فولاد نیاز است را به صورت رایگان در قالب برگزاری دوره و تأمین یک‌سری ملزومات فیزیکی در اختیار افراد قرار دهد که ایشان بتوانند آمادگی لازم در جهت حل مسائل را بدست آورند.

مرکز نوآوری فولاد مبارکه ارتباط‌گیری سخت افراد با صنایع را تسهیل کرده و بی‌اعتمادی بین دوطرف را از بین می‌برد

شما به عنوان نماینده دانشگاه در مرکز نوآوری فولاد مبارکه، چه چشم‌انداز و برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟

دانشگاه شهرکرد یک برنامه راهبردی کلان دارد که هر فعالیتی بخواهیم تعریف کنیم، باید در راستای رسیدن به اهدافی باشد که در برنامه استراتژیک کلان دانشگاه، تدارک دیده شده است. برنامه استراتژیک دانشگاه در حوزه‌های مختلفی، هدف تعیین کرده؛ که یکی از این حوزه‌ها ارتباط مستقیم و مؤثر دانشگاه با صنعت است. ذیل هدفی که تعریف کردیم، طبیعتاً دنبال این هستیم که ارتباط با صنعت، منسجم‌تر شود. برای اینکه این اتفاق بیافتد، هر دو طرف باید مشتاق و دارای برنامه باشند و سرمایه‌گذاری کنند. این قاعده در مورد مرکز نوآوری فولاد مبارکه صدق می‌کند؛ یعنی هر دوطرف مشتاق و به دنبال همگرایی هستند. در واقع ما میزبان دفاتر تحقیق و توسعه شرکت فولاد در دانشگاه هستیم. فولاد با این اقدام به دانشگاه کمک می‌کند که تحقیقات کامل و کاربردی داشته باشد و دانشگاه نیز متقابلاً به فولاد، در حل مسائل مرتبط، خدمات ارائه می‌دهد. همیشه در دنیا قاعده به این صورت بوده که اگر دانشگاه، مشکلی از صنعت را حل کند، هزینه آن به مراتب پایین‌تر از آن است که صنعتی دیگر بخواهد مشکل این صنعت را حل کند و این عمل می‌تواند یک معامله برد برد برای صنعت و دانشگاه باشد. بدلیل اینکه قشر دانشگاهی منبع درآمدهای مشخصی دارند و با انجام امورات اضافه، هزینه‌های کمتری دریافت می‌کنند؛ ضمن اینکه با علم و دانش روز دنیا، راه حلی نوین ارائه می‌دهند. علاوه بر این، همکاران ما بجای آن که برای انجام کاری مجبور به حضور در فولاد باشند، با نماینده فولاد در دانشگاه دیدار می‌کنند و راهکار ارائه می‌دهند. حضور نماینده به عنوان رابط فولاد در دانشگاه، در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و کار هدفمند می‌شود؛ زیرا ارتباط‌گیری سخت افراد با صنایع را تسهیل کرده و بی‌اعتمادی بین دوطرف را از بین می‌برد.

روند پیشرفت مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه شهرکرد، در چه مرحله‌ای می‌باشد؟

مرکز نوآوری بصورت کامل تجهیز شده و اکنون در مرحله فراخوان هستیم که پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت فولاد را شناسایی می‌کنیم. مرکز بصورت رسمی آغاز به فعالیت نکرده و به حول و قوه الهی، حداکثر تا قبل از دهه مبارک فجر، اولین قراردادها بین اساتید، دانشجویان و محققین با مرکز نوآوری عقد و فعالیت مرکز، عملاً بصورت رسمی و باحضور مدیران ارشد شرکت فولاد مبارکه آغاز می‌شود.

هر ساله تعداد مشخصی ظرفیت کارآموزی از فولاد مبارکه برای دانشجویان دانشگاه شهرکرد دریافت می‌شود

با توجه به اینکه معمولاً ورود به محیط فیزیکی برخی از صنایع، دشوار است، آیا طبق این تفاهم‌نامه، شرکت فولاد اجازه ورود دانشجویان، اساتید و محققین جهت انجام امور تحقیقاتی و حل مشکلات، به این محیط را می‌دهد؟

یکی از مواردی ما با فولاد، به تفاهم رسیدیم، حضور تیم‌های دانشجویی و تحقیقاتی در محیط فولاد و بازدید میدانی از دستگاه‌ها و تجهیزاتی است که در آن قسمت مشکلی وجود دارد و نیاز به حل مشکل دارد. البته طبق مواردی که توافق کردیم، بطور عمومی نیز فولاد میزبان اساتید، دانشجویان و محققین است و طبیعتاً نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که حل یک معضل صنعتی، شکل بگیرد و به نتیجه برسد، بدون اینکه آن معضل بصورت واقعی و میدانی بازدید شود. در واقع، بازدید میدانی، لازمه حل اساسی مشکل در صنایع است؛ و دانشگاه طی تفاهم‌نامه این مورد را جهت پیشبرد اهداف، تسهیل کرده است. علاوه بر آن، هر ساله تعداد مشخصی ظرفیت کارآموزی از فولاد مبارکه برای دانشجویان، دریافت می‌کنیم. اگر تیم‌هایی که پتانسیل دارند، در مرکز نوآوری مستقر شوند، در صورتی که برای ارائه ایده یا طرح، نیاز به حضور میدانی در شرکت فولاد و یا نیاز به آموزش داشته باشند، این قابلیت برای ایشان، فراهم است.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1218252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =