جزئیات عرضه اولیه بیوتیک اعلام شد

روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ برای اولین بار سهام شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران با نماد «بیوتیک» به روش ترکیبی در فرابورس ایران عرضه خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ برای اولین بار سهام شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران با نماد «بیوتیک» به روش ترکیبی در فرابورس ایران عرضه خواهد شد. به همین منظور به بررسی وضعیت بنیادی این شرکت خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

جزئیات عرضه اولیه فنر اعلام شد

روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ برای اولین بار سهام شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران با نماد «بیوتیک» به روش ترکیبی در فرابورس ایران عرضه خواهد شد. به همین منظور به بررسی وضعیت بنیادی این شرکت خواهیم پرداخت.

معرفی شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران «بیوتیک»

شرکت آنتی‌ بیوتیک‌سازی ایران در سال ۱۳۷۴ تاسیس شده و در حال حاضر یکی از زیر مجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین «تیپیکو» است. در حال حاضر، شرکت «تیپیکو» با مالکیت ۹۹/۹۹ درصدی، سهامدار اصلی «بیوتیک» بوده و بیش از ۸۰۲ میلیون و ۸۹۵ هزار سهم از «بیوتیک» را در اختیار دارد.

جایگاه «بیوتیک» در صنعت دارویی کشور

شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروهای آنتی بیوتیک در کشور بوده و بخش بزرگی از محصولات این شرکت را آنتی بیوتیک‌ها تشکیل می‌دهند. دوز روزانه مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۳۸/۷۸ در هر ۱۰۰۰ نفر است و «بیوتیک» سومین شرکت دارویی کشور از نظر مبلغ فروش در مقایسه با سایر شرکت‌های صنعت دارو است. در نمودار زیر می‌توانید میزان فروش محصولات «بیوتیک» را مشاهده کنید:

گروه پنی سیلین‌ها (آموکسی سیلین آنزیمی) بیشترین سهم از فروش در «بیوتیک» را داشته و گروه سفالوسپرین‌ها (سفالکسین و سفیکسیم) در رتبه بعدی قرار دارد.

وضعیت فروش در «بیوتیک»

همانطور که اشاره شد «بیوتیک» جایگاه سوم از نظر مبلغ فروش در بین شرکت‌های صنعت دارویی را در اختیار دارد. در نمودار زیر می‌توانید روند فروش «بیوتیک» در سه سال اخیر را مشاهده کنید:

شرکت «بیوتیک» با وجود فروش محصولات خود بر اساس قیمت تعیین‌شده توسط وزارت بهداشت، عملکرد قابل قبولی در سه سال گذشته در میزان فروش محصولات خود داشته است. «بیوتیک» در سال مالی ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ موفق به رشد ۱۵۹ درصدی در فروش شده و پیش‌بینی می‌شود این روند رو به رشد در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران روند سودآوری مناسبی را در ۳ سال اخیر داشته و در نمودار زیر می‌توانید وضعیت سودآوری «بیوتیک» را مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده می‌کنید رشد سود خالص و سود عملیاتی «بیوتیک» در بازه زمانی یکساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۸۷ و ۱۳۸ درصد بوده است. در نمودار زیر نیز می‌توانید وضعیت سود محقق‌شده «بیوتیک» بر اساس هر سهم را در ۳ سال گذشته مشاهده کنید:

«بیوتیک» موفق شده در سال مالی ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۲٬۹۹۰ ریال سود محقق کند که نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۸۸ درصدی سود نقدی همراه بوده است.

با توجه به اینکه صنعت دارویی در دسته صنایع تدافعی به شمار می‌رود. بنابراین، همواره و تحت هر شرایطی نیاز به دارو وجود داشته و آنتی بیوتیک‌ها نیز در زمره مهم‌ترین داروها محسوب می‌شوند.

کد خبر: 1219106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیروس IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      2 0
      این عرضه اولیها بخاطراینکه شرکتهانیازبه. پول برای کنبودبوج دارندانجام میکردد