پربازده‌ترین دانشگاه‌های جهان توسط تایمز معرفی شدند/ نوشیروانی بابل، رتبه ششم دنیا

دانشگاه‌هایی که با کمترین اعتبار، بهترین عملکرد را دارند، توسط نظام رتبه‌بندی تایمز معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌ها و موسساتی که با کمترین اعتبار، بهترین عملکرد را دارند، توسط نظام رتبه‌بندی تایمز معرفی شدند.

تجزیه و تحلیل داده‌های رتبه بندی تایمز نشان می‌دهد که کدام دانشگاه‌ها با توجه به بودجه‌ای که دریافت می کنند، عملکرد مناسبی را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

مشهورترین دانشگاه‌های جهان توسط تایمز معرفی شد

با تحلیل رتبه‌بندی تایمز از داده‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، می‌توان دریافت کدام کشورها بیشترین سود را از سیستم دانشگاهی خود دریافت می‌کنند.

سه معیار اصلی این رتبه‌بندی در حوزه درآمد شامل درآمد سازمانی، درآمد پژوهشی و درآمد صنعت است، این معیارها از مقایسه آنها با نمرات تحقیق، تدریس و کار با صنعت به هر موسسه به دست می‌آید. با استفاده از این رتبه‌بندی می‌توانیم دید گسترده‌ای از این که سیستم‌های دانشگاهی کدام کشورها بیشترین بهره را از درآمد خود می‌برند، به دست آوریم.

۱۰ کشور در این رتبه‌بندی عبارتند از انگلستان، فرانسه، ایران، پاکستان، ایتالیا، هند، اسپانیا، آمریکا، مصر و عربستان سعودی. در جدول زیر ۲۰ دانشگاهی که با کمترین اعتبار دریافتی، بهترین عملکرد را داشته‌اند، معرفی شده‌اند.

پربازده‌ترین دانشگاه‌های جهان توسط تایمز معرفی شدند/ نوشیروانی بابل، رتبه ششم دنیا

دانشکده پزشکی برایتون و ساسکس در انگلستان، بالاترین امتیاز را در زمینه بیشترین بهره از بودجه دریافتی راکسب کرده است. پس از آن دانشکده اقتصاد لندن، دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه لنکستر، بیرکبک و دانشگاه لندن قرار دارند.

نیک هیلمن، مدیر مؤسسه سیاست آموزش عالی هپی (Hepi)، عملکرد قوی انگلستان در این رتبه‌بندی را مرهون کارکنان متعهد، دانشجویان مشتاق، جایگاه شناخته شده در جامعه مدنی می‌داند و تضمین می‌کند که دانشگاه‌ها به طور گسترده دارای ارزش و ستقلال نهادی هستند.

وی در این باره گفت: من مطمئن هستم که اکثر کشورها ادعا می‌کنند که در زمینه بیشترین بهره از اعتبار دریافی، عملکرد خوبی دارند، اما ارزیابی‌ها توسط انجمن دانشگاه‌های اروپا نشان می‌دهد که انگلستان عملکرد فوق العاده‌ای در این زمینه دارد.

هیلمن افزود: نسبت زیادی از تحقیقات ما در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، این واقعیت به این معناست که پیشرفت‌های فناوری تا حد زیادی برای کشورهایی مانند آلمان حیاتی است.

فرانسه یکی دیگر ار کشورهای قوی در زمینه کارایی آموزش عالی است. موسسات با بالاترین رتبه این کشور شامل دانشگاه سوربن و دانشگاه پاریس هستند. دانشگاه اکس مارسی، دانشگاه مونپلیه و دانشگاه گرنوبل آلپ نیز امتیاز خوبی را در این رتبه‌بندی کسب کرده‌اند. سخنگوی دانشگاه های فرانسه که نماینده مدیران اجرایی دانشگاه‌های این کشور گفت: مؤسسات فرانسوی در ۱۰ سال گذشته به صورت بنیادی بازسازی شده‌اند، این بازسازی با ادغام عمده ساختارهای مختلف برای ایجاد مؤسسات بزرگ و تصویب قوانین آزمایشی برای چابک کردن دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

پروفسور آنجرمولر، محققی که در مورد حقوق دانشگاهی در فرانسه، ایالات متحده، آلمان و انگلستان تحقیق کرده است، گفت: سیستم حقوق و دستمزد در فرانسه برای دانشگاهیان نقش مهمی ایفا می‌کند. تقریباً همه اساتید دانشگاه کارمندان دولتی و دائمی هستند و همه آنها با نرخ استاندارد حقوق می‌گیرند. هیچ جایی برای مذاکره درباره حقوق وجود ندارد، حتی ارشدترین افراد در آموزش عالی این کشور مانند بقیه و بر اساس شبکه حقوق ملی، حقوق دریافت می کنند.

کشورهای اروپایی تنها کشورهایی نیستند که عملکرد خوبی نسبت به اعتبارات دریافتی دارند. پاکستان کشور دیگری است که در این رتبه‌بندی حضور دارد، دانشگاه قائد اعظم و COMSATS در اسلام آباد و دانشگاه دولتی کالج فیصل آباد همگی از نظ کسب درآمد توانسته‌اند خوش بدرخشند. پروفسور مارگینسون در این باره گفت: پاکستان مدت هاست که یک ناهنجاری با سرانه تولید ناخالص داخلی بسیار پایین و در عین حال بازده علمی قابل توجهی رسیده است. به نظر من این کشور از نظر طبقات و مناطق توسعه اقتصادی به قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است، در این قسمت‌ها ترکیبی از مناطق بسیار فقیر با نخبگان شهری ثروتمند را مشاهده می‌کنید.

علی چیما، معاون دانشگاه علوم مدیریت لاهور گفت: تجدید حیات آموزش عالی در پاکستان را می‌توان در اواخر دهه ۱۹۸۰ مشاهده کرد. تحول توسط برخی از دانشگاه‌های بخش خصوصی یا غیرانتفاعی با برنامه‌های قوی در مقطع کارشناسی و حرفه‌ای صورت گرفته است. این موسسات در ابتدا بر آموزش عالی متمرکز بودند و توانستند دانشجویان مقطع کارشناسی خود را در برنامه‌های دکتری با رتبه بالا در سطح جهانی قرار دهند. بسیاری از این دانشجویان پس از مدرک دکتری، بازگشت به پاکستان را انتخاب کردند. بازگشت دانش پژوهان و اساتید ماهر عنصر مهمی بوده است که مؤسسات دانشگاهی را قادر می‌سازد تا برنامه‌های عالی خود را در این راستا حفظ کنند.

یکی دیگر از کشورهای در حال توسعه که امتیاز خوبی را در رتبه‌بندی بیشترین بهره از بودجه دریافتی کسب کرده، ایران است و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه تهران در این رتبه‌بندی عملکرد ویژه‌ای دارند. مهرزاد بروجردی، رئیس دانشکده هنر، علوم و آموزش دانشگاه علم و فناوری میزوری گفت که این امر می تواند به دلیل گسترش آموزش عالی پس از انقلاب ۱۹۷۹ باشد.

وی در این باره گفت: نظام آموزش و پرورش ایران به طور سنتی رشته های STEM ( رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) را در اولویت قرار داده است، همچنین برنامه درسی دبیرستان این کشور به دلیل چارچوب آن، مشهور است. پروفسور بروجردی که پیش از این رئیس انجمن ایران‌شناسی بود، گفت: ورود به دانشگاه‌های سطح بالا در ایران معمولاً مستلزم کنکور سخت‌گیرانه است که منجر به تحصیل دانشجویان قوی می‌شود. تاکید راهبردی دولت ایران بر حوزه‌های تحقیقاتی خاص مانند فناوری نانو و علوم کامپیوتر نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =