به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز؛ علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در مراسم اختتامیه اولین دوره برگزاری جایزه ملی شهید باهنر ضمن گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: معلمان شهید حق بزرگی بر گردن نظام تعلیم و تربیت دارند. یاد وخاطره این شهدا را به ویژه شهیدان باهنر، رجایی ،مطهری راگرامی میداریم.
کاظمی با اشاره به نقش شهید باهنر در نظام آموزش کشور گفت: جایگاه شهید باهنر به عنوان یک معلم، چه در قبل از انقلاب و چه بعد از آن، در نظام تعلیم و تربیت و جهتگیریهای تربیتی با تأکید بر کتب درسی بسیار بیبدیل و والاست.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: نقش تربیتی کتاب بسیار بالا و مهم است. این نقش در انتقال ارزشها و دادهها نیز حائز اهمیت است بنابراین، دستاوردهای معلمان و چهرههای پرافتخار معلمی در حوزه تألیف کتب باید در سطح ملی و بینالمللی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
او با اشاره به وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور خاطرنشان کرد: جامعه دانشآموزی و آموزشوپرورش امروزه بیش از پیش نیازمند الگوهای اثربخش و ماندگار در تعلیم و تربیت است.
کاظمی در ادامه با قدردانی از نگاه حمایتی رئیسجمهور نسبت به آموزش و پرورش توضیح داد: آموزش و پرورش مهمترین اولویت رئیسجمهور است. این وزارتخانه آسانترین، کمهزینهترین و سریعترین مسیر برای دستیابی به توسعه کشور محسوب میشود.
وی افزود: زمانی میتوانیم به موفقیت در این حوزه برسیم که آموزش و پرورش، اولویت اول حاکمیت قرار گیرد. کاظمی در پایان عنوان کرد: ریاستجمهور با نگاهی عادلانه و مبتنی بر توسعه عدالت آموزشی و محرومیتزدایی، در کنار آموزش و پرورش ایستاده است. همچنین ارتقای رویکرد کیفیتبخشی به مدارس نیز یکی دیگر از برنامههای مهم دولت چهاردهم است.
غلامعلی حداد عادل ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید باهنر وعرض تسلیت به خاطر حادثه ناگوار بندرعباس، گفت: جایزه ملی باهنر که به معلمان داده می شود، بسیار ارزشمند است. این جایزه یادآوری برای شخصیت والای شهید باهنر است.
حداد عادل افزود: ایشان از افتخارات جامعه معلمی بودند که در اهمیت انقلاب و معلمی مورد توجه قرار گرفتند.
وی با تاکید بر پیوستگی انقلاب با نظام تعلیم و تربیت، اشاره کرد: شهید باهنر یک مرد مومن، پرکار، خوش فکر، مخلص، به دور از هیجان زدگی بود که با وجدان کاری فعالیت می کرد.
وی تاکید کرد: شهید باهنر خیلی اهل تبلیغات نبود اما تا جایی که می توانست کار مفید و هدفمند انجام می داد.
رئیس فرهنگستان زبان ادب پارسی توضیح داد: آنچه باعث شده شخصیت های درجه اول آموزش و پرورش در این مراسم حاضر شوند احترام به شهید باهنر و تعلیم و تربیت است.
وی در ادامه گفت: ما می توانیم به حکومت به دو نگاه دینی و غیردینی نگاه کنیم؛ اینکه حکومت یک ابزار است یا اینکه حکومت یک فرصت برای تربیت است.
حداد عادل با تاکید براینکه گفتمان دینی گفتمان تربیتی است افزود: با ملاحظه قرآن کریم و بعثت پیامبر اکرم (ص)، در می یابیم که پیامبری برای تربیت جامعه مبعوث شدند وظیفه اصلی حکومت دینی تربیت است.
وی توضیح داد: با نگاه به اینکه پیامبری برای معلمی مبعوث شده اند می توان جامعه اسلامی را ایجاد کرد. برای تحقق هر خیر و خوبی در فرد باید از طریق آموزش و پرورش وارد شویم.
حداد عادل با تاکید بر تکریم معلمان، بیان کرد: عدالت آموزشی دغدغه ریاست جمهور است که باید اجرا شود تا عدالت اقتصادی و اجتماعی نیز محقق شود.
وی در ادامه افزود: تربیت از طریق عدالت آموزشی محقق می شود؛ تربیت معلم نیز به تعداد کافی همچنین اعزام آنان به مناطق محروم از جمله موارد مهم است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه گفت: تربیت معلم توسعه کمی و کیفی از طریق دانشگاه فرهنگیان مهم است؛ باید این امر را مورد توجه قرار دهیم که معلمی با عالم بودن متفاوت است عالم بودن شرط لازم معلمی است اما کافی نیست.
حداد عادل با اشاره به وضعیت کنونی آموزش و پرورش افزود: متأسفانه ۵۰ درصد از معلمانی که امروز در مدارس فعالیت دارند، آموزشهای تخصصی تربیت معلم را ندیدهاند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صراحت دارد که هیچکس نباید بدون عبور از مسیر رسمی دانشگاه فرهنگیان و تأیید صلاحیت آموزشی وارد کلاس درس شود.
خبرنگار: مهدیه امجدیان
انتهای پیام /
نظر شما