برترین کشورها در ارتباط دانشگاه و صنعت کدامند؟

برترین کشورهای جهان در ارتباط صنعت و دانشگاه توسط نظام ارزیابی تایمز معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر ساله دانشگاه‌های بسیاری توسط نظام‌های مختلف ارزیابی و نتایج برترین‌های آن در سطوح مختلف منتشر می‌شود. موسسه تایمز (کشور انگلیس) از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را در راستای رتبه بندی دانشگاه‌ها آغاز کرده و به صورت سالانه به ارزیابی وا نتشار نتایج دانشگاه های رتبه بندی شده پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

شکست دانشگاه‌ها در تقویت رشد اقتصادی

رتبه‌بندی تایمز اخیرا ستونی را تحت عنوان صنعت به رتبه‌بندی خود اضافه کرده است تا بر اساس آن اختراعات را بتواند در امتیازات کشورها بگنجاند. در ارزیابی این ستون، درآمدی که دانشگاه‌ها از صنعت به عنوان انتقال دانش دریافت می‌کردند، نیز لحاظ شده است. بر اساس آخرین داده‌های این رتبه‌بندی، ایرلند، هنگ کنگ و آمریکا توانسته‌اند در این زمینه خوش بدرخشند.

ارزیابی متریک وضعیت صنعت دانشگاه‌ها مخصوصا در حوزه ثبت اختراعات، توجه بسیاری را به دانشگاه‌ها و موسساتی که دارای گرایش منحصر به فرد برای نوآوری با کاربردهای تجاری هستند، را به خود جلب کرده است.

با در نظر گرفتن کشورهایی با6 دانشگاه یا بیشتر، مؤسسات ایرلند، هنگ کنگ و آمریکا بیشترین پیشرفت را در امتیازات ستون صنعت داشته‌اند که نشان دهنده عملکرد قوی آنها در زمینه تحقیقات و ثبت اختراع و است. موسسات ایرلندی بیشترین افزایش را تجربه کردند و میانگین نمرات صنعت این کشور از ۴۴.۲ از ۱۰۰ در سال گذشته به ۷۲.۳ در سال جاری افزایش یافت.

دانشگاه‌های هنگ‌کنگ با صعود از ۶۴.۹ به ۹۱.۴، دومین افزایش امتیاز را به خود اختصاص دادند. موسسات این کشور همچنین با بالاترین امتیازات برای معیارهای خاص ثبت اختراع پیشرو هستند و امتیاز تقریباً عالی ۹۹.۷ از ۱۰۰ را به ثبت رساندند.

در نمودار زیر ۱۰ کشور برتر برای بهبود در نمرات صنعت بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ آورده شده است:

برترین کشورها در ارتباط دانشگاه و صنعت سرآمد کدامند؟

در مجموع ۱۱۲ دانشگاه در معیار صنعت و ثبت اختراع، ۱۰۰ امتیاز را دریافت کردند. کشور ایرلند، هنگ‌کنگ و آمریکا توانسته‌اند رتبه اول تا سوم را در این رده‌بندی کسب کنند. کشورهای فنلاند، هلند، دانمارک، بلژیک، نیوزلند، کانادا و رژیم صهیونیستی نیز در رتبه 4 تا 10 قرار گرفته اند.

بر اساس آخرین داده‌های نظام رتبه‌بندی تایمز در سال سپتامبر 2023، آمریکا از آلمان به عنوان کشوری با بالاترین میزان درآمد از پژوهش‌ به ازای هر دانشگاه پیشی گرفته است. این رقم برای متوسط مؤسسه آمریکایی 1.34 میلیون دلار (1.08 میلیون پوند) است و با افزایش 42 درصدی از سال 2019 همراه بوده. این مبلغ برای دانشگاه‌های آلمانی 1.33 میلیون دلار است. رقم انگلستان از درآمد صنعت به ازای هر دانشگاه بسیار کوچکتربوده و 439000 دلار است.

با این حال، از نظر درآمد پژوهشی به ازای هر دانشگاه، آلمان با 457000 دلار همچنان در رتبه اول قرار دارد، در حالی که آمریکا بسیار پایین‌تری معادل 208000 دلار دارد.

بر اساس این مطالعه، میانگین سهم درآمد اختصاص یافته به پژوهش از 18.5 درصد به 15.6 درصد در آمریکا و از 14.7 درصد به 13.4 درصد در انگلستان کاهش یافته است. در مقابل، در سیستم آموزش عالی کشورهایی از جمله چین، کره جنوبی، کانادا و استرالیا، میانگین نسبت درآمد پژوهشی دانشگاه ها از سال 2019 افزایش یافته است. رقم در آمد پژوهشی آلمان نسبتاً ثابت بوده و از 34.9 درصد به 34.4 درصد کاهش یافته است. .

آمریکا و انگلستان از 28 کشوری که در تجزیه و تحلیل موسسه تایمز گنجانده شده‌اند، از نظر نسبت درآمد تحقیقاتی در رتبه‌های 20 و 25 قرار دارند. سوئد با 65.5 درصد در سال 2024 (همان سهم سال 2019) رتبه اول را دارد، در حالی که هلند با 47.2 درصد در رتبه دوم و ترکیه با 37.6 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

انگلستان از سال 2019 شاهد کاهش مطلق درآمد تحقیقاتی به ازای هر دانشگاه بوده است که با 0.3 درصد، به 58800 دلار رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =