اشتغال ۸۵ درصدی فارغ‌التحصیلان مهارتی دانشگاه آزاد یزد/ دانشجویان دیگر نگران شغل نیستند

رئیس دانشگاه آزاد استان یزد گفت: از نظر کمی از هزار دانشجوی مهارتی ما ۸۵ درصدشان شاغلند و این به ما می‌گوید که مهارت‌آموزی بسیار موثر و مفید بوده است. در حوزه امیدبخشی بسیاری از دانشجویان که نگران شغل آینده‌شان بودند؛ دیگر آن نگرانی را ندارند و این باعث شده که بسیار پویاتر و شاداب‌تر باشند.

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی در زمینه مهارت‌آموزی دانشجویان گفت: تاسیس دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد یزد دو سال قبل با الگوی متفاوت آغاز شد. آقای دکتر طهرانچی هم در سفری که دو سال قبل به یزد داشتند از شرکت بازدید کردند. آن زمان طرح ما با آن شرکت این بود که شرکت فضای لازم را برای دانشجویان ما برای تحصیل درحوزه مهارتی ایجاد کند و خوشبختانه در سفر این هفته دکتر طهرانچی هم این دانشکده افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: این شرکت حدود بیست فضای درسی اعم از کلاس و مرکز کامپیوتر و کارگاه را با هزینه خودش تجهیز کرده و قرار است اولین دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی کشور در محل این شرکت افتتاح شود. این نشان می‌دهد که نیاز صنعت در حوزه مهارت زیاد شده و تنها راه حل بیکاری دانشجویان، مهارت‌آموزی در دانشگاه است. دانشگاه آزاد تاکنون در این زمینه نقش بسیار پررنگ و مفیدی ایفا کرده است.

دهقانی اشکذری افزود: از نظر کمی از هزار دانشجوی مهارتی ما ۸۵ درصدشان شاغلند و این به ما می‌گوید که مهارت‌آموزی بسیار موثر و مفید بوده است. در حوزه امیدبخشی بسیاری از دانشجویان که نگران شغل آینده‌شان بودند؛ دیگر آن نگرانی را ندارند و این باعث شده که بسیار پویاتر و شاداب‌تر باشند. نکته سوم از نگاه کارفرما است وآن هم این است که طبق آمار ما کارفرماها رضایت بسیار زیادی از سطح مهارت دانشجویان دارند و این هم یک مشخصه دیگر از اثربخشی این طرح است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به تاسیس رشته‌های جدید در دانشکده گفت: در دو سال اخیر نزدیک به ۳۸ رشته جدید در حوزه‌های مهارتی فعال بود. برای مثال رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در دانشگاه آزاد یزد تاسیس شد. در واقع نه تنها سرفصل‌ها به‌روزرسانی شدند، بلکه برای اولین بار در کشور با همکاری صنعت مربوطه ۸ رشته جدید نوشته و سرفصل‌ها در مقطع کاردانی تدوین و مصوب شد. لذا در حوزه رشته‌ها کاملا این پویایی وجود دارد و نه تنها رشته جدید اضافه شده، بلکه سرفصل ها هم تغییر کردند. در ۸ رشته مورد نیاز صنعت کار را به سرانجام رساندیم و طبیعتا توسعه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین درباره اهمیت رشته‌های پیشران گفت: دانشگاه اگر بخواهد دانشگاه نسل چهار و پنج بشود، باید ساختار دانشکدگان را عوض کند. ما در یزد ۸ دانشکده جدید داریم. به عنوان مثال در حوزه هوش مصنوعی، ساختمان و علوم تربیتی و طبیعتا ذیل این دانشکده‌ها رشته‌های جدید را هم تاسیس خواهیم کرد. لازم به ذکر است یکی از مهم‌ترین دانشکده‌ها، دانشکده هوش مصنوعی و فضای مجازی است. درخواست رشته‌های جدید هم ارائه شده است. البته مطالبه ما از وزارت علوم این است که فرآیند تصویب رشته‌ها متناسب با نیاز هر استان و منطقه چابک‌تر شود و بدانند جوانان دنبال رشته‌های جدید هستند و نمی‌توان صرفا با دوره‌های ضمن خدمت و کوتاه مدت آنها را پوشش دهیم.

دهقانی همچنین درباره انتقاداتی که به تغییرات اسم دانشکده مطرح می‌شود؛ گفت: متاسفانه خیلی از دوستان شناختی از ساختار دانشکده ندارند و نمی‌داند که این ساختار است که عوض می‌شود نه اسم. به عنوان مثال ما قبلا در دانشکده معاون نداشتیم اما این تغییر امروز در ساختار اتفاق افتاده و ما معاون عرصه و معاون علمی فرهنگی داریم که وظایفشان هم کاملا مشخص است. اصلا کار معاون عرصه این است که ساختار را عوض کند. نکته بعدی هم اینکه ما وظایف و ماموریتی که برای دانشکده‌ها تنظیم کردیم باید وارد جامعه بشوند و مثلا معاون عرصه بیرون از دانشگاه برای رشته‌های زیر مجموعه آن دانشکده عرصه واقعی آموزش طراحی و شناسایی کند. این طرح هم هنوز در ابتدای راه است و برای شکوفا شدن احتیاج به زمان دارد. اما چیزی که واضح است ریل‌گذاری درست است و باید در زمینه اجرا نهایت تلاشمان را بکنیم.

دهقانی در مورد اجرای طرح پویش اظهار کرد: وظیفه طرح پویش این است که دانشجوی هر رشته هر ترم در زمینه تخصصی خودش چند واحد درسی را به صورت رایگان در محیط صنعت بگذراند. در استان ما امسال ۳۲۰ نفر از دانشجویان در این طرح ثبت نام کردند و از اوایل مهرماه جلسات توجیهی، ساماندهی و آموزشی را آغاز کردیم. نکته اصلی هم این است که ما برای همه رشته‌ها در صنعت فرصت شغلی شناسایی کنیم که انشاءالله این اتفاق هم خواهد افتاد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد مطرح کرد: تفاهم نامه‌ای در استان یزد بین استانداری، اداره کل صنعت و معدن، وزارت تعاون و کار، میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، اتاق اصناف، خانه صنعت و معدن نوشته شده است که بر اساس آن، اگر دانشجو در محیط شما کار کرد؛ کانون پشتیبان دانشجو و کارگاه است. چون اگر دانشجو شکایت کند و بخواهد از کارگاه بیمه بگیرد؛ اصلا طرح پویش شکست می‌خورد. هدف از طرح پویش استخدام نیست، کسب تجربه و مهارت است. اگر صنعت از عملکرد فرد راضی بود با توافق دوجانبه با دانشجو دستمزد تعیین می‌کند که به شماره حساب دانشگاه موجود در قرارداد بین دانشگاه و شرکت واریز می‌شود و دانشگاه مستقیم به دانشجو اطلاع می‌دهد.

وی افزود: در مورد بیمه، دانشجوها بیمه حوادث هستند اما بیمه استخدامی و تامین اجتماعی متحمل هزینه‌هایی است که اصلا در طرح دیده نشده است. دانشجو می‌تواند با پرداخت هزینه حداقلی خودش را بیمه کند و حتی برایشان سابقه کار هم محسوب می‌شود. اما اگر بخواهیم صنعت را اقناع کنیم که دانشجو را بیمه کند و دستمزد بپردازد؛ آنجا قانون کار می‌گوید که دانشجو باید تمام وقت کار کند و به شکل پاره وقت دیگر نمی‌تواند فعالیت کند. ما حمایت کامل را از دانشجو داریم؛ اما از دانشجویان میخواهیم که نگاهشان صرفا مالی نباشند. چون در این صورت طرح شکست می‌خورد. زیرا کسی حاضر نیست دانشجویی که به صورت پاره وقت کار می‌کند و هنوز خدمت سربازی هم نرفته را بکارگیری کند و این باعث می‌شود طرح از هدف اصلیش که کسب مهارت است دور شود. در هر صورت ما سعی داریم تصمیماتی را اتخاذ کنیم که هم به نفع دانشجو باشد و هم به نفع صنعت.

خبرنگار: کوشا ساسانیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1251943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیوان IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      0 0
      گزارش بسیار عالی بود