ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای مشاوران دانشگاهی کلید خورد / تدوین سامانه ملی برای ارتقای خدمات روان‌شناسی

در آیین نکوداشت روز ملی روان‌شناس و مشاور، مدیرکل دفتر مشاوره وزارت علوم از آغاز طرح ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای مشاوران دانشگاهی خبر داد و با تشریح مدل شایستگی‌محور، بر لزوم ایجاد سامانه یکپارچه برای ارزیابی، آموزش و نظارت بر عملکرد مشاوران تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در آیین نکوداشت روز ملی روان‌شناس و مشاور و تقدیر از برگزیدگان مراکز مشاوره دانشگاه‌های سراسر کشور حمیدرضا حسن‌آبادی، مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ضمن تبریک مناسبت‌های پیش‌رو، از آغاز برنامه‌ای منسجم برای ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای روان‌شناسان و مشاوران شاغل در دانشگاه‌ها با اشاره به راه‌اندازی روز ملی مشاوره ی تاکید کرد: برای نخستین‌بار، تصمیم گرفتیم به صورت رسمی روزی را به نام کارکنان مراکز مشاوره دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم نام‌گذاری کنیم. این مراکز با بیشترین وسعت سازمانی، خدمات متنوع سلامت روان و سبک زندگی را به دانشجویان ارائه می‌دهند.
هدف از انتخاب شعار امسال
حسن‌آبادی با اشاره به شعار امسال ‌"اخلاق حرفه‌ای و تعهد سازمانی» افزود: «اخلاق حرفه‌ای ناظر به مسئولیت فردی افراد در محیط کار است، در حالی‌که تعهد سازمانی بیانگر پیوستگی فرد با نهاد و چارچوب‌های سازمانی است. این دو عنصر، در کنار هم، صلاحیت حرفه‌ای را شکل می‌دهند.
ایجاد سامانه صلاحیت حرفه‌ای روان‌شناسان و مشاوران
وی با تأکید بر لزوم طراحی یک سامانه جامع ارزیابی، تصریح کرد: ما در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سامانه صلاحیت حرفه‌ای هستیم تا مشاوران و روان‌شناسان با ارزیابی منظم در حوزه دانش، نگرش و مهارت، از سطح ابتدایی تا پیشرفته ارزیابی شوند.
مدل‌های ارزیابی در نظام جهانی و الگوی پیشنهادی ایران
حسن‌آبادی در تشریح رویکردهای بین‌المللی گفت: سه مدل رایج در جهان برای سنجش صلاحیت وجود دارد: مدل ورودی‌محور (Input)، مدل خروجی‌محور (Output)، و مدل شایستگی‌محور (Competency). ما مدل سوم را با تمرکز بر دانش، نگرش و مهارت به عنوان چارچوب انتخاب کرده‌ایم.
وی ادامه داد: امروز، فارغ‌التحصیلانی با مدارک گوناگون از دانشگاه‌های مختلف وارد مراکز مشاوره می‌شوند. اما اغلب، دوره‌های کارورزی کافی و آموزش‌های بالینی دریافت نکرده‌اند. از این رو، به یک نظام رسمی نیاز داریم که ورودی، فرآیند، خروجی و بازآموزی را پوشش دهد.

حسن‌آبادی افزود: صلاحیت حرفه‌ای باید در سه سطح تعریف شود:
۱. صلاحیت پایه (هم‌زمان با تحصیل)،
۲. صلاحیت اولیه (پس از یک سال کار نظارت‌شده)،
۳. صلاحیت پیشرفته (پس از چند سال کار مستقل و نظارت‌پذیر).
وی با اشاره به صلاحیت‌های عملکردی (Functional) و بنیادی (Fundamental) بیان کرد: توانایی تشخیص، مفهوم‌سازی کیس، مداخله هدفمند، مشورت‌گیری از متخصصان دیگر، و همچنین توانایی اجرای بالینی از جمله معیارهای کلیدی این ارزیابی‌ها خواهد بود.
وی اظهار کرد: دفتر مشاوره وزارت علوم با طراحی ساختار چابک‌سازی در مراکز مشاوره، بر چهار محور اساسی تمرکز دارد:
۱. ارزیابی عملکرد مشاوران،
۲. جذب نیروی باصلاحیت،
۳. حفظ و نگهداشت نیروهای متخصص،
۴. نظارت دقیق و مرحله‌ای بر عملکرد.
لزوم وجود سامانه یکپارچه اطلاعاتی
وی در پایان تأکید کرد: برای تحقق این اهداف، به سامانه‌ای نیاز داریم که در آن ورودی‌ها، خروجی‌ها، نیازسنجی‌ها، ارزیابی‌ها و نظارت‌ها یکپارچه شود. در کنار آن، باید ساختار پرداخت‌ها نیز عادلانه و شفاف گردد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1266212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =