آخرین تحولات اوکراین| وزیر دفاع انگلیس نگران اتحاد روسیه و چین شده است

نگرانی انگلیس از اتحاد روسیه و چین و تاثیر آن بر اوضاع اوکراین، تاکید بر نقش میانجی فرانسه به جای ارسال سلاح به کی‌یف و تهدید مسکو، نابودی ۹۰ درصد نیروگاه‌های حرارتی اوکراین و توصیه لاوروف به غرب برای قربانی نکردن اوکراین، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس معتقد است که آلمان موشک‌های کروز دوربرد تاروس را به اوکراین منتقل نمی‌کند، برای اینکه می‌ترسد کی‌یف از آنها برای حمله به منطقه کریمه استفاده کند. او تاکید کرد که برلین باید تصمیم خود در این خصوص را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| نگرانی ناتو از وضعیت جدی ارتش اوکراین در جبهه نبرد

شاپس در گفتگو شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" گفت: من از همه شرکای ما از جمله آلمان که توانایی تامین تسلیحات دوربرد را دارد ولی اجازه استفاده از آنها برای حمله به کریمه را نمی‌دهد، می‌خواهم که سریعتر این نوع موشک‌ها را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

وزیر دفاع همچنین تاکید کرد که بریتانیا شبه جزیره کریمه را "بخشی جدایی ناپذیر از خاک اوکراین" می‌داند، بنابراین اجازه حمله به اشغالگران در این منطقه را داده است.

شاپس با اشاره به اینکه از این رو پادشاهی در این موضوع موضع رهبری خود را نشان داده و سایر کشورها نیز باید از آن پیروی کنند، افزود: «ما باید درک کنیم که صحبت بر سر نحوه اداره نظم جهانی و دفاع از دموکراسی در یک نبرد موجودیتی است و در این زمینه نباید کوتاهی شود.»

در اوایل ماه مه، دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس، نخستین کسی بود که اعلام کرد کی‌یف می تواند با استفاده از سلاح های انگلیسی به کریمه حمله کند.

بعد از آن، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد، دولت ایالات متحده مقامات اوکراینی را برای حمله به خاک روسیه تشویق نکرده و نمی‌کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان سفر هفته گذشته خود به کی‌یف گفت که واشنگتن اوکراین را تشویق به انجام حملاتی به خارج از خاک خود نکرده و تجهیزات لازم برای این کار را هم به کی‌یف نداده، البته « آنها باید خودشان درباره اهداف نظامی تصمیم بگیرند».

در عین حال جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی اطمینان داد که کی‌یف به وعده خود به واشنگتن مبنی بر عدم استفاده از موشک‌های بالستیک تاکتیکی ATACMS در خارج از خاک اوکراین عمل خواهد کرد.

پس از آن، روزنامه پولیتیکو نوشت که اوکراین از ایالات متحده درخواست کرده اجازه حمله به مناطقی در عمق خاک روسیه با سلاح های آمریکایی را بدهد، زیرا نیروهای مسلح این کشور تحت فشار ارتش روسیه در خط مقدم در حال عقب نشینی هستند.

این در حالی است که آلمان بارها از انتقال موشک‌های تاروس به کی‌یف خودداری کرده است. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تاکید کرده که نمی‌توان سیستم تسلیحاتی را که دامنه عمل بسیار وسیعی دارد را به کشوری داد و به نحوه کنترل استفاده از آن فکر نکرد. به گفته وی، استفاده از موشک‌های تاروس تنها با مشارکت نظامیان آلمانی امکان پذیر است که چنین اقدامی عبور از خط قرمز آلمان برای اجتناب از درگیری مستقیم با روسیه خواهد بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هفدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

سرنگونی ۷ پهپاد مهاجم اوکراینی بر فراز دو منطقه روسیه

وزارت دفاع روسیه صبح امروز، دوشنبه، گزارش داد که در طول شب گذشته، بر فراز مناطق بلگوراد و کورسک، سامانه‌های پدافند هوایی این کشور هفت فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی (پهپاد) را منهدم کردند.

این وزارتخانه یادآور شد: سامانه‌های پدافند هوایی در حال انجام وظیفه هفت پهپاد اوکراینی: پنج فروند آن در آسمان منطقه بلگوراد و دو فروند دیگر را بر فراز قلمرو منطقه کورسک را رهگیری و سرنگون کردند.

آلکسی اسمیرنوف، فرماندار منطقه کورسک بامداد امروز گفته بود که شب گذشته دو هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی در آسمان این منطقه سرنگون شدند. از تلفات یا خسارات احتمالی این حملات اطلاعی در دست نیست.

خطر حمله هوایی در طول شب گذشته بارها در منطقه کورسک اعلام شد.

علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه نیز از سرنگونی یک پهپاد دیگر ارتش اوکراین در منطقه بلگوراد خبر داد. آژیر تهدید حمله هوایی در شهر بلگوراد و کل منطقه بارها به صدا درآمد.

اوکراین ۹۰ درصد از ظرفیت نیروگاه حرارتی خود را از دست داده است

آلکسی کوچرینکو، نماینده پارلمان اعلای اوکراین و وزیر سابق مسکن و خدمات اجتماعی در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که در حال حاضر، اوکراین تقریبا ۹۰ درصد از کل ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در داخل کشور را از دست داده است.

او گفت: من با متخصصان انرژی در کشور صحبت کرده‌ام و به تایید آنها، در نتیجه حملات هوایی روسیه ما تقریباً امکان تولید ۸ هزار مگاوات برق را از دست داده‌ایم که این رقم بسیار بزرگی است.

به گفته این مقام پارلمانی، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین موظف است در خصوص وضعیت واقعی اوضاع در کشور سکوت نکند، بلکه باید حقیقت را به مردم بگوید، زیرا این واقعیتی است که اوکراینی‌ها برای مدت طولانی باید با آن روبرو شوند.

کوچرینکو افزود: وجود چنین محدودیت‌هایی در تامین انرژی در زمستان مشکل ساز خواهد بود، زیرا هیچ چیز به طور اساسی تغییر نخواهد کرد. متأسفانه، ما نمی‌توانیم به سرعت توان بالقوه نیروگاه‌هایی که در آخرین موج حملات موشکی روسیه آسیب جدی دیده‌اند، را تعمیر کنیم.

چند روز قبل نیز، شرکت ملی انرژی اوکراین (Ukrenergo) هشدار داد که محدودیت‌ها در تامین برق در سراسر کشور برای چندین ماه دیگر ادامه خواهد داشت و به همین دلیل اجرای برنامه قطعی ساعتی برق در کشور ضروری خواهد بود.

وزیر دفاع انگلیس نگران اتحاد روسیه و چین شده است

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" ابراز نگرانی کرد که اتحاد رو به رشد بین روسیه و چین تهدیدی برای کشورهای غربی است.

او گفت: این مسئله یک تهدیدی مستقیم برای شیوه زندگی ما است. اگر ما برای آزادی و دموکراسی خود ارزش قائل هستیم، باید نگران متحد شدن آنها [روسیه و چین] باشیم.

وزیر دفاع انگلیس در این رابطه از کشورهای اروپایی خواست تا میزان کمک‌های نظامی خود به اوکراین را افزایش دهند.

اظهارات شاپس پس از سفر اخیر ولادیمیر پوتین به چین شنیده شد، جایی که او به همراه رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، بر لزوم تقویت همکاری‌های دوجانبه در شرایط کنونی بین المللی تاکید کردند.

نماینده پارلمان اروپا از کشورهای غربی خواست از بت پرستی زلنسکی دست بردارند

گیلبرت کولار، عضو پارلمان اروپا از کشور فرانسه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که مقامات پاریس به جای ارسال سلاح به کی‌یف و صحبت مداوم در مورد تهدید روسیه، باید نقش میانجی را در دستیابی به صلح در اوکراین به عهده بگیرند.

او ابراز عقیده کرد: «صلح در اوکراین به دست نخواهد آمد اگر ما همچنان روسیه را از خود دور کنیم، همانطور که دائماً این کار انجام می‌دهیم، و ولادیمیر زلنسکی را بت کرده و هر آنچه میخواهد انجام میدهیم … . ما به سیاستمدارانی نیاز داریم که به چیزی فراتر از جنگ فکر کنند، افرادی که هم به اوکراین و هم به روسیه سفر کرده و برای دستیابی به صلح تلاش کنند. چنین دیپلمات‌هایی در فرانسه و در اروپا بسیار کم هستند.»

این نماینده پارلمان اروپا مخالف راه حل قهرآمیز و تشدید رویارویی با روسیه است و دخالت فرانسه در درگیری از طریق ارسال تسلیحات به کی‌یف را اقدامی نامناسب می‌داند.

معاون سابق وزیر خارجه آمریکا خارکف را شهر روسیه خواند

ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در امور سیاسی در مصاحبه با شبکه ABC News، به اشتباه خارکف را شهری روسی نامید. وی یادآور شد که ظاهراً روسیه به دلیل حمله به "دومین شهر روسیه -خارکف که در خط مقدم نیست" روند درگیری نظامی را تشدید کرده است.

علاوه بر این، نولند در این مصاحبه تاکید کرد که ناتو باید ارتش اوکراین را در خارج از اوکراین آموزش دهد، زیرا مراکز آموزشی این ائتلاف با مربیان غربی، در صورت مستقر شدن در خاک اوکراین به اهدافی برای نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهند شد.

معاون سابق وزیر خارجه آمریکا گفت: من نگران این هستم که پایگاه‌های آموزشی ناتو در اوکراین به اهدافی برای روسیه تبدیل شود و این امر ناتو را مستقیماً وارد درگیری خواهد کرد که می‌تواند منجر به تشدید تنش در کل منطقه شود.

وی تاکید کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی پایگاه‌های آموزشی زیادی در قلمرو کشورهای شرق اروپا، از جمله لهستان و آلمان دارد و باید از آنها بدین منظور استفاده شود.

لاوروف از غرب خواست تا از قربانی کردن اوکراین برای اهدافش دست بردارد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در مصاحبه برای برنامه مستند «مسکو. کرملین پوتین» در شبکه اول تلویزیون این کشور، تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده که مقامات اوکراینی واقعیت‌های رخ داده در میدان نبرد را بپذیرند و کشورهای غربی نیز از قربانی کردن اوکراین برای رسیدن به اهداف ناموفق خود دست بردارند.

او گفت: امیدوارم این پیام که بارها تکرار شده بالاخره مورد پذیرش قرار گیرد و غرب متوجه شود زمان آن رسیده که از قربانی کردن اوکراین برای رسیدن به اهداف کاملاً بیهوده خود دست بردارد.

لاوروف در پاسخ به اشاره مجری به سخنان اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در این رابطه که اروپا از گسترش زیرساختارهای نظامی روسیه به سمت غرب هراس دارد، گفت: اگر آنها (کشورهای غربی) موفق شدند، اجازه دهید آرامش پیدا کنند. روسیه همه امکانات لازم برای پاسخگویی به همه سناریوهای ممکن پیرامون روند توسعه اوضاع در اوکراین را در اختیار دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1231234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =