رقابت اصولگرایان با حداقل ۶ لیست انتخاباتی در تهران

مفروض این روزهای احزاب اصولگرا بر رقابت درون جناحی قرار گرفته است، رقابت بین شورای ائتلاف، شورای وحدت، مبنا، جبهه پایداری و... که این رقابت‌ها تا کنون به احتمال شکل گیری ۶ لیست از سوی اصول‌گرایان منجر شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ رقابت درون جناحی میان اصولگرایان در دوره‌های پیشین نیز دیده می‌شد اما انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی بیشتر به عرصه وزن‌کشی درون جناحی اصول‌گرایی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

لیست شورای وحدت چه زمانی جمع‌بندی و ارزیابی می‌شود؟

برخی چهره‌های شاخص اصول‌گرایی نظیر محمدرضا باهنر و اسدالله بادامچیان بیشتر در جهت یافتن راهکاری برای رسیدن به وحدت و انسجام میان اصول‌گرایان گفته بودند ممکن است بیست نفر درلیست هر حزب مشترک باشند و ده نفر نیز اختصاصی هر حزب باشند تا افراد مورد نظر خود را در این لیست قراردهند، اما به نظر می‌رسد حضور کم‌رنگ اصلاح‌طلبان و اعتدالیون باعث شده اصول‌گرایان به جای تمرکز بر وحدت و اصلاح رویه‌های سابق، همچنان سرگرم اختلافات داخلی و بستن لیست‌های متنوع شوند.

لیست شورای وحدت

شورای وحدت اصولگرایان در حساب توئیتری خود نوشته است: شورای وحدت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور لیست مستقل ارائه می‌دهد. پیش از این محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خبر داده بود احتمالا محمدرضا باهنر سرلیست شورای وحدت در تهران خواهد شد.

لیست شورای ائتلاف

در اردوگاه شورای ائتلاف انقلاب اسلامی که یکی از چهره‌های شاخص آن محمد باقر قالیباف؛ رییس فعلی مجلس شورای اسلامی است، هم خبری از احتمال وحدت با سایر احزاب اصول‌گرا نیست. امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف انقلاب اسلامی درباره آخرین وضعیت لیست این شورا گفته است: تاکنون با جریان‌های مختلف مذاکراتی درباره لیست واحد شده است، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است؛ ولی سیگنال‌های مثبتی وجود دارد!

لیست جبهه پایداری

پایداری ها بنا به گفته سخنگویشان؛ سید محمد جواد ابطحی به دنبال مذاکره با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند اما اگر مذاکرات برای ارائه لیست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات پیش رو به نتیجه نرسد برای انتخابات لیست مستقل می‌دهند. نتیجه مذاکرات در این باره در روزهای پیش رو مشخص خواهد شد.

لیست امنا (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب)

این جریان که ائتلاف پنج ضلعی از برخی جبهه‌های اصول‌گرایی است بنا به گفته دبیر شورای مرکزی‌اش صرفا برای حوزه انتخابیه تهران از هر یک از این اضلاع پنجگانه نام ۴۰ نفر را تا امروز دریافت کرده و بنا به گفته سید نظام الدین موسوی هنوز به بحث سرلیست نپرداخته‌اند.

لیست مؤتلفه

سید مصطفی میرسلیم؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هم درباره برنامه حزب موتلفه اسلامی در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته است: با شورای ائتلاف لیست مشترک نخواهیم داشت اما با دیگر احزاب همکاری خواهیم کرد و به زودی لیست مشترک با سایر احزاب ارائه خواهیم کرد.

لیست احتمالی رائفی‌پور

در روزهایی گذشته علی اکبر رائفی‌پور مدیر موسسه مصاف از ورودش به کارزار انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی خبر داده است. او قبل از انتخابات مجلس نیز در میان مخاطبانش انتقاداتی به شورای ائتلاف انقلاب و حتی جبهه پایداری وارد کرده بود و از ناهماهنگی میان آن‌ها در معرفی نامزدهایشان و برخی اختلاف‌ها در جریان اصولگرا سخن گفته بود شنیده‌ها حاکی از این است که مدیر مصاف نیز در حال تهیه لیستی مستقل برای انتخابات است!

لیست «شورای وحدت» هیچ اشتراکی با لیست «پایداری-شانا» و لیست «امناء» ندارد

ابوالقاسم رئوفیان، عضو هیأت عالی شورای وحدت در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: در شورای وحدت درباره ترکیب لیست تهران به جمع‌بندی رسیده‌ایم و برای رونمایی از آن، درآستانه شروع تبلیغات انتخاباتی اقدام خواهیم کرد زیرا یک تیم حرفه ای که بخواهد در میدان مسابقه حضور پیدا کند، هیچگاه پیش از شروع مسابقه با رقیب اعضای قطعی‌ لیستش را لو نمیدهد، خلاف این نوعی ساده ‌انگاری است.

عضو جبهه پیشرفت، رفاه، و عدالت در ادامه گفت: پیش‌بینی ما این است که در جبهه بزرگ اصول‌گرایی دو یا سه لیست اعلام شودکه در صور ت ارائه ۳ لیست، یکی از این لیست‌ها، لیست شورای وحدت است که مستقل خواهد بود. دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، درخصوص ائتلاف سه جریان جبهه پایداری، شورای ائتلاف و امناء افزود: پیش‌بینی می‌کنم پایداری و شانا با هم یک لیست بدهند و امنا هم لیست جدا بدهد.

رئوفیان درباره امکان حضور کاندیداهای مشترک در لیست اصولگرایان گفت: لیست شورای وحدت هیچ اشتراکی با لیست‌ ائتلاف «پایداری-شانا» و لیست «امنا» نخواهدداشت.

عضو هیأت عالی شورای وحدت در واکنش به این گمانه‌زنی که اگر«جبهه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون» برای تهران به لیست واحد برسند، اصولگرایان نیز لیست واحد ارائه خواهند کرد؛ گفت: خیر چنین چیزی که تنها یک لیست اعلام شود منتفی است زیرا اعلام یک لیست واحد، آن‌ هم حداکثر با معرفی ۳۰ نفر نمی‌تواند به مشارکت هر چه بیشتر مردم پای صندوق های رای کمک کند و موضوعی که همواره در هیئت عالی شورای وحدت مطمح نظر بوده و از مهم‌ترین دغدغه‌های این شورا بحساب آمده (تحقق راهبرد مشارکت هرچه بیشتر مردم پای صندوق های رای است) که همه موظفیم به تحقق چنین امر مهم و استراتژیک یعنی مشارکت که تنها واژه‌ای است که بیشتر از هر واژه دیگری در فر مایشات رهبری مشاهده می‌شود، کمک کنیم.

او درباره ترکیب لیست شورای وحدت گفت: ده نفر را برای جوانان در نظر گرفته‌ایم و هفت نفر هم از بانوان در این لیست حضور دارند و از نمایندگان ادوار پیشین نیز حضور دارند.

کد خبر: 1220576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =