دانشگاه آزاد پای کار انتخابات/ چند صدایی زمینه‌ساز مشارکت حداکثری

روسای واحدهای استانی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسکانیوز از سیاست‌ها و برنامه‌های این دانشگاه برای مشارکت حداکثری و ترویج نگاه عالمانه در انتخابات می‌گویند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌ها به عنوان مراکز علمی و فرهنگی، نقش بسیار مهمی در ارتقای دموکراسی و فرایندهای انتخاباتی دارند. دانشجویان در این فضا با مفاهیم سیاسی آشنا می‌شوند و نقش‌آفرینی در فرآیند تصمیم‌گیری‌های عمومی را تمرین می‌کنند. دانشگاه‌ها با توجه به رسالت آموزشی خود نیز می‌توانند در زمینه ارتقای فرهنگ مشارکت در انتخابات نیز نقش پررنگی را ایفا کنند.

بیشتر بخوانید:

مشارکت حداکثری و ترویج نگاه عالمانه در انتخابات؛ محور فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی

برخی از دانشگاه‌های کشور برنامه‌های انتخاباتی خود را از هفته‌های گذشته آغاز کرده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهادی که ۴۰ درصد بار آموزش عالی کشور را بر دوش می‌کشد، برای مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس آستین بالا زده است. دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از همه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تشکل های دانشجویی و مسئولان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی دعوت کرد که شکل‌های گوناگون فضا را برای حضور حداکثری و انتخاب افراد اصلح در انتخابات فراهم کنند. وی مشارکت حداکثری و ترویج نگاه عالمانه در انتخابات به دور از هیجانات مضر سیاسی، را ۲ محور فعالیت انتخاباتی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد.

در گزارش زیر با روسای واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به گفت‌وگو پرداختیم تا نقش این دانشگاه را در تقویت فرهنگ انتخاباتی بررسی کرده و الگوها و راهکارهای موثر در توسعه انگیزه دانشجویان برای مشارکت حداکثری را شناسایی کنیم.

تب و تاب انتخابات در چهار باغ اصفهان/ دانشجوهای واحد خوراسگان تریبون آزاد را به میان مردم بردند

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون برنامه‌های انتخاباتی این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گام اول اقدام به راه‌اندازی گذر انتخاباتی مشارکت کرد به این صورت که یکی از خیابان های اصلی این دانشگاه به نامزدها اختصاص یافته و نمایندگان نامزدها در غرفه ها حضور پیدا می‌کنند و اقداماتی چون توزیع پوستر و بروشور هم انجام و مهمتر اینکه زمینه ارتباط با اساتید و دانشجویان هم فراهم می‌شود.

صدای آزاد مشارکت

وی با بیان اینکه ایده راه اندازی گذر مشارکت یکی از ابتکارات خوبی است که امسال در دانشگاه آزاد اصفهان کلید خورد، ادامه داد: این اقدام در استان اصفهان بسیار مورد توجه قرار گرفت و حتی برخی دانشگاه‌های دولتی هم از این ایده دانشگاه آزاد اصفهان الگو گرفتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه تمامی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استان اصفهان از این غرفه ها استقبال نکردند، گفت: از همه ۲۸۰ نامزد استان به صورت پیامکی برای حضور در گذر مشارکت دعوت شد که در نهایت حدود ۱۰ نامزد در این گذر مشارکت دارای غرفه هستند البته ناگفته نماند به دلیل برودت هوا و اینکه این برنامه در فضای باز در حال برگزاری است، استقبال‌ها اندکی کاهش پیدا کرد.

در کنار راه‌اندازی «گذر مشارکت» در واحد خوراسگان، تشکل‌های دانشجویی تریبون‌های آزادی را در خیابان چهار باغ برگزار کردند که به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه ایده گذر انتخاباتی مشارکت در ابتدای راه است و بی شک در سالهای آینده پخته تر و کامل‌تر خواهد بود و میتواند به عنوان یک کار ملی مطرح شود، اضافه کرد: در حال حاضر در این گذر مشارکت بیش از ۵۰ غرفه دایر شده است که یک غرفه برای یکی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، ۱۰ غرفه برای نمایندگان نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مابقی هم در اختیار تشکل‌های دانشجویی است.

نجفی تصریح کرد: در بخش دیگری از برنامه های انتخاباتی این دانشگاه، دانشجویان ما وارد شهر شدند و تشکل‌های دانشجویی تریبون‌های آزاد را برگزار کردند که در روز نیمه شعبان و در خیابان چهارباغ اصفهان هم به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت و برخی واحدهای پرجمعیت ما هم این برنامه را برگزار کردند.

وی با اشاره به برگزاری مناظره‌های انتخاباتی بین نامزدها نیز افزود: این مناظره ها در واحد اصفهان و برخی واحدهای بزرگ ما از جمله کاشان، خمینی شهر و شهرضا با حضور دانشجویان برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اطلاع رسانی در فضای رسانه‌ای دانشگاه، گفت: این اطلاع رسانی ها از مدتها پیش در استان آغاز شده ضمن اینکه به صورت چهره به چهره با اساتید و روسای دانشکده ها جلساتی برگزار شده است و اخیرا هم جلسه مجازی با اساتید کل استان در خصوص اهمیت مشارکت در انتخابات برگزار شد.

وی ادامه داد: جلساتی نیز به صورت حضوری با معاونان فرهنگی و تشکل های دانشجویی برگزار کرده ایم ضمن اینکه مسوولین بسیج دانشجویی ما در راستای جهاد تبیین در سطح شهر حضور پیدا کرده و سخنرانی های تبیینی را ارائه کرده اند.

نجفی در خصوص ضرورت گسترش نگاه عالمانه در انتخابات و اقدامات دانشگاه آزاد اصفهان در این حوزه خاطرنشان کرد: به عقیده بنده یکی از اشکالات انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوره و زمان بسیار کوتاه تبلیغات است و متاسفانه نامزدها به ویژه در شرایط امروز که تعدد و تنوع کاندیداها وجود دارد؛ فرصت چندانی برای تبلیغات و ارائه برنامه‌های خود ندارند.

وی ادامه داد: دانشگاه باید یک کار علمی و تحقیقاتی پیرامون «شیوه» و «مدت زمان» تبلیغات انتخاباتی و اثربخشی آن انجام دهد ضمن اینکه اساتید جامعه شناسی ما هم در خصوص مکانیسم اطلاع رسانی و ارائه برنامه نامزدها نظراتی دارند بنابراین اگر به دنبال این باشیم که نگاه عالمانه اتفاق بیفتد باید مدت زمان بیشتری برای تبلیغات وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تاکید براینکه هر چقدر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بیشتر باشد مشارکت بیشتری را نیز شاهد خواهیم بود، افزود: اگر در برگزاری برنامه های انتخاباتی دانشجویان محور قرار بگیرند بی شک شاهد افزایش مشارکت این قشر و شور انتخاباتی خواهیم بود همچنین تریبون های آزاد نباید صرفا محدود به دوران انتخابات باشد بلکه نماینده ای که رأی می‌آورد هم باید در دانشگاه برای پاسخگویی حاضر شود و این ارتباط با دانشگاه مستمر باشد چراکه در انگیزه بخشی به دانشجویان بسیار اثرگذار است.

راه‌اندازی پویش مجازی«رأی دانشگاه» در واحد مشهد/ برگزاری بیشترین کرسی‌های آزاداندیشی شرق کشور

محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص سیاست‌های انتخاباتی این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد همسو با سایر ارکان جامعه و به عنوان جامعه دانشگاهیان و نخبگانی از چند ماه قبل با برنامه ریزی دقیق و برگزاری منظم جلسات قرارگاه جهاد تبیین همزمان با جلسات هیات رئیسه در خصوص تصمیم گیری و تصمیم سازی فعالیتهای تبیینی در مسیر مشارکت حداکثری دانشگاهیان در انتخابات فعالیت می‌کند.

صدای آزاد مشارکت

وی در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های انتخاباتی این دانشگاه هم گفت: برگزاری جلسات هفتگی قرارگاه جهاد تبیین، کارگاه‌های تبیینی با حضور اساتید مبرز شهر و کشوری؛ فضاسازی پردیس دانشگاه و دانشکده ها به وسیله بنرها و پوسترها، حضور موثر هیات رئیسه و روابط عمومی در جلسات هفتگی استانداری با عنوان منظومه فکری انتخابات و پیشنهادات متناسب جهت مشارکت قوی مردم، مصاحبه ها و گفتگوهایی با موضوع اهمیت شرکت در انتخابات با مسئولین، استادان و دانشجویان فعال فرهنگی، راه اندازی چندین پویش در فضای مجازی از جمله #پویش_رأی_دانشگاه که به صورت ویدئو کلیپ یک دقیقه ای از استادان و مسئولان ضبط و در حال انتشار است و همچنین برگزاری مناظره کاندیداها در سطح دانشکده های دانشگاه از جمله این برنامه‌ها است.

در پویش رای دانشگاه ویدئو کلیپ‌های یک دقیقه ای از اساتید و مسئولان ضبط شده و با هدف تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات، در فضای مجازی در حال انتشار است.

مرادی با اشاره به برگزاری بیشترین تعداد کرسی‌های آزاداندیشی در شرق کشور و با حضور دانشجویان کلیه دانشگاه‌های استان و با موضوعات انتخاباتی، افزود: بسیج دانشجویی به عنوان بازویی فعال در واحد مشهد نقش پررنگی در پویش پویش رأی دانشگاه ایفا کرده و به صورت مداوم و همه روزه محتواهای متناسب با انتخابات تولید می کند و همچنین دانشجویان انجمن اسلامی و جامعه اسلامی نیز به صورت فعال با برگزاری جلسات با نمایندگان فعلی و پرسش و پاسخ با مسئولین در این عرصه نقش آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه هایی در سطح استادی و کارکنان هم خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های اعتلا و جهاد تبیین با موضوع انتخابات و همچنین صدور گواهی دوره برای شرکت کنندگان به صورت مداوم در مرکز رفاهی و سالن های جلسات مختلف دانشگاه از ماه‌ها قبل در جریان بوده و حضور کارکنان در ستاد انتخابات جهت برگزاری انتخابات در محل دانشگاه در روز ۱۱ اسفند نیز نمونه هایی از مشارکت فعال کارکنان و اساتید این واحد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد در خصوص هزینه برنامه های انتخاباتی دانشگاه، اضافه کرد: بودجه ها به صورت بودجه فرهنگی و به صورت روال عادی در طی سال در خصوص پذیرایی از میهمانان کارگاه‌ها و یا در برخی کارگاه‌های دو روزه به صورت اسکان و پذیرایی نهار و شام صورت گرفته است. در بخش مدعوین هم اغلب با توجه به مساله انتخابات حضور این عزیزان به صورت افتخاری و بدون هزینه انجام شده است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود با توجه به حضور دانشجویان از سراسر کشور در این شهر و در همجواری حضرت ثامن الحجج (ع) و در سایه عنایات حضرت و همچنین نظر به فعالیت‌های وسیع انجام شده درصد معقولی از دانشجویان در انتخابات شرکت کنند.

وحدت انتخاباتی اقوام خوزستان در دانشگاه آزاد اهواز

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی این استان در راستای سیاست‌های کلی دانشگاه آزاد اسلامی و برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات برنامه‌هایی را در حوزه «دانشجویی» و «استادی» طرح‌ریزی کرده است، افزود: امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها در فضای نخبگانی و محیط دانشگاه شاهد مشارکت حداکثری مردم به ویژه دانشگاهیان در انتخابات پیش‌رو باشیم.

صدای آزاد مشارکت

وی ادامه داد: در حوزه دانشجویی، نشست‌های بصیرتی با موضوع «چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟» و «راهکارهای افزایش مشارکت» با همکاری تشکل‌های دانشجویی و نیز دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار و یا در حال برگزاری است.

افروس خاطرنشان کرد: برای پویایی مشارکت و ایجاد نشاط نیز نشست‌هایی با حضور نامزدها برگزار شده است به طور مثال اخیرا مناظره ای بین ۳ نفر از نامزدهای انتخابات برگزار شد که در روشنگری و آگاهی بخشی به دانشجویان بسیار اثرگذار بود.

نشست هم‌اندیشی«تقریب اقوام خوزستان» در این دانشگاه با حضور سران عرب، لر و بختیاری و با هدف تحقق مشارکت حداکثری و ایجاد شور انتخاباتی برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان تصریح کرد: در بخش دیگری از برنامه‌های دانشگاه از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی برای حضور در دانشگاه دعوت به عمل آمد و فردا هم که روز پایانی تبلیغات انتخاباتی است مناظره ای بین ۲ نماینده فعلی اهواز برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حوزه خبرگان هم ۸ کاندیدا داریم که در نهایت ۶ نفر انتخاب خواهند شد و از هر ۸ نامزد در روزهای مختلف برای حضور در دانشگاه دعوت شد و مناظره ‌هایی در جمع نخبگانی و اساتید برگزار شد.

افروس خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در حوزه انتخابات نشست هم اندیشی «تقریب اقوام خوزستان» بود که اخیرا با حضور سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای تحقق مشارکت حداکثری با حضور و دعوت از سران بختیاری، لر و عرب برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به استفاده از ظرفیت جشنواره بین‌المللی شعر عربی برای تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات، افزود: «تشکل‌های دانشجویی» در افزایش نقش مشارکتی دانشجویان، حوزه اثر بسیار بالایی دارند و می‌توانند با برگزاری نشست‌های تبیینی، تریبون آزاد و کرسی‌های آزاد اندیشی و همچنین تولید محتوا در فضای مجازی مشارکت دانشجویان را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه انتخابات باید به صورت کوتاه و جذاب در بیلبوردهای شهری و فضای مجازی ترویج شود، گفت: در سطح استادی نیز با اعضای خبرگان بیش از ۱۲ جلسه مطالبه‌گری و پرسش و پاسخ را برگزار کرده‌ایم.

گعده‌های انتخاباتی دانشجویان واحد نجف‌آباد با نامزدها

فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره سیاست‌های انتخاباتی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: مجموعه سیاست‌هایی که در دانشگاه آزاد نجف‌آباد برای برای ایجاد شور و اشتیاق در انتخابات اتخاد کرده، در سه محور دانشجویی، اساتید و کارکنان خلاصه می‌شود. با توجه به شرایط در حوزه دانشجویی از ظرفیت خود دانشجویان مخصوصا خود تشکل‌ها استفاده شد.

صدای آزاد مشارکت

وی ادامه داد: تا کنون ۴ جلسه تبیینی و ۲ جلسه تخصصی با حضور مستقیم نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در واحد نجف آباد برگزار شده است. از کاندیداها دعوت شد که در حضور دانشجویان و اساتید به مناظره بپردازند. امسال دانشجویان تیم‌های کرسی‌های آزاد اندیشی که در مسابقات کشوری رتبه کسب کرده بودند، در مقابل نمایندگان قرار گرفته و جلسه پرسش و پاسخ برگزار کردند.

گعده‌های دانشجویی با حضور نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در واحد نجف‌آباد برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: در حوزه اساتید از افراد اثرگذار در کشور مانند سردار اکبرپور دعوت کردیم که در دانشگاه حاضر و در بین اساتید به سخنرانی بپردازد. وی رخدادهای اخیر را در حوزه‌های مختلف تشریح، بر لزوم مشارکت حداکثری تاکید و ضرورت‌های آن را تبیین کرد.

وی افزود: در حوزه کارکنان نیز با توجه به اینکه اقلیم نجف‌آباد، تلاش شد با همت بسیج کارکنان جلساتی در زمینه اتفاقاتی که در دوره نمایندگی ادوار برای شهرستان رخ داده، تبیین شود.

نعیمی بیان کرد: اقدامات دیگری در راستای برگزاری انتخابات پر شورتر در فضای باز دانشگاه رخ داد که به دلیل جمعیت زیاد دانشجویان، محافل انتخاباتی به صورت گعده برگزار شد. به عنوان مثال پس از برگزاری جلسات کرسی‌های آزاد اندیشی، نامزدهای انتخابات در محفل‌های کوچکتر با سایر دانشجویان به گفت‌وگو پرداخته و به سوالات آنان پاسخ دادند.

وی با تاکید بر سهم دانشجویان در برنامه‌های انتخاباتی خاطرنشان کرد: نقش‌دهی به دانشجویان و استفاده از ظرفیت آنان، یکی از مهم‌ترین عناصر برای افزایش مشارکت در انتخابات به شمار می‌رود. ما به عنوان مسئولان دانشگاه باید بتوانیم ظرفیت‌های لازم برای بها دادن به دانشجویان و افزایش اعتماد به نفس آنان را فراهم کرده تا نسل جوان بتوانند در این حوزه گفتمان‌سازی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: شاید ما مسئولان دانشگاه در ایجاد فضای گفتمان‌سازی برای دانشجویان محافظه‌کارانه رفتار می‌کنیم، این اقدام منجر به فاصله دانشجویان از فضای پرسشگری خواهد شد. به همین منظور تلاش کردیم فعالیت در زمینه انتخابات را به دست خود تشکل‌ها بسپاریم و مسئولان این فضا ورود نکنند؛ زیرا بر این باوریم که باید اعتماد به نفس لازم برای گفتمان‌سازی در دانشجویان ایجاد شود.

وی بیان کرد: ما به‌واسطه رسالت اجتماعی، وظیفه داریم در زمینه برگزاری پرشور انتخابات حمایت‌های لازم را انجام دهیم و دغدغه‌ای در زمینه بودجه برای برنامه‌های انتخاباتی نداریم.

کلاس‌های درس دانشگاه آزاد ایلام، صحنه گفت‌وگوهای انتخاباتی

بهروز ناصری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه این دانشگاه فعال‌ترین دستگاه استان در حوزه انتخابات و جهاد تبیین برای درک ضرورت مشارکت حداکثری مردم است، افزود: با توجه به حجم بالای برنامه‌های انتخاباتی در این دانشگاه، صدا و سیمای مرکز ایلام به صورت روزانه به پوشش این برنامه ها و تهیه گزارش از اساتید و دانشجویان می‌پردازد.

صدای آزاد مشارکت

وی با اشاره به فعالیت تشکل‌های دانشجویی در این استان ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی تا کنون چندین جلسه تریبون آزاد دانشجویی را برگزار کرده‌اند ضمن اینکه مناظره‌های انتخاباتی هم به صورت مشترک با دیگر دانشگاه‌ها برگزار و یا در حال برگزاری است.

۱۵ دقیقه از کلاس‌های درس واحدها و مراکز این استان به موضوع انتخابات اختصاص داده شده است.

