چین، غول صادرات خودروهای الکتریکی/ آمریکا نگران ارسال داده‌ها به پکن است

چین به غول صادرات خودروهای الکتریکی به آمریکا و اروپا تبدیل شده است. این موضوع آمریکا را در زمینه ارسال داده‌ها از طریق حسگرهای خودروها به پکن نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد که به وزارت بازرگانی این کشور دستور داده است تا تحقیقاتی در مورد خطرات احتمالی امنیت ملی ناشی از خودروهای وارداتی چینی انجام دهد. این اعلامیه پس از اظهارات جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در شورای آتلانتیک در مورد چندین نگرانی خاص صورت می گیرد. خودروهای مدرن تولیدی این کشور حاوی تعداد زیادی حسگر هستند که می‌توانند به سرویس‌های اطلاعاتی چین در جمع‌آوری داده‌ها در اطراف تأسیسات حساس آمریکا مانند تأسیسات نظامی، کمک کنند. این حسگرها همچنین می‌توانند به جمع‌آوری داده‌های دیگر مانند داده‌های اقتصادی کمک کنند. رایموندو در شورای آتلانتیک پرسید: «آیا ما می خواهیم همه این داده ها به پکن برود؟»

بیشتر بخوانید:

مراکز تحقیقاتی کانادا از همکاری با ایران، چین و روسیه منع شدند

همچنین رایموندو بر تعداد زیاد خودروهای برقی که چین به این کشور صادر می‌کند، اشاره کرد. در واقع، چین به یک غول صادراتی خودروی برقی با باتری (BEV) تبدیل شده است. در حال حاضر اروپا به مقصد اصلی صادرات BEV چین تبدیل شده است و به دلیل کاهش هزینه‌ها و هم افزایی با مجتمع کشتی سازی چین، می‌تواند به افزایش صادرات خود نیز ادامه دهد. پاسخ به این پویایی‌ها با توجه به اولویت‌های رقابتی کربن زدایی، اهداف اقتصادی و کاهش خطرات امنیتی می‌تواند برای آمریکا و اروپا چالش برانگیز باشد.

آمریکا در همکاری با متحدان خود باید با پیروی از دستورالعمل‌های موقتی عمل‌گرایانه و در عین حال مطالعه جامع خطرات امنیتی این خودروها، رویکرد مشترک و متعادلی را برای صادرات BEV چین اتخاذ کند. این گام‌های موقت باید شامل جلوگیری از رسیدن خودروهای الکتریکی ساخت چین با حسگر، به مکان‌های حساس آمریکا و و نهادهای وابسته مانند تأسیسات نظامی شود.

صادرات BEV چین به اروپا در حال افزایش است

صادرات کلی BEV چین در سال ۲۰۲۳، ۷۰ درصد افزایش یافت و به ۳۴.۱ میلیارد دلار رسید. اتحادیه اروپا (EU) بزرگترین دریافت کننده صادرات BEV چین است که نزدیک به ۴۰ درصد از آن را به خود اختصاص داده است. سایر کشورهای اروپایی (آلبانی، اعضای انجمن تجارت آزاد اروپا، مقدونیه شمالی، اوکراین و انگلستان) سهم ۱۵ درصدی از محموله‌های چینی را در همان سال داشتند.

چین، غول صادرات خودروهای الکتریکی/ آمریکا نگران ارسال داده‌ها به پکن است

محموله‌های BEV چین به اروپا، سهم این کشور از بازار این قاره را به شدت افزایش داده است. سهم سازندگان چینی از بازار خودروهای سواری جدید BEV اروپای غربی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ۹.۳ درصد رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش شگفت انگیزی داشته است.

باید به صادرات چین در نیمکره غربی دقت کرد؛ زیرا این کشور اغلب به عنوان درب پشتی بازار آمریکا عمل می‌کند. با این حال، صادرات BEV چین به مکزیک جزئی و مجموعا ۲۵۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بوده است، این رقم کمتر از کانادا بوده که در مدت مشابه ۱.۶ میلیارد دلار واردات داشته است. به عبارت دیگر، حداقل در حال حاضر خطر "رکود" تجارت BEV به آمریکا از کانادا نسبت به مکزیک بیشتر است.

وضعیت پلاگین هیبریدی

نمودار بالا شامل صادرات چین در زمینه خودروهای برقی هیبریدی پلاگین (PHEV) نمی‌شود که از باتری برای تامین انرژی موتور الکتریکی و سوخت برای تامین انرژی موتور احتراق داخلی استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۲۳، صادرات PHEV در چین مجموعا ۴.۳ میلیارد دلار یا حدود یک هشتم صادرات BEV در آن سال بود.

بسیاری از هیبریدهای پلاگین چینی در سال ۲۰۲۳ از طریق تجارت مستقیم و غیرمستقیم به برزیل و روسیه رفتند. واردات هیبریدهای پلاگین چینی در سال ۲۰۲۳ در قرقیزستان به ۶۵۱ میلیون دلار یا حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آن نسبت به قیمت فعلی رسیده است. این در حالی است که تصور می‌شود قرقیزستان سومین واردکننده بزرگ PHEV‌های ساخت چین است، به طوری که می‌توان ادعا کرد برخی از این محموله‌ها در واقع به مقصد کشورهای دیگر از مرز خارج شده‌اند؛ زیرا کشورهای آسیای مرکزی، به ویژه قرقیزستان، اغلب به عنوان نقطه‌ای برای صادرات چین عمل کرده و سپس به روسیه می‌رود.

چین، غول صادرات خودروهای الکتریکی/ آمریکا نگران ارسال داده‌ها به پکن است

آمریکا خریدار قابل توجهی از پلاگین هیبریدی به شمار می‌رود، اما در حال حاضر بسیاری از مدل‌های ساخت چین را به طور مستقیم یا غیر مستقیم خریداری نمی‌کند. صادرات PHEV چین به طرف‌های قرارداد تجاری آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) در سال ۲۰۲۳ تنها ۱۳۲ میلیون دلار بوده است.

سونامی خودروهای برقی چینی هنوز به آمریکا نرسیده است

در واقع، خودروهای الکتریکی ساخت چین تا کنون نقش قابل توجهی در بازار آمریکا بازی نکرده‌اند. چین در سال ۲۰۲۳ به طور مستقیم فقط ۳۶۸ میلیون دلار صادرات BEV به آمریکا داشته است. این در حالی است که طبق داده‌های تجاری رسمی آمریکا، اتحادیه اروپا در آن سال نزدیک به ۷.۴ میلیارد دلار به آمریکا صادر کرده است.

چین، غول صادرات خودروهای الکتریکی/ آمریکا نگران ارسال داده‌ها به پکن است

در حال حاضر آمریکا BEV های چینی را در مقیاس بزرگ وارد نمی‌کند و تعرفه ۲۷.۵ درصدی بر خودروهای ساخت چین در کنار سایر محدودیت‌ها اعمال می‌کند. با این حال، این تعرفه ممکن است در نهایت مانع از رسیدن خودروهای چینی به آمریکا نشود.

هم اکنون BEV های چینی به طور قابل توجهی ارزان‌تر از خودروهای غربی هستند. برای مثال سی‌گل بی وای دی (BYD’s Seagull)، تنها به قیمت بیست هزار دلار در آمریکای لاتین به فروش می‌رسد، در حالی که تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چین هم اکنون درگیر جنگ قیمتی با یکدیگر هستند. تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چین تا حدی به دلیل نوآوری‌های واقعاً چشمگیر با یکدیگر رقابت می‌کنند. هم‌افزایی با ظرفیت صنعتی چین، از جمله بخش کشتی سازی و صرفه‌جویی در مقیاس‌های مختلف از سوی دولت‌های ملی، استانی و حتی محلی چین نیز عامل مهمی است.

بخش کشتی سازی و ظرفیت صنعتی چین را نباید دست کم گرفت؛ تولید کشتی سازی غیرنظامی چین در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۴۹ درصد از سهم بازار جهانی رسید. با همکاری تولیدکنندگان و کشتی سازان چینی خودروهای الکتریکی، این کشور را قادر می‌شود تا خودروهای بیشتری را به خارج از کشور از جمله به آمریکا ارسال شود.

علاوه بر این، خودروهای چینی ممکن است از طریق سرمایه گذاری در کشورهای ثالث، به ویژه مکزیک، راهی آمریکا شوند. مکزیک نه تنها با آمریکا هم مرز است، بلکه عمیقاً با زنجیره تأمین USMCA نیز ادغام شده است. نمونه موردی جنرال موتورز، فورد، بی‌ام‌و و آئودی همگی در حال حاضر خودروهای الکتریکی در مکزیک تولید می‌کنند. بنا بر گزارش‌ها، شرکت BYD چین در حال جستجوی مکان‌هایی برای ایجاد تاسیسات تولید در مکزیک است، سپس خودروها را از طریق مرز به آمریکا صادر می‌کند تا از تعرفه‌ها جلوگیری کند.

خودروهای برقی چین برای ورود مستقیم به بازار آمریکا از طریق صادرات یا به طور غیرمستقیم از طریق صادرات مجدد یا سرمایه گذاری در کشورهای ثالث مانند مکزیک، موقعیت خوبی پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =