موج‌سواری ترامپ بر ترس‌ها و مطالبات مردم آمریکا / حامیان سرسخت رئیس جمهور پیشین او را رها نخواهند کرد

استاد دانشگاه واشنگتن دی سی با شرور و دور از اخلاق توصیف کردن ترامپ و اشاره به تبعاتی که ریاست جمهوری او می‌تواند برای آمریکا داشته باشد، اظهار کرد: او فردی است که زیرکانه از ترس‌ها و نارضایتی‌های مردم برای ارضای طمع و منیت بی‌حد خود سوء استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دونالد ترامپ -رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا- تا اینجای کار توانسته است با موفقیت مراحل انتخابات درون حزبی را پشت سر گذاشته و با اکثریت قاطع نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 شود. به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، رقابت انتخابات ریاست جمهوری 2024 بین ترامپ و بایدن تکرار شود. علیرغم محکومیت‌های ترامپ در پرونده‌های مختلف قضایی در ماه‌های اخیر، نظرسنجی‌های موسسات معتبر آمریکا نشان می‌دهد که او جایگاه بسیار خوبی دارد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به احتمال زیاد پیروز انتخابات خواهد بود. دکتر «جان کالابرس» -استاد دانشگاه امریکن واشنگتن دی سی- در گفتگو با ایسکانیوز به سوالاتی در این ارتباط پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

تکرار رقابت بایدن-ترامپ؛ روسای جمهور فعلی و سابق یک بار دیگر روی رینگ خواهند رفت

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد که ترامپ توانست علیرغم محکومیت‌های متعدد به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان وارد عرصه رقابت شود. آیا احتمال تغییری در این زمینه و حذف وی وجود دارد؟

ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری است. بر اساس روند انتخابات مقدماتی ایالتی، ترامپ تعداد خیره کننده‌ای از هیئت‌های نمایندگی جمهوری‌خواه را برای کنوانسیون ملی نامزدهای ریاست جمهوری که قرار است در 15 تا 18 جولای در میلواکی، ویسکانسین برگزار شود، را کسب کرده است. از نظر تئوریک این امکان وجود دارد که در جریان این کنوانسیون یک «جنگ داخلی» رخ داده و تغییراتی در قوانین ایجاد شود و به نمایندگانی که به ترامپ متعهد شده بودند اجازه دهد تا به نامزد دیگری رای دهند. با این حال، حتی منتقدان ترامپ این تصور را رد می‌کنند که تلاشی در آخرین لحظه برای رد نامزدی ترامپ صورت خواهد گرفت.

- کناره گیری نیکی هیلی چقدر مسیر را برای ترامپ هموار کرد و آیا حامیان او به ترامپ رای خواهند داد؟

در واقع کمپین نیکی هیلی هیچ وقت «آتشین» نشد. شاید او بیش از حد برای جدا نشان دادن خود از ترامپ و محکوم کردن او تعلل کرد. اما اگر این تنها دلیل شکست آشکار هیلی باشد، پس چگونه می‌توان باخت تحقیرآمیز کریس کریستی و آسا هاچینسون را توجیه کرد که تندترین انتقادها را نسبت به ترامپ مطرح و از همان ابتدا از او به عنوان «فردی نالایق برای ریاست جمهوری» یاد می‌کردند. بدون تردید هیلی در برخی از رقابت‌های اولیه ایالتی، موفق شد تعداد قابل توجهی از آرا را به خود اختصاص دهد. این امر نشان می‌دهد که برخی از رای دهندگان جمهوری خواه از اینکه ترامپ به عنوان نامزد آنها باشد، خشنود نیستند. اکنون سوال مهم این است که آیا این رای دهندگان ناامید هیلی در ماه نوامبر «به خانه می‌آیند» (به ترامپ رای می‌دهند) یا «در خانه می‌مانند» (رای نمی‌دهند)؟

- با استناد به نظرسنجی‌های موسسات آمریکایی -اگر اتفاق خاصی رخ ندهد- احتمالا در رقابت با بایدن مشکل چندانی نخواهد داشت. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

برای من سخت است که عینی باشم. من دونالد ترامپ را انسانی شرور و بدون قطب‌نمای اخلاقی می‌دانم. به نظر من، او فردی است که زیرکانه از ترس‌ها و نارضایتی‌های مردم برای ارضای طمع و منیت بی‌حد خود سوء استفاده کرده است. متأسفانه، او در جامعه آمریکا گونه‌های مداوم نژادپرستی و زن ستیزی را آشکار کرده است. ترامپ با زبانی که به کار می‌برد، بی ادبی و بدتر از آن خشونت سیاسی را عادی کرده است. برای من تکان دهنده است، اما با این وجود باید اذعان کرد که به دلایل پیچیده بی‌شمار، حامیان سرسخت ترامپ هرگز او را رها نخواهند کرد. بسیاری از جمهوری خواهان دیگر علیرغم تردید یا مخالفت خود به ترامپ رای خواهند داد. آرای این گروه از رای دهندگان همان چیزی است که احتمالا این انتخابات را به یک انتخابات نزدیک تبدیل می‌کند.

بایدن از هم اکنون تا نوامبر همچنان می‌تواند فاصله را کم کند. در واقع کمپین‌های انتخاباتی برای همین کار هستند. بایدن از ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی برخوردار است که اگر به طور موثر به کار گرفته شود، می‌تواند به او کمک کند تا ائتلافی را که او را در سال 2020 به ریاست جمهوری رساند، بازسازی و بسیج کند. اولین مورد گرمی و همدلی شخصی اوست. او از این نظر «قابل اعتماد» و در تضاد شدید با ترامپ است. اما جلوه‌گر ساختن این کیفیت برای بایدن ممکن است به دلیل خواسته‌های اطرافیان فعلی‌اش دشوار باشد، مگر اینکه تیم رسانه‌ای او از فرصت‌ها برای انجام این کار استفاده کند.

دوم دستاوردهای داخلی دولت بایدن، علیرغم مانع تراشی و ناکارآمدی جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان است. در طول سه هفته گذشته، رئیس‌جمهور و معاون هریس، و همچنین بسیاری از فرستادگان بایدن در سرتاسر کشور - به‌ویژه در ایالت‌های به اصطلاح «خاکستری» مانند میشیگان، جورجیا، ویسکانسین رهسپار شده‌اند تا این دستاوردها و تاثیرات مثبتی را که تا کنون داشته و یا به زودی خواهد داشت را تبلیغ کنند. این دیدارها همچنین دستور کار بایدن-هریس را برای دور دوم ارائه کرده است.

سومین و احتمالا موثرترین سلاح در زرادخانه حزب دمکرات این است که آنچه جمهوری خواهان قبلا انجام داده‌اند را برای رای دهندگان یادآوری کنند و آنها عبارتند از: تضعیف آزادی‌های شخصی و تهدید دموکراسی، از حمله به سلامت/حقوق باروری زنان تا شورش خشونت‌آمیز که در ساختمان کنگره ایالات متحده در 6 ژانویه 2021 رخ داد.

- پیروزی فردی با محکومیت‌های قضایی متعدد به تصویر آمریکا در عرصه جهانی آسیب نمی‌زند؟

بعید به نظر می‌رسد که هیچ یک از محاکمات جنایی قبل از انتخابات نوامبر به پایان برسد. با این حال، کیفرخواست‌های متعدد جنایی خود به تنهایی لکه ننگی بر شهرت این کشور هستند. آینده کشور به عنوان یک دموکراسی بر این اصل استوار است که «هیچ فردی بالاتر از قانون نیست»؛ هر کسی و همه باید پاسخگو باشند. اگر ترامپ علیرغم محکومیت به جنایاتی که به آن متهم شده به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، سیستم قضایی به هدف خود در حفظ دموکراسی عمل کرده است، اما مردم آمریکا در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =