به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابوالفضل واحدی معاون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری که چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت برگزار شد، اظهار کرد: این نشست به مناسبت دهه سرآمدی آموزشی ۱۴۰۴در حال برگزاری است. گسترش آموزش عالی کشور پس از انقلاب سرلوحه اقدامات وزارت علوم قرار گرفت. با تلاشهای صورت گرفته هماکنون تعداد دانشجویان کشور به ۳ میلیون و ۱۱۸ هزار نفر است. همچنین تعداد اعضای هیئت علمی بیش از ۶۰ هزار نفر است.
وی افزود: ایران رتبه ۱۶ جهان در علم را دارد. ۱۷۰ مرکز شتابدهنده، ۵۹ پارک علم و فناوری، ۲۷۹ مرکز رشد، ۲۳ پارک فناوری پیشرفته و بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت دانشبنیان در آموزش عالی کشور فعال هستند. اگر قصد بازآرایی آموزش عالی کشور را داشته باشیم با چالشهایی مانند کاهش تعداد داوطلبان و کاهش علاقه جوانان برای ورود به دانشگاه مواجه است. هماکنون ۲ هزار و ۳۱۲ واحد دانشگاهی در کشور فعال هستند. البته برخی دانشگاهها مانند پیامنور و علمی کاربردی یک دانشگاه هستند اما صدها واحد در سراسر کشور دارند.
واحدی خاطرنشان کرد: ورود فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی رقیبی جدی برای آموزش عالی سنتی هستند. نتایج نظرسنجی در اروپا نشان میدهد که بیش از ۸۵ درصد دانشجویان از پلتفرمهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. پلتفرمها میتوانند به شخصیسازی آموزش کمک کنند. همچنین هوش مصنوعی میتواند به شکلگیری مفهوم یادگیری به جای آموزش منجر شود. با این حال، چالشهایی هم وجود دارد. برای مثال ممکن است استفاده از هوش مصنوعی، تفکر انتقادی را از دانشجویان بگیرد. در این راستا، قصد داریم از مزایای هوش مصنوعی استفاده کرده و چالشهای آن را هم رفع کنیم.
معاون آموزش عالی گفت: آموزش عالی با افت کمیت و کیفیت دانشجویان مواجه است. به همین دلیل، لازم است با مشارکت ذینفعان در آموزش عالی کشور بازنگری داشته باشیم. موضوع دیگر دهه سرآمدی آموزش است. پیشینه دهه سرآمدی آموزش به زمانی برمیگردد که بحث نسلهای دانشگاهی مطرح شد. در آن زمان اهمیت آموزش کمتر به نظر رسید، در حالی که تا زمانی که آموزش مناسب انجام نشود، پژوهش و فناوری هم معنا نخواهد داشت. دهه سرآمدی از ۶ اردیبهشت آغاز شده و تا پانزدهم این ماه ادامه دارد. هر روز به مناسبتی نامگذاری شده است. شعار دهه سرآمدی امسال (دانشگاه پویا، هوشمند و جامعهمحور) است. چنین دانشگاهی زمینهساز سرمایهگذاری برای تولید است.
وی تصریح کرد: معاونت آموزشی برنامههایی را درنظر گرفته است که شامل تقویت مفهوم یادگیری به جای آموزش، استفاده از فناوریها برای تقویت یادگیری، ارتباط آموزش با مشاغل و آموزش مبتنی بر نتیجه میشود. حتی برخی مراکز آموزشی به سلامت روان دانشجویان برای یادگیری در بخش های آموزش توجه میکنند.
انتهای پیام/
نظر شما