مراحل درمان در مراکز مشاوره دانشگاه‌ها کامل نیست / کارنامه سلامت نباید اجباری باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه مراکز مشاوره محیط‌های برای درمان طولانی مدت دانشجویان ندارند، گفت: مراحل درمان دانشجویان توسط این مراکز از سوی مسئولان پیش‌بینی نشده است.

عیسی علیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ایرادات وارده به کارنامه سلامت روان دانشجویان اظهار کرد: به عقیده من؛ نباید صرفا به یک فرم و چند سوال بسنده کرد.

بیشتر بخوانید:

چاره‌اندیشی برای غربت‌زدگی دانشجویان در مراکز مشاوره / مهر تایید مشاور شرط ثبت نام دانشجویان در دانشگاه آزاد است

وی با بیان اینکه سلامت روان افراد را نمی‌توان از یک سن خاص یا یک نقطه زمانی خاص آغاز کرد و به آن پرداخت، گفت: به این معنا که زیست افراد در دوران ابتدایی و دبیرستان نادیده گرفته شود و در دوران دانشجویی پرونده سلامت مهم شود. در حالی که بسیاری از موضوعاتی که مربوط به سلامت است، به دوران قبل از دانشگاه بر می‌گردد. اگر در آن دوران پایش مناسبی انجام و از متخصصان کار بلد استفاده شود، به مرحله‌ای دانشگاه به آن ورود کند، نخواهد رسید.

علیزاده با بیان اینکه پایش سلامت یا صدور کارنامه سلامت دانشجویان نیازمند زیرساخت‌ است، گفت: امکانات سخت افزاری و امکانات نرم افزاری است. نرم افزاری یعنی مربوط به استفاده از افراد خبره است که در این حوزه کار کرده‌اند.

این کارشناس فرهنگی با تصریح بر اینکه حوزه سلامت روان گسترده‌تر از سلامت جسم است، گفت: رواشناسان و متخصصان نمی‌توانند با چند سوال رواشناسی متداول، کارنامه سلامت روان دانشجویان را بررسی و صادر کنند. در حالیکه موضوعات روحی و روانی که بسیار مهم‌تر از موضوعات جسمی است، نیاز به تیم کارشناسی و زیرساخت دارد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: دانشگاه علم و فرهنگ حدود ۲۰۰۰ دانشجو دارد. طرح پایش انجام شد و متوجه شدیم برخی از دانشجویان مشکلات استرس یا وسواس یا افسردگی دارند.

زیرساخت‌های درمانی مراکز مشاوره فراهم نیست

عیسی زاده گفت: در حال حاضر دانشجویان را الزام می‌کنند که به مرکز مشاوره مراجعه کرده و کارنامه جسم و روان دریافت کنند. البته این یکی از ایرادهای بزرگ این طرح است. در حالیکه فضایی را برای دانشجویانی که مشکل روحی و روانی دارند و نیاز به درمان طولانی مدت دارند را در آن محیط نگهداری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه طرح پایش مقدمه غربالگری است، گفت: پیش بینی نکردن مراحل بعدی این غربالگری، ایراد این طرح است. مشکلاتی که ریشه در روان دارند، نیازمند رسیدگی به صورت مستمر است.

وی گفت: مراکز مشاوره و کلینیک‌های مشاوره دانشگاه‌ها زیر نظر معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی یعنی به درستی این موضوع را یک موضوع فرهنگی و نه درمانی در نظر گرفته‌اند. بنابراین رغبت دانشجویان برای مراجعه به این مرکز بیشتر خواهد شد.

علیزاده با بیان اینکه موضوعات مختلفی از جمله ساختار دانشگاه، رنگ محیط مراکز مشاوره، دکوراسیون و غیره بر روان دانشجویان موثر هستند، گفت: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های ذیل آنها یا باید به روان دانشجویان کاری نداشته باشند یا به صورت کامل و تا درمان این مسیر را ادامه دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات روحی دانشجویان ریشه در معضلات اجتماعی مانند مباحث اقتصادی، سیاسی و بی‌کاری دارند، گفت: مرکز مشاوره‌ای که تاسیس می‌شود چگونه می‌خواهد این مشکلات که وابسته به جامعه است را حل کند. مثلا دانشجویی افسرده است چون نمی‌تواند تشکیل خانواده دهد. این مرکز چگونه می‌خواهد مشکل را حل کند، آیا می‌تواند به این دانشجو وام بدهد؟

لزوم مراقبت از اطلاعات دانشجویان

وی با طرح این سوال که آیا زیرساخت‌های لازم برای حفظ اطلاعات دانشجوی مراجعه کننده به مرکز مشاوره وجود دارد؟ گفت: در شرایطی که سامانه و سایت‌های رسمی مرتب هک می‌شوند؛ مرکز مشاوره چه تمهیداتی برای حفظ اطلاعات دارد.

علیزاده افزود: اگر اطلاعات شخصی و درمانی دانشجویان منتشر شد، آن فرد دیگر نمی‌تواند به راحتی سرکار برود یا تشکیل خانواده دهد یا در جمع دوستان و سایر دانشجویان حاضر شود.

استقلال مراکز مشاوره از معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره حوزه فعالیت معاونت‌های فرهنگی بسیار گسترده است، گفت: یک معاونت با تعداد نیروی مشخص یا یک معاون فرهنگی نمی‌تواند به تمام مانند کمیته عفاف و حجاب، کمیته تخفیف شهریه، خوابگاه‌ها و حوزه‌های تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، مشکلات صنفی و دانشجویی رسیدگی کند.

وی ادامه داد: به عقیده من مراکز مشاوره باید از معاونت‌ فرهنگی و دانشجویی مستقل شود و ذیل حوزه ریاست دانشگاه یا یک نهاد مستقل، فعالیت کنند.

علیزاه با بیان اینکه هم‌پوشانی کارنامه سلامت روان دانشجویان با سایر معاونت‌های دیگر دانشگاه در نظر گرفته نشده است، گفت: به عنوان مثال آیا معاونت آموزشی نیز خود را ملزم رسیدگی به روان دانشجویان خواهد کرد یا خیر. مثلا کلاس‌ها را در ساعات انتهای روز برگزار نکند تا دانشجویان فرصت ماندن در کنار خانواده را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223685

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =