لباس‌های جین برای محیط‌زیست مضرند

دانشمندان دانشگاه صنعتی گوانگدونگ چین در مطالعات خود متوجه شدند که پوشیدن یک شلوار جین ساده می‌تواند برای محیط زیست مضر باشد و معادل ۱۰ کیلومتر رانندگی با خودرو دی‌اکسید کربن تولید کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ شاید لباس جین یکی از ضروری‌ترین لباس‌های روزمره‌مان به شمار بیاید، اما دانشمندان چینی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که این لباس‌ها برای محیط زیست مضر هستند و تنها یک بار پوشیدن یک شلوار جین فست مد حدود ۲/۵ کیلوگرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که معادل رانندگی با یک خودروی بنزینی به اندازه ۱۰ کیلومتر است.

دانشمندان دانشگاه صنعتی گوانگدونگ چرخه زندگی یک شلوار جین برند «لیوایز» را از مرحله رشد پنبه تا دور ریختن نهایی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که برخی از شلوارهای جین تنها هفت بار پوشیده شده‌اند و همین امر باعث شد آنها در طبقه‌بندی «مد سریع» قرار بگیرند. این شلوارها ۱۱ برابر بیشتر از شلوارهای جین دیگر دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند.

محققان دریافتند که شلوارهای جین سنتی ۹۵ تا ۹۹ درصد بیشتر از شلوار جین مد سریع پوشیده می‌شوند. در واقع یک شلوار جین سنتی به طور متوسط ۱۲۰ بار پوشیده می‌شود. بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو سبک مصرف این است که لباس‌هایی که برای مد سریع فروخته می‌شوند، سریع‌تر از مد می‌افتند و قبل از بیرون انداختن کمتر پوشیده می‌شوند.

دکتر ژو می‌گوید: تغییر گرایش‌های مد، مردم را وادار می‌کند تا به‌طور مکرر لباس بخرند و از آنها برای پیروی از آخرین روندها برای مدت کوتاهی استفاده کنند. چنین مصرف بیش از حد منجر به افزایش چشمگیر مصرف منابع و انرژی در صنعت پوشاک با تسریع در کل زنجیره تامین لباس از جمله فرآیندهای تولید، لجستیک، مصرف و از بین بردن آنها شده است و در نتیجه تاثیر صنعت پوشاک بر تغییرات آب و هوا را تشدید می‌کند.

محققان تخمین می‌زنند که یک شلوار جین تولید شده برای بازار مد سنتی ۲۲۰ گرم دی‌اکسید کربن CO2 تولید می‌کند. این بالاتر از تخمین‌های قبلی است، زیرا محققان معتقدند شلوار جین کمتر از آنچه تصور می‌شد پوشیده می‌شود و شسته می‌شود.

با این حال، از مجموع ردپای کربن، ۴۸ درصد ناشی از شستن، خشک کردن و اتو کردن شلوار جین پس از خرید است.

بیشتر بخوانید:

فست فشن چگونه به محیط زیست و سلامت انسان‌ها آسیب می‌زند؟

در همین حال، محققان تخمین می‌زنند که شلوار جینی که به صورت سریع فروخته می‌شود، ۱۱ برابر بیشتر گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند.

از آنجایی که این شلوار جین به طور متوسط تنها هفت بار پوشیده می‌شود، علیرغم نیاز به انرژی بسیار کمی برای شستشو و خشک شدن در طول عمر، ۲/۵ کیلوگرم دی‌اکسید کربن در هر بار پوشیدن تولید می‌کند.

برخلاف مد سنتی، اکثریت قریب به اتفاق گازهای گلخانه‌ای در مد سریع از تولید شلوار جین و الیاف ناشی می‌شود که ۷۰ درصد از کل انتشار را تشکیل می‌دهد. انتشار گازهای گلخانه‌ای عمدتا به واسطه حمل و نقل شلوار جین از کارخانه‌ها به مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود و ۲۱ درصد از کل انتشار را تشکیل می‌دهد.

دکتر ژو توضیح می‌دهد: برای دستیابی به یک واکنش سریع (به روند مد) در زنجیره تأمین جهانی، مدل مد سریع، حالت‌های حمل‌ونقل با زمان‌های لجستیکی کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهد، مانند حمل‌ونقل برون مرزی از طریق هوا به جای دریا. از آنجایی که حمل و نقل مد سریع بسیار انرژی‌بر است، حمل و نقل آنها ۵۹ برابر بیشتر دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

در سطح جهانی، صنعت مد سریع در سال ۲۰۲۰ تقریباً ۶۴/۵ میلیارد دلار ارزش داشت و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۹۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

زباله‌های جینی

به گفته محققان، برندهای مد سریع ۲۵ برابر سریع‌تر از برندهای مد سنتی مجموعه‌های جدید را منتشر می‌کنند که منجر به چرخه‌های مد کوتاه‌تر و مصرف بیش از حد می‌شود. این امر منجر به ایجاد مقادیر انبوه زباله و سطوح وسیعی از آلودگی می‌شود.

لباس‌های جین برای محیط‌زیست مضرند

اعتقاد بر این است که صنعت مد سالانه ۱۰ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهانی و تقریباً ۹۲ میلیون تن زباله تولید می‌کند.

بسیاری از این زباله‌ها به کشورهایی مانند گواتمالا، شیلی و غنا حمل می‌شوند که محل‌های دفن زباله‌های وسیع اکنون باعث ایجاد یک «اضطرار زیست‌محیطی و اجتماعی» شده‌اند. این مطالعه نشان داد که خرید لباس از مغازه‌های دست دوم آفلاین، انتشار کربن یک شلوار جین را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

دکتر ژو می‌گوید: با تجارت دست دوم، مردم می‌توانند لباس‌های غیرمشابه یا استفاده نشده را بفروشند و سود ببرند.

در چین، تمرکز فزاینده بر حفاظت از محیط زیست و پایداری در میان هزاره‌های چینی و نسل Z باعث رشد صنعت تجارت دست دوم می‌شود.

محققان همچنین پیشنهاد می‌کنند که بازیافت شلوار جین یا استفاده از خدمات اجاره لباس می‌تواند ردپای کربن را به ازای هر پوشیدن به ترتیب ۸۵ تا ۸۹ درصد کاهش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =