بخشنامه‌های وزارت علوم، دانشگاه‌ها را محدود می‌کند؟

معاون آموزشی دانشگاه کاشان معتقد است که بخشنامه‌های وزارت علوم، دانشگاه‌ها را محدود نمی‌کند. چرا که دستورالعمل‌های وزارتخانه بدون اطلاع دانشگاه‌ها در ستاد مرکزی وزارتخانه تدوین نمی‌شوند و اعضای کارگروه‌ها و کمیته‌های وزارت علوم همان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند.

مصطفی زاهدی فر معاون آموزشی دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ضرورت استقلال دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ها لازم است که با توجه به پتانسیل‌ها و نیروهای متخصص خود در زمینه‌های فکری و فنی آزادی عمل داشته باشند تا بتوانند مسیر درست را طی کنند.

بیشتر بخوانید:

افت ۱۰۰ درصدی رتبه ایران در آزمون تیمز در ۲۴ سال گذشته

وی افزود: هم‌اکنون تعامل خوبی بین دانشگاه و وزارت عتف وجود دارد. این گونه نیست که دستورالعمل‌های وزارتخانه بدون اطلاع دانشگاه‌ها در ستاد مرکزی وزارتخانه تدوین شده باشد و فقط به دانشگاه‌ها ابلاغ شود. چرا که اعضای کارگروه‌ها و کمیته‌های وزارت علوم همان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند. همچنین دانشگاه‌ها در قالب اجلاس‌های مختلف مانند اجلاس روسای دانشگاه‌ها، اجلاس معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی با وزارتخانه در حال تعامل مستمر هستند. بنابراین وزارتخانه مرجعی است که می‌تواند به دانشگاه حتی در زمینه‌ برنامه‌های درون دانشگاهی کمک می‌کند.

زاهدی فر با بیان این که دستورالعمل‌های وزارت علوم، دانشگاه‌ها را محدود نمی‌کند، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها آزادی عمل دارند و اگر دانشگاهی اعلام کند که می‌تواند مشکلی از مشکلات کشور را فراتر از دستورالعمل‌های وزارتخانه حل کند، وزارتخانه همکاری خواهد کرد.

معاون آموزشی دانشگاه کاشان درباره دلایل نارضایتی دانشگاه‌ها برای محدود کردن پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها گفت: وقتی گروه‌های آموزشی به صورت سنتی در یک زمینه فعالیت کرده و دانشجو تربیت کرده‌اند، محدود شدن یک زمینه کاری و متوقف شدن پذیرش دانشجو برایشان سخت خواهد بود. اما باید واقعیت را پذیرفت. مانند وقتی که تعداد فارغ‌التحصیلان یک رشته‌ زیاد است؛ اما آن رشته با مشکل اشتغال مواجه است. در مقابل، رشته‌هایی وجود دارند که می‌توانند اشتغال‌زایی خوبی داشته باشند.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید خود را مطابق با نیاز روز یا فعالیت‌های بین‌المللی آماده کنند. البته برخی موارد هم اختلاف نظر و سلیقه‌ است. برای مثال ممکن است استادی معتقد باشد که وظیفه دانشگاه رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان نیست، بلکه وظیفه دانشگاه تربیت دانشجوی باکیفیت و در سطح جهانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =