مشهورترین دانشگاه‌های جهان توسط تایمز معرفی شد/ جای خالی ایران در لیست برترین‌ها

رتبه‌بندی «شهرت» سال ۲۰۲۴ توسط تایمز منتشر شد. این در حالی است که نامی از دانشگاه‌های ایران در لیست برترین‌ها دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نتایج رتبه بندی جهانی «شهرت» ۲۰۲۴ توسط نظام رتبه‌بندی تایمز منتشر شد. داده‌های این رتبه‌بندی از افزایش شهرت دانشگاه‌های عربی در منطقه حکایت دارد.

تجزیه و تحلیل این رتبه بندی، بر اساس بزرگترین نظرسنجی جهان از دانش‌پژوهان صورت گرفته است. این رتبه‌بندی نشان می دهد که سهم آرای دانشگاه‌های منطقه عربی از سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافته است؛ به طوری که آرای دانش‌پژوهان به مؤسسات در امارات متحده عربی ۹ برابر شده است. این در حالی است که آرای دانشمندان در عربستان سعودی و لبنان با افزایش سه برابری همراه بوده است. افزایش سهم رای دانش‌پژوهان در این دوره، نشان می‌دهد دانشگاه‌های این کشورها در محافل دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

درخشش ۴۳۵ مؤسسه ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس

دانشگاه شاهزاده محمد بن فهد در عربستان سعودی از رتبه ۱۷۶-۲۰۰ به رتبه ۱۰۱-۱۲۵ صعود کرده است و پس از آن از این کشور، دانشگاه قاسم با رتبه 126-150 و دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود با رتبه 151-175 قرار دارند.

سه دانشگاه امارات متحده عربی (دانشگاه ابوظبی با رتبه 101-125 ، دانشگاه العین با رتبه 101-125 و دانشگاه زاید با رتبه 151-175)، 2 دانشگاه لبنان (دانشگاه عرب بیروت با رتبه 126-150 و دانشگاه لبنان با رتبه 151-175 ) برای در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند. با این حال، افزایش شدید شهرت دانشگاه‌های عربی عمدتاً یک روند منطقه‌ای است و نه جهانی.

داده‌ها نشان می‌دهد که به طور متوسط ۷۰.۶ درصد از آرای دانشگاه‌های عربی از سوی دانش‌پژوهان مستقر در منطقه خودشان است. این روند برخلاف دانشگاه‌های آمریکای شمالی است؛ زیرا در این منطقه فقط ۳۴.۳ درصد از آرا از آمریکا و کانادا سرچشمه می‌گیرد که نشان دهنده شهرت دانشگاه‌ها در مناطق دیگر است.

این نظرسنجی از ۳۸ هزار و ۷۶۹ دانشگاه انجام شده است. در حقیقت رتبه‌بندی شهرت جهانی تایمز در سال ۲۰۲۴ بر اساس بزرگ‌ترین نظرسنجی و دعوت‌نامه از دانشگاهیان ارشد منتشر می‌شود. برای این رتبه‌بندی از دانش‌پژوهان خواسته شده حداکثر ۱۵ دانشگاه که در زمینه تحقیق و تدریس بهترین هستند را نام ببرند.

میگل آنتونیو لیم، مدرس ارشد آموزش و توسعه بین المللی در دانشگاه منچستر درباره رتبه‌بندی مشهورترین دانشگاه‌های جهان گفت: نتایج این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که مدیریت شهرت دانشگاه‌های عربی در منطقه «موثرتر» است و این دانشگاه‌ها می‌توانند یافته‌های تحقیقاتی خود را با تأثیرگذاری بیشتری در منطقه به اشتراک بگذارند.

وی افزود: منطقه عربی نمونه خوبی هستند که در آن مؤسسات همزمان در تولید دانش، مدیریت و شهرت رشد کرده‌اند.

به گفته نادیا بدراوی، رئیس شبکه عربی تضمین کیفیت آموزش عالی (ANQAHE)، استفاده از زبان عربی در مؤسسات منطقه، رتبه‌بندی مشهورترین دانشگاه‌ها در سراسر جهان را محدود کرده است.

وی افزود: باید توجه داشت منطقه عربی در آغاز دوره‌ای است که موسسات در آن، در حال افزایش رتبه هستند. همچنین درخواست‌ها برای گواهینامه‌های تضمین کیفیت این مراکز افزایش یافته است، این امر به افزایش دیده شدن آنها کمک می‌کند. ۱۵ سال پیش، هیچ تضمین کیفیت واقعی در اکثر دانشگاه‌ها وجود نداشت؛ اما اکنون دانشجویان می‌خواهند ببینند که موسسات کشورهای دیگر از چه امکاناتی برخوردارند.

بدراوی گفت: تلاش‌های بین‌المللی‌سازی در دانشگاه‌های کشورهای عربی نیز افزایش یافته است؛ به طوری که قبلاً هرگز چنین تلاش‌هایی وجود نداشته است. از جمله این تلاش‌ها می‌توان به ارائه مدرک دوگانه، شعب پردیس‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری برای بین‌المللی کردن مؤسسات منطقه اشاره کرد.

جهش‌ دانشگاه‌های عربی در رتبه‌بندی شهرت در سایر بازارهای رو به رشد مانند آفریقا و آمریکای جنوبی نیز منعکس شده است. در مقابل، مراکز آموزش عالی با سابقه طولانی مانند آمریکای شمالی، نسبت به سال‌های گذشته تنها پیشرفتی جزئی داشته‌اند.

در جدول زیر ۲۰ دانشگاه مشهور جهان در سال ۲۰۲۴ آورده شده است، نکته جالب توجه آن است که دانشگاه‌های ایران در این رتبه‌بندی حضور ندارند.

مشهورترین دانشگاه‌های جهان توسط تایمز معرفی شد/ جای خالی ایران در لیست برترین‌ها

انتهای پیام/

کد خبر: 1220185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =