محمدحسن رئوفی معلم نمونه کشوری از استان گلستان در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مشکلات سیستم آموزشی کشور گفت: مهمترین مشکل در سیستم آموزشی، بحث محتوا است؛ محتوای کتب درسی در نظام آموزشی ما به شکل متمرکز و یکسان است؛ یعنی محتوایی که برای دانش آموزی در پایتخت تدریس میشود، با دانشآموز عشایر در منطقهای دورافتاده یکسان است. در حالی که جنس تجربههای دانش آموزامون با یکدیگر متفاوت است. اگر کمی آزادی عمل و اختیار به معلمان داده میشد تا معلم خود تا حدودی در محتوا دخیل باشد، بیشتر به اهدف آموزشی دست پیدا میکنیم.
وی افزود: دانشآموزان ما با یکدیگر تفاوت دارند. دانشآموز منطقه عشایری با دانشآموز منطقه شهری یا حتی با دانشآموز تهران تفاوت خیلی زیادی به لحاظ جنس تجربهها دارند. به نظر من میتوان تحولی ایجاد کرد تا مدارس خود در تعیین محتوا دخالت داشته باشند. حتی میتوان مدارس را در شکل تدوین محتوا دخیل کرد. در نظام های آموزشی معروف دنیا، آموزش حتی ایالت به ایالت متفاوت است.
معلم مقطع ابتدایی با اشاره به ضعف جدی در توانمندسازی معلمان توضیح داد: یکی از لازمههای موفقیت این است که ما بتوانیم دانشآموز را به اهداف آموزشی که تعریف کردیم، برسانیم و لازمه آن در ابتدا بروز بودن خود معلم است. معلم باید انگیزه کافی داشته باشد که خود را بروز کند.
وی ادامه داد: علاوه بر این دورههایی که به عنوان ضمن خدمت برگزار میشوند، کیفی نیستند. بسیاری از این دورهها کمکی به بروز شدن و یادگیری معلم نمیکنند. اگر به سمت کیفیسازی این دورههای ضمن خدمت برویم، بخشی از مشکلات حل میشود.
رئوفی درخصوص مشکلات معلمان عنوان کرد: جنس کار معلم با کار بقیه کارمندها و نهادها و سازمانها فرق میکند. تمام معلمان این مملکت انتظار دارند که نگاه ویژهتری نسبت به حوزه آموزش پرورش وجود داشته باشد. معلم برای آینده کشور نیروی انسانی تربیت میکند و مسیر پیشرفت کشور هم از آموزش پرورش میگذرد. باید نگاه ویژهتری از جانب مسئولان در حوزههای مختلف اعم از مادی و معنوی به آموزش پرورش وجود داشته باشد.
وی افزود: باید با نگاه ویژهای به بازنشستهها نگاه کرد که بعد از گذران عمر در این سیستم از چرخه خارج نشده و فراموش نشوند. میتوان از تجربههای گرانقدر آنها استفاده کرد. معلمان مشکلات زیادی دارند خصوصا آنهایی که در مناطق دور دست خدمت میکنند و بعد مسافت و مشکلات رفت و آمدی هم به مشکلاتشان افزوده میشود. مسائل فرهنگی و قومیتی در این مناطق وجود دارد. بحث دو زبانگی دانشآموزان مطرح است و همه این عوامل در حقیقت مشکلزا هستند.
رئوفی عنوان کرد: اگر انگیزه معلم در سطح بسیار عالی و مثبت قرار داشته باشد، مطمئن باشید که خروجی این کار، خروجی خوبی خواهد بود. من نمیخواهم بگویم که فقط عوامل مادی تاثیرگذار هستند اما یکی از این عوامل مهم بحث نگاه مادی است. بالاخره معلم باید رفاه نسبی داشته باشد تا در کلاس با فراغ خاطر حاضر شود.
معلم نمونه کشوری ضمن آسیبشناسی اجرای رتبهبندی گفت: رتبهبندی انتظارات معلمان را برآورده نکرد. تنها کار طاقت فرسای بارگذاری مدارک را روی دوششان گذاشت. این شاخصها برای ارزیابی کار معلم درست نیستند. نتیجه کار معلم کیفی است و میتوان نتیجه را در تک تک دانشآموزان دید که این معلم توانمندی است یا در چه زمینههایی ضعف دارد؟ رتبهبندی تنها سیستم بروکراسی و کاغذبازی ایجاد که معلم چند ماه درگیر این بارگذاری مدارک باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از معلمان نسبت به این موضوع اعتراض دارند که انتظارات آنها برآورده نشده است. ما نیرویی داریم با ۳۱ سال سابقه اما رتبه ۲ گرفته است. اگر سنوات خدمت این شخص را هم بررسی کنیم، رتبه بیشتر میشود. میشد به شکل بهتری رتبهبندی را اجرایی کرد و در حقیقت کیفیتر آن را انجام داد. میشد به صورت دورهای از بر کیفیت کار معلمان نظارت کرد تا نارضایتی هم وجود نداشته باشد.
رئوفی در پایان عنوان کرد: از همکاران خود و تمام معلمان میخواهم که همیشه فارغ از هر نوع نگاهی که به آموزش پرورش و عملکرد مسئولان دارند، سعی کنند که بروز باشند چون جنس کار معلم یاد دادن و یاد گرفتن است.
انتهای پیام /
نظر شما