به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، روز دهم اردیبهشتماه ۱۴۰۴ میزبان مراسمی به مناسبت بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از معلمان برجسته مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی بود. این رویداد با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، جمعی از مسئولان استانی، مدیران مدارس سما، معلمان، دانشآموزان و خانوادههای آنان برگزار شد.
وی با اشاره به نقش بیبدیل معلم در تربیت انسانهای رشید، گفت: معلم نهتنها انتقالدهنده دانش، بلکه پرورشگری است که با محبت و همراهی، شاگردان را در مسیر رشد انسانی هدایت میکند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح پرسشی تأملبرانگیز، به تهدیدات متوجه جایگاه معلم پرداخت: آیا میتوان صفا و صمیمیت معلم را با ماشین یا فناوری جایگزین کرد؟ این پرسش، جسارتی به مقام والای معلم است و ریشه در غفلت از نقش تربیتی او دارد. وی با انتقاد از روندهایی که ارزش معلم را کمرنگ کردهاند، افزود: از زمانی که بحث حقالتدریس و معلم خصوصی باب شد، نگاه مادی به معلم تقویت شد. این دیدگاه که با پول بیشتر میتوان معلمان بیشتری خرید، به جایگاه معلم آسیب زد و امروز به جایی رسیدهایم که برخی تصور میکنند فناوری میتواند جایگزین معلم شود.
طهرانچی با اشاره به داستان حضرت موسی (ع) و خضر (ع) در قرآن کریم، تأکید کرد که رشد انسانی تنها در همراهی و زندگی معلم با شاگرد در بطن جامعه محقق میشود. وی اظهار داشت: معلم باید با شاگردش زندگی کند، او را با چالشهای واقعی جامعه آشنا سازد و در مسیر رشد همراهیاش کند. اگر این همراهی نباشد، فناوری بهراحتی جای معلم را خواهد گرفت.
او با استناد به آیات قرآنی، معلم ربانی را کسی دانست که خود را نمیبیند و تمام وجودش را صرف شاگرد میکند. وی با اشاره به سیره پیامبر اکرم (ص) گفت: معلم ربانی دعوت به خود نمیکند، بلکه شاگرد را به سوی خدا و عبودیت هدایت میکند. اگر معلم به خود دعوت کند، رشد شاگرد متوقف میشود. وی از معلمان خواست تا از «حجاب سواد» و «خودبینی» دوری کنند و تمام توان خود را صرف پرورش شاگردان قرار دهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به نقش فناوریهای نوین پرداخت و اظهار داشت: فناوری ابزار ارزشمندی است، اما هرگز نمیتواند گرمای محبتآمیز معلم را جایگزین کند. ابزارهایی که ادعا میکنند نیاز به یادگیری سنتی را حذف میکنند، نمیتوانند جایگزین رابطه عمیق و انسانی معلم و شاگرد شوند. او افزود: فناوری باید در خدمت رشد باشد، نه اینکه مسیر پرورش انسانی را منحرف کند. پذیرش فناوری زمانی شیرین و آموزنده است که در راستای تقویت نقش معلم باشد.
طهرانچی با تأکید بر اهمیت دانشکدههای تعلیم و تربیت، خواستار بازنگری در مأموریت این نهادها شد. وی گفت: دانشکدههای تعلیم و تربیت نباید صرفاً آموزشمحور یا پژوهشمحور باشند، بلکه باید جامعهپرداز باشند و معلمانی تربیت کنند که الگوی رشد در جامعه شوند. وی افزود: پاین معلمان میتوانند در نقشهای مختلفی از مدیر مدرسه تا تولیدکنندگان محتوای آموزشی، مانند انیمیشنهای تربیتی، به پرورش جامعه کمک کنند.
وی با اشاره به تفاوت دانشکدههای علوم تربیتی با دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد: ما در دانشکدههای علوم تربیتی به دنبال تربیت معلمانی هستیم که نهتنها آموزش دهند، بلکه با پژوهش و نوآوری، جامعه را به سمت تعالی هدایت کنند. این معلمان باید رشید باشند و الگوی رشد را در همه ابعاد فردی و اجتماعی ارائه دهند.
در پایان برنامه نیز، از معلمان نمونه مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر و هدایا تجلیل شد. این معلمان به دلیل تلاشهای بیوقفه در تربیت نسل آینده و خلاقیت در آموزش مورد قدردانی قرار گرفتند.
خبرنگار: رامین ابوئی
انتهای پیام/
نظر شما