ناصری با اشاره به اینکه تا کنون بیش از ۲۰ برنامه مرتبط با انتخابات در دانشگاه آزاد ایلام برگزار شده است، خاطرنشان کرد: جلسات تبیینی بسیاری نیز با موضوع ضرورت و اهمیت شرکت در انتخابات توسط معاونت فرهنگی برگزار شده است ضمن اینکه تولید محتوای انتخاباتی در فضای مجازی نیز به صورت پیوسته در حال انجام است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در سیاست‌های انتخاباتی خود، دعوت به حضور و مشارکت حداکثری و نیز رعایت اصل بی‌طرفی را با جدیت دنبال می‌کند و در انتخابات پیش رو له یا علیه هیچ نامزدی عمل نخواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: با آغاز تبلیغات انتخاباتی در هفته جاری، ۱۵ دقیقه از کلاس‌های درس در واحدهای دانشگاه آزاد استان ایلام به موضوع انتخابات اختصاص یافته و در این مدت زمان اساتید به تبیین ضرورت‌ها می‌پردازند و این تصمیم به کل استان و مراکز ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه نشست‌های تبیینی با موضوع انتخابات توسط تشکل‌های استادی نیز در واحدهای این استان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: این نشست‌ها و برنامه های انتخاباتی بار هزینه‌ای چندانی برای دانشگاه نداشته و صرفا برای پذیرایی هزینه مختصری شده است.

ناصری اضافه کرد: با توجه به اینکه استان ایلام دارای بافت ایلی و قبیله‌ای است همواره در انتخابات‌ها جزو استان‌های با مشارکت بالا بوده و رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: امسال شاهد حضور پررنگ دانشجویان در انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهیم بود چرا که تجربه برگزاری تریبون‌های آزاد دانشجوی و مناظره های انتخاباتی و سایر برنامه های انتخاباتی دانشگاه، این مسیر روشن را نشان می‌دهد.

تولید برنامه‌های مشارکتی انتخابات توسط دانشگاه آزاد گیلان و صداوسیما

محمد دوستار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سیاست‌های انتخاباتی این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه آزاد شیوه‌نامه‌ای در زمینه سیاست‌های انتخاباتی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ کرد. در این راستا، ستادی برای مشارکت حداکثری از طریق تبیین اهمیت انتخابات تشکل شد. این ستاد ضمن مشارکت و همکاری با صدا و سیما و تشکل‌ها از نگاه تبیینی استادان و دانشجویان کمک می‌گیرد. همچنین به معرفی شاخص‌های نماینده اصلح با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی کشور پرداختیم.

صدای آزاد مشارکت

وی افزود: واحد رشت حدود ۱۵ برنامه با مشارکت صدا و سیما ضبط و پخش کرده است. این برنامه با عنوان «میکروفون آزاد» با اجرای یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد برگزار شد. دانشجویان در این برنامه شرکت‌ کرده و سوالات خود را در مورد انتخابات مطرح می‌کردند. این برنامه یکی از مهم‌ترین اقدامات واحد رشت بود.

دانشگاه آزاد در این دوره از انتخابات، محوری‌ترین دانشگاه در دعوت از مردم برای مشارکت و تبیین اهمیت انتخابات در استان گیلان بوده است. تشکل‌های سیاسی و استاندار گیلان هم بر این موضوع تصریح کرده‌اند.

دوستار تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات پخش برنامه‌ای زنده تحت عنوان «تکاپو» در برنامه سیمای استان بود. استادان دانشگاه با شرکت در این برنامه مباحث تبیینی را دنبال می‌کردند. همچنین بیش از ۳۰ برنامه پرسش و پاسخ در رادیو توسط خود من اجرا شد. در این برنامه، کارشناسان پس از معرفی خودشان، سوالات را پاسخ می‌دادند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تاکید کرد: نشست‌های مختلفی از سوی تشکل‌های سیاسی در دانشگاه برگزار شد و به تبیین اهمیت مشارکت پرداختند. اقدام دیگر برگزاری شوراهای فرهنگی استان در واحد رشت بود. این شورا با حضور معاون سیاسی استاندار، نماینده صدا و سیما و روسای دانشگاه‌های استان و مسئول نهاد رهبری دانشگاه‌های استان برگزار می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری تریبون آزاد در محوطه دانشگاه با اظهار نظر دانشجویان و پخش صدا و سیما یکی دیگر از اقدامات بود. برگزاری جلسات تبیینی با حضور استادان دانشگاه‌های استان اعم از دانشگاه گیلان، علوم پزشکی، علمی-کاربردی، پیام‌نور، جهاد دانشگاهی، فنی‌وحرفه‌ای و فرهنگیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و همچنین دعوت از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری برای شرکت در مناظره در واحدهای مختلف استان گیلان از جمله اقدامات دانشگاه آزاد گیلان است.

دوستار گفت: کلیپ‌هایی ۲ تا ۳ دقیقه‌ای در مورد انتخابات ساخته شد و در شبکه استانی گیلان پخش شد. بسیج دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی پاتوق گفت‌وگو در مرکز شهر رشت راه‌اندازی کردند و ضمن گفت‌وگو با مردم برای مشارکت حداکثری، از نامزدهای انتخاباتی هم برای تعامل با مردم دعوت می‌کنند. اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد هم شب‌ها با حضور در آن غرفه‌ها، به سوالات مردم پاسخ می‌دهند. من فکر می‌کنم که دانشگاه آزاد در این دوره از انتخابات، محوری‌ترین دانشگاه در دعوت از مردم برای مشارکت و تبیین اهمیت انتخابات در استان گیلان بوده است. تشکل‌های سیاسی و استاندار گیلان هم بر این موضوع تصریح کرده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان درباره راهکارهای دانشگاه آزاد برای افزایش مشارکت دانشجویان در انتخابات تصریح کرد: ۲ جلسه در دانشگاه با کمک نهادهای اثرگذار جامعه برگزار شد. یک جلسه تبیینی همراه با جشن در نیمه شعبان که سعی کردیم با دانش‌آموزان و دانشجویان گفت‌وگو کنیم و از آن‌ها بخواهیم همراه با والدین خود پای صندوق‌های رای بروند تا با فرایند رای‌گیری آشنا شوند و پدر و مادر خود را ترغیب کنند که در ساعات اولیه در رای خود را به صندوق‌ها بیندازند. همچنین با دانشجویان از طریق تشکل‌های سیاسی و استادان ارتباط برقرار کرده و آنها را به شرکت در انتخابات ترغیب کردم. نشست رای اولی‌ها هم در دانشگاه برگزار شد.

وی در پایان با بیان این که پیش‌بینی می‌کنم مشارکت مردم گیلان در انتخابات امسال بیش از ۵۰ درصد خواهد بود، اظهار کرد: همه این برنامه‌ها به صورت خودجوش برگزار شد و هیچ هزینه‌ مالی بر دانشگاه تحمیل نشد.

دانشگاه آزاد در عین بی‌طرفی، تمام قد در خدمت نهاد انتخابات است

احمد نقیلو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سیاست‌های این دانشگاه در زمینه افزایش مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: بی‌طرفی کامل مهم‌ترین رویکرد دانشگاه آزاد در موضوع انتخابات است. همچنین همه امکانات دانشگاه در خدمت انتخابات قرار گرفته است. برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، تریبون آزاد و مناظرات از جمله اقدامات دانشگاه است.

صدای آزاد مشارکت

وی افزود: افرادی هستند که قصد دارند نظام را تضعیف کنند. این افراد از همه امکاناتی که در اختیار دارند، برای هدفشان بهره می‌برند. در مقابل، ما هم باید برای رسیدن به ایران قوی از همه امکانات مانند دانشگاه‌ها استفاده کنیم. قوی بودن کشور مانند هوایی که افراد در آن نفس می‌کشند تا وقتی که به آسانی در دسترس است، احساس نمی‌شود.

نقیلو خاطرنشان کرد: دانشگاه از امکانات مختلف خود مانند مانند سالن‌های همایش برای برگزاری مراسم استفاده کرد. این نظام متعلق به مردم است. مردم هم از این نظام محافظت می‌کنند. برآورد من این است که میزان مشارکت مردم در انتخابات امسال، کمتر از دوره قبل نخواهد بود. مشکلاتی هم ممکن است وجود داشته باشد؛ اما طبیعی است و هر خانواده‌ای می‌تواند درگیر ناملایمات شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =