هوش مصنوعی دانای کل ۱۰ سال آینده دنیا می‌شود؟

گسترش سیستم‌های دیجیتال و هوش مصنوعی باعث شده که کارشناسان در مورد میزان کنترل افراد بر تصمیم‌گیری‌های ضروری اختلاف نظر پیدا کنند. برخی معتقدند که مقامات دولتی و شرکت‌های قدرتمند نقش هوش مصنوعی را در زندگی روزمره‌مان گسترش خواهند داد، اما برخی نگرانند که این سیستم‌ها توانایی ما را برای کنترل انتخاب‌هایمان کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ پیشرفت در اینترنت، هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی آنلاین به انسان این امکان را داده است که توانایی‌های خود را به میزان قابل توجهی گسترش و ظرفیت خود را برای مقابله با مشکلات پیچیده افزایش دهد. این پیشرفت‌ها باعث شده که فوراً به دانش دسترسی داشته باشد و به اشتراک بگذارد و قدرت شخصی و جمعی را برای درک و شکل دادن به محیط اطرافش تقویت کند. امروزه توافق کلی وجود دارد که ماشین‌های هوشمند، روبات‌ها و سیستم‌هایی که عمدتاً از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، به سرعت از هم‌اکنون تا سال ۲۰۳۵ سرعت و پیچیدگی خود را افزایش خواهند داد.

از آنجایی که افراد عمیق‌تر از این فناوری‌ها برای تقویت، بهبود و ساده‌سازی زندگی خود استقبال می‌کنند، به طور مداوم از آنها دعوت می‌شود تا تصمیم‌گیری و استقلال شخصی بیشتر را به ابزارهای دیجیتال برون‌سپاری کنند. برخی از تحلیلگران در مورد چگونگی خودکار شدن بیشتر سیستم‌های تجاری، دولتی و اجتماعی نگران هستند. آنها می‌ترسند که انسان‌ها توانایی قضاوت و تصمیم‌گیری مستقل از این سیستم‌ها را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ به دره سرخوردگی وارد می‌شود

برخی دیگر خوش‌بینانه ادعا می‌کنند که در طول تاریخ انسان‌ها عموماً از پیشرفت‌های تکنولوژیک بهره برده‌اند. آنها معتقدند که وقتی مشکلات پیش می‌آید، مقررات، هنجارها و سوادهای جدید به بهبود کاستی‌های فناوری کمک می‌کند و این نیروهای مهار کننده، حتی زمانی که سیستم‌های دیجیتال خودکار عمیق‌تر در زندگی روزمره بافته می‌شوند، پابرجا خواهند ماند.

بنابراین این سوال مطرح می‌شود: آینده پویایی انسانی چیست؟ در این راستا، مرکز تحقیقات «پیو» و مرکز «پیش‌بینی اینترنت دانشگاه الون» از کارشناسان خواستند تا بینش خود را در این مورد به اشتراک بگذارند. ۵۴۰ نوآور فناوری، توسعه‌دهنده، مدیر تجاری، پژوهشگر و استاد دانشگاه پاسخ دادند.

به طور مشخص از آنها پرسیده شد:

آیا تا سال ۲۰۳۵ ماشین‌ها، روبات‌ها و سیستم‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی به این سمت خواهند رفت که بیشتر تصمیم‌گیری‌های مرتبط با زندگی‌ انسان را در دست داشته باشند؟

نتایج کلی این بررسی عبارت است از:

  • ۵۶ درصد از کارشناسان موافقند که تا سال ۲۰۳۵ ماشین‌ها، روبات‌ها و سیستم‌های هوشمند طوری طراحی نخواهند شد که به انسان امکان دهند به راحتی اکثر تصمیم‌گیری‌ها را کنترل کنند.
  • ۴۴ درصد گفتند که با این موضوع موافقند که تا سال ۲۰۳۵ ماشین‌ها، روبات‌ها و سیستم‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به انسان اجازه می‌دهند به راحتی بیشتر تصمیم‌گیری‌ها را کنترل کنند.

با این حال باید گفت که بسیاری از کارشناسان توضیح می‌دهند آینده این فناوری‌ها پیامدهای مثبت و منفی برای عاملیت انسان خواهد داشت. آنها همچنین خاطرنشان کردند که در طول اعصار، مردم یا به نهادهای دیگر اجازه داده‌اند که برای آنها تصمیم بگیرند یا توسط مقامات قبیله‌ای و ملی، رهبران مذهبی، بروکرات‌های دولتی، کارشناسان و حتی خود ابزارهای فناوری مجبور به انجام این کار شده‌اند.

علاوه بر این، کارشناسان تا حد زیادی موافقند که ابزارهای فناوری دیجیتال به طور فزاینده‌ای به بخشی جدایی‌ناپذیر از تصمیم‌گیری افراد تبدیل خواهند شد. این ابزارها حجم بیشتری از اطلاعات را در اختیار افراد قرار می‌دهند که حداقل به آنها در کشف انتخاب‌ها و بهره‌برداری از تخصص در حین حرکت در جهان کمک می‌کند.

در عین حال، کارشناسان در هر ۲ طرف این موضوع نیز توافق دارند که لحظه کنونی نقطه عطف و تعیین‌کننده‌ای در مورد اقتدار، استقلال و عاملیت انسان‌ها است. در مجموع، مردم با سوالاتی از این قبیل مواجه خواهند شد: اموری که انسان‌ها واقعا دوست دارند در آن دخل و تصرف کنند، کدام‌ها هستند؟ چه زمانی برای تصمیم‌گیری‌های خود می‌توانند به هوش مصنوعی روی آورند؟ تحت چه شرایطی حاضرند تصمیمات را به طور کلی به سیستم‌های دیجیتال برون‌سپاری کنند؟

کارشناسان می‌گویند:

هوش مصنوعی دانای کل ۱۰ سال آینده دنیا می‌شود؟

«آلف رن»، استاد نوآوری، طراحی و مدیریت دانشگاه جنوب دانمارک، می‌گوید: در آینده از یک سو، فناوری‌های اطلاعاتی بهتر و داده‌های بهتر بهبود یافته و تصمیم‌گیری انسانی را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، سیستم‌های جعبه سیاه و هوش مصنوعی غیرشفاف عاملیت انسانی را کاهش می‌دهند، بدون اینکه ما حتی بدانیم که چه چیزی در حال وقوع است. چالش واقعی در دانستن این است که کدام پویایی در هر موقعیتی قوی‌تر عمل می‌کند و تأثیر بلندمدت آن چه خواهد بود.

هوش مصنوعی دانای کل ۱۰ سال آینده دنیا می‌شود؟

«بری چوداکوف»، بنیانگذار و مدیر «سرتین ریسرچ» (Sertain Research)، پیش‌بینی می‌کند: تا سال 2035، رابطه بین انسان‌ها و ماشین‌ها، روبات‌ها و سیستم‌هایی که عمدتاً از هوش مصنوعی و سازوکار خودمختار بهره می‌برند، مانند صورتی به نظر می‌رسد که یک طرف فریاد می‌زند و طرف دیگر لبخند می‌زند. این رابطه در واقع مبارزه‌ای است بین فانتزی مصمم انسان‌ها برای مقاومت (من مستقل و مسئول هستم و از عاملیت خود دست نمی‌کشم) و قدرت فریبنده فناوری که برای تضعیف این خیال طراحی شده است (من سریع، راحت، سرگرم‌کننده هستم! به من توجه کنید!).

هوش مصنوعی دانای کل ۱۰ سال آینده دنیا می‌شود؟

«کاترین بوسکیل»، انسان‌شناس و کارشناس هوش مصنوعی در شرکت «رند» (Rand)، می‌گوید: برخی کارکردهای بسیار اساسی زندگی ما گیج کننده هستند. مردم تصور کمی از نحوه ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی، کنترل و تعمیر آنها دارند. بسیاری به دنبال کنترل هستند، اما هنوز نمی‌دانند که چطور می‌توانند با به‌کارگیری فناوری‌ها این کار را انجام دهند. با این حال چیزی که مشخص است، این است که شکاف بزرگی بین مردم و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی وجود دارد. از این رو، ما باید گفتمان‌هایی ایجاد کنیم تا به مردم کمک کنیم خطرات این تحولات را به طور کامل درک کنند.

هوش مصنوعی دانای کل ۱۰ سال آینده دنیا می‌شود؟

«گرگ شروین»، رئیس آزمایش‌های دیجیتال دانشگاه سینگولاریتی، پیش‌بینی می‌کند: تصمیم‌گیری و عاملیت انسانی تا به امروز از الگوی تاریخی پیروی کرده است. این امر به بخشی از افراد که در زمینه الگوریتم‌ها فعالیت می‌کنند، امکان می‌دهد تا قدرت‌های استثماری را در کار، بازار و بر سایر انسان‌ها اعمال کنند.

هوش مصنوعی دانای کل ۱۰ سال آینده دنیا می‌شود؟

«جی ناتان ماتیاس»، رئیس آزمایشگاه «شهروندان و فناوری» دانشگاه کرنل، می‌گوید: از آنجایی که جهان در سال ۲۰۳۵ پیچیدگی بیشتری خواهد داشت، جامعه همچنان تصمیم‌گیری‌های مهم را به سیستم‌های پیچیده محول خواهد کرد. در سال ۲۰۳۵ همانند سال ۲۰۲۲ (زمان ظهور چت‌جی‌پی‌تی) جامعه این سوال را از خود نخواهد پرسید که آیا عواقب سیستم‌های پیچیده را درک می‌کند؟ آیا برای کاهش آسیب‌های سیستم‌های خود کاری انجام خواهند داد و آیا آنها را کنترل خواهند کرد؟ در واقع، انسان باز هم در آینده در پاسخ به این سوالات ناکام خواهد ماند.

هوش مصنوعی دانای کل ۱۰ سال آینده دنیا می‌شود؟

«آلن موتر»، مشاور و مدیرعامل سابق سیلیکون ولی، می‌گوید: نسل‌های متوالی هوش مصنوعی نتایج آینده را بهبود می‌بخشند، با این حال ماشین‌ها -و همچنین افرادی که آنها را اداره می‌کنند- کنترل آن نتایج را در دست خواهند داشت. طبق تعریف، هوش مصنوعی ماشین‌ها را به ابزاری تبدیل خواهد کرد که تصمیم‌گیرنده هستند تا بتوانند با استفاده از پایگاه‌های داده بزرگ و ناقص قضاوت کنند. از آنجا که سیستم‌های هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کم و بیش مستقل عمل می‌کنند، دشوار است که ببینیم عموم مردم چگونه چنین سیستم‌هایی را کنترل می‌کنند. در واقع بعید است مردم بدانند که اصلا چه کسی سیستم‌ها را طراحی کرده، سیستم‌ها چطور کار می‌کنند و به چه ورودی‌هایی متکی هستند و آیا برای تولید نتایج مطلوب و ناشناخته دستکاری شده‌اند یا خیر.

هوش مصنوعی دانای کل ۱۰ سال آینده دنیا می‌شود؟

«کریستوفر ساویج»، متخصص برجسته در مسائل حقوقی و مقرراتی مستقر در واشنگتن دی‌سی، می‌گوید: از لحاظ تئوری، یک سیستم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که به خوبی پیاده‌سازی شده است، می‌تواند به افراد در تصمیم‌گیری‌های منطقی و معقولانه کمک کند؛ ولی به نفع خود و براساس شرایط ریسک و فرآیندهای تصادفی. با این حال من گمان می‌کنم که در عمل اکثر سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که در دسترس بیشتر افراد قرار می‌گیرند، توسط نهادهایی توسعه داده می‌شوند که هیچ علاقه‌ای به تشویق چنین تصمیم‌هایی ندارند. آنها در عوض توسط نهادهایی در دسترس قرار خواهند گرفت که علاقه‌مند به هدایت تصمیمات افراد به روش‌های خاص هستند.

«آلخاندرو پیسانتی»، عضو «تالار مشاهیر اینترنت»، رئیس جامعه اینترنت و پروفسور و استاد اینترنت و جامعه اطلاعاتی در دانشگاه ملی خودمختار مکزیک، پیش‌بینی می‌کند: ۲ مانع برای عاملیت انسان در آینده وجود دارد: شرکت‌ها و دولت‌ها. کنترل بر فناوری‌ها بیشتر و بیشتر ترکیبی از همکاری و مبارزه بین این دو فاکتور خواهد بود و شهروندان فرصت بسیار کمی برای تاثیرگذاری بر انتخاب‌ها باقی می‌گذارند. روندها نشان می‌دهد که طراحی فناوری‌های آینده به احتمال زیاد با استفاده از علم و بحث‌های مستدل و با هدف انجام نمی‌شود. در واقع، آینده را منافع تجاری و دولت‌ها تعیین می‌کنند تا مایه ناراحتی ما شود.

«هدر راف»، محقق قانون، سیاست و اخلاق فناوری‌های نظامی نوظهور در موسسه بروکینگز و دانشمند تحقیقاتی ارشد دانشگاه کلرادو-بولدر، می‌گوید: اکثر کاربران به هوش مصنوعی یا سیستم‌های مستقلی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، مسلط نیستند و اصلا اهمیتی نمی‌دهند که آنها چطور کار می‌کنند. با نگاهی به مطالعات متوجه می‌شویم که انسان‌ها در هنگام هوشیاری نسبت به فناوری بسیار تنبل می‌شوند. سیستم‌های شناختی انسان‌ مانند این سیستم‌ها طراحی نشده‌اند. بنابراین، زمانی که فرد فاقد سواد و نگرش تنبلی نسبت به استفاده از چنین سیستم‌هایی باشد، اتفاقات بدی رخ می‌دهد. چون مردم بیش از حد به این سیستم‌ها اعتماد می‌کنند، محدودیت‌های چنین سیستم‌هایی را درک نمی‌کنند و یا نمی‌دانند که چگونه مشارکت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =