نبود امکانات فنی و ناآشنایی استادان؛ مهم‌ترین موانع آموزش‌های تعاملی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که نبود امکانات فنی و ناآشنایی استادان مهم‌ترین موانع اجرایی شدن آموزش‌های تعاملی در دانشگاه است.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ضرورت توسعه آموزش‌های تعاملی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: یادگیری نباید فقط با اکتفا به یک حس انجام شود. به این معنا که اگر فقط یکی از حواس یادگیرنده در فرایند یادگیری دخیل باشد، امکان فراموشی بیشتر وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

افت ۶۰ درصدی رتبه ایران در آزمون پرلز در ۲۰ سال گذشته/ توانایی درک مطلب دانش‌آموزان ایرانی کم است

وی با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال، میزان پایداری مطالب برای فردی که فقط از طریق گوش آن را دریافت می‌کند، کمتر از فردی است که هم از طریق گوش و هم از طریق چشم در فرایند یادگیری فعال است. به همین ترتیب، فردی که علاوه بر گوش و چشم، نوشتن و حرکت را هم در فرایند یادگیری تجربه کند، مطالب ماندگاری بیشتری در ذهن او خواهند داشت. از این اصل استفاده شده است و آموزش‌های ترکیبی مطرح می‌شود.

معتمدی تصریح کرد: آموزش‌های ترکیبی از شیوه‌های مختلف برای یادگیری استفاده می‌کنند. تکنولوژی هم در جهان امروز می‌تواند ظرفیت بکارگیری آموزش‌های ترکیبی را افزایش دهد. به طوری که از روش‌های گسترده‌تری برای آموزش استفاده شود و افراد بتوانند یک مطلب را عمیق‌تر و دقیق‌تر یاد بگیرند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: کلاس‌های هیبریدی در برخی از رشته‌ها و دانشکده‌های دانشگاه علامه در حال برگزاری هستند. آموزش‌های دوگان یا ترکیبی در این کلاس‌های انجام می‌شود. همچنین در آزفا (آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان) برای دانشجویان حضوری و آنلاین این امکانات فراهم شده است.

معتمدی تاکید کرد: افزایش ظرفیت‌های فنی یکی از مقدمات اجرایی شدن آموزش‌های تعاملی است. به عبارت دیگر، کمبود امکانات فنی مانعی برای توسعه این آموزش‌ها است. علاوه بر این، آشنا نبودن استادان با این روش‌ها است. راهکار این است که استادان اثربخشی آموزش‌ها رو ببینند.

رئیس دانشگاه علامه درباره اجرایی شدن آموزش‌های تعاملی در رشته‌های علوم انسانی گفت: نظری بودن رشته‌های علوم انسانی و نیاز کمتر آنها به تجهیزات آزمایشگاهی این فرصت را فراهم می‌کند که آموزش‌های تعاملی با سرعت بیشتری اجرایی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